RUKUN NIKAH !!!

Untuk apa-apa bicara umum berkaitan Islam.
Pengendali :: KulopAtoi

Postby kiethegreat on Thu Mar 15, 2001 7:19 am

Assalamualaikum....

Kat sini pakcik nak terangkan pasal rukun nikah dalam Islam...pasal kiter semuer suker nikah laa pakcik nak bercerita pasal rukun nikah nie...ekekekek

Rukun Pertama : Wali - bukan wali9 laa...
Wali ialah orang yang mempunyai kuasa melakukan aqad perkahwinan terhadap mereka yang di bawah kuasanya yang diberi oleh syarak berdasarkan hadis Rasul Allah s.a.w.
" Tidak sah perkahwinan tanpa wali"

Para ulama telah menetapkan beberapa syarat yg perlu kepada seseorang wali atau wakilnya untuk melakukan aqad perkahwinan...syaratnya ialah

nanti pakcik sambung eekk...
kiethegreat
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 2140
Joined: Mon Mar 05, 2001 8:00 am
Location: mana mana laa...janji bahgia

Postby kiethegreat on Fri Mar 16, 2001 12:38 am

sambungan ekekekek....

Lelaki - Kebanyakan ulama menyatakan bahawa orang yg melakukan aqad ialah kaum lelaki, sama ada wali atau wakilnya kerana perempuan tidak berhak melakukan aqad (ijab dan qabul) sama ada untuk dirinya atau orang lain, sama ada dengan kebenaran walinya atau tidak...eeeieieiiii banyak nyer sebut wali nie..ingat kat wali9 lak...ekekekkee...Aqad yg dilakukan oleh kaum wanita adalah tidak sah kecuali mazhab Hanafi berdasarkan hadis yg di atas dan juga hadis riwayat Aisyah r.a.
Daripada Aisyah r.a. beliau berkata, Nabi s.a.w. bersabda

" Mana mana perempuan yg mengahwinkan dirinya dengan tidak mendapat persetujuan walinya, maka perkahwinan itu adalah batal. Baginda mengulangnya sampai 3 kali. Jika telah berlaku persetubuhan maka bagi perempuan maskahwin dengan sebab persetubuhan itu, jika berlaku pertelingkahan maka Sultan menjadi wali kepada mereka yg tidak mempunyai wali"...

ekeekekeeek....wali9 tak leh jadi wali..ekekekekee...

Berakal - Tidak termasuk

Kanak kanak yg belum berakal dan mumayyiz. Manakala aqad yg dilakukan oleh kanak kanak yg telah berakal tetapi belum mumayyiz adalah sah dengan syarat kelulusan walinya kerana kanak kanak masih sibuk dengan permainan..

Orang gila sepanjang masa. Manakala gila sekali sekala mengikut pendapat yg lebih sahih daripada mazhab Syafie menyatakan bahawa aqad yg dilakukan oleh orang gila sekali sekala adalah tidak sah sebagaimana juga aqad yg dilakukan oleh orang gila sepanjang masa kerana hilang keahliannya.

Mereka yg cacat pemikirannya (terganggu pemikirannya) lembab pemikiran atau bodoh atau kerana terlalu tua.

Mereka yg berpenyakit pitam, tidak sah aqad tersebut dilakukan semasa pitam sebagaimana juga orang tidur dan diwajibkan menunggu sehingga sembuh daripada pitam

Mereka yg mabuk

Mereka yg sakit dan tidak dapat memikir perkara lain daripada penyakitnya dan tidak dapat membezakan antara kemaslahatan dan kemudaratan..


sambung lagi eekk......ekekekekek
kiethegreat
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 2140
Joined: Mon Mar 05, 2001 8:00 am
Location: mana mana laa...janji bahgia

Postby kiethegreat on Fri Mar 16, 2001 5:58 am

sambungan ekekekeke....

Sampai umur (baligh) - Tidak termasuk kanak kanak yg belum sampai umur dan belum mumayyiz. Manakala kanak kanak yg mumayyiz dan berumur 10 tahun yg melakukan aqad adalah dikira sah mengikut mazhab Hanbali.

Merdeka - Tidak termasuk hamba kerana hamber tidak berhak menjadi wali sama ada menjadi wali kepada hamba atau kepada yg merdeka, dan hamba tidak mempunyai kelayakan menjadi wali....ekekekee Wali9 la tue..ekekeekekeke....

Bersifat adil - Tidak termasuk mereka yg fasiq mengikut mazhab Syafie dan mazhab Hanbali. Manakala mazhab Hanafi pula menyatakan bahawa wali yg fasiq tidak menghalang daripada melakukan aqad perkahwinan bahkan aqad tersebut adalah sah

Seagama dengan mereka yg diwalikan - Tidak termasuk mereka yg berlainan agama dengan perempuan yg diwalikan bahkan aqad perkahwinan itu dilakukan oleh hakim atau sultan, berdasarkan firman Allah S.W.T.

"Dan orang yg beriman lelaki dan perempuan sesetengah mereka menjadi wali kepada yg lain"


Rukun Kedua : Pasangan (Lelaki dan Perempuan) - - Wali9 ngan Fzila tak leh kawin sesamer mereka ekekekekekkee.....

Lelaki dan perempuan yg boleh dikahwinkan pada masa itu tanpa sebarang halangan syara' tidak termasuk mereka yg haram dikahwini buat selama lamanya sama ada dengan sebab keturunan atau susuan atau musaharah atau haram buat sementara.

Rukun ketiga : Saksi

Aqad perkahwinan tidak sah tanpa saksi, berdasarkan firman Allah S.T.W.

"Dan hendaklah kamu mengadakan dua orang saksi lelaki dari kalangan kamu". Al Baqarah 282

Tujuan saksi ialah untuk mengisytiharkan perkahwinan itu dari tuduhan berzina dan untuk menjaga kehormatan aqad serta mengelakkan daripada berlaku keingkaran mana mana pihak semasa berlaku pertelingkahan antara suami dan isteri

Para ulama menetapkan beberapa syarat yg perlu bagi seseorang saksi..Antaranya ialah ekekkekeekeee sambung lagi...ekeeke
kiethegreat
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 2140
Joined: Mon Mar 05, 2001 8:00 am
Location: mana mana laa...janji bahgia

Postby Saiham on Fri Mar 16, 2001 7:51 am

Berapa banyak sambung daaaa........... ekekkekeekeee, ekekkekeekeee
Saiham
Ahli Berdaftar
Ahli Berdaftar
 
Posts: 81
Joined: Mon Mar 12, 2001 8:00 am
Location: Selangor

Postby wasilah on Fri Mar 16, 2001 12:57 pm

Ehemmm ni kiethegreat kiranya juru nikah la ni...boleh lah jadi juru nikah saya nanti
kalau sudi:senyum:
wasilah
Ahli
Ahli
 
Posts: 9
Joined: Mon Mar 05, 2001 8:00 am

Postby ifrit on Sat Mar 17, 2001 2:21 am

bab kawin ni semua laju jer....hehehe
ifrit
Ahli Kanan
Ahli Kanan
 
Posts: 218
Joined: Wed Mar 14, 2001 8:00 am
Location: allah

Postby seribayu2k on Sat Mar 17, 2001 2:51 am

leh nikah cara cyber tak...

ekekekkk
Qyiam ku tetap padaNya, iMpOsSibLe iS NoThInG
seribayu2k
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1548
Joined: Mon Mar 05, 2001 8:00 am
Location: KL

Postby Abbas Saad on Sat Mar 17, 2001 3:18 am

Assalamualaikum Tok Kiethegreat,

Leh panggil Tok Kadi takk????

Panjang betul ceramah Tok yeeee. Dapat juga saya pengetahuan tentang cara nak nikah. Terima kasih Tok.
Ini tidak zaman sekarang semua nya manusia ambil ringan sahaja. Itu yang jadi kelam kabut bila nak nikah.

Tok kalau kita semua di nikahkan oleh Tok Kadi dan wali sekelian. Siapa pulak yang nikahkan Nabi Adam dan siapakah walinyaaa?
Saya tengah garu kepala nie Tok.

Wassalam
Abbas Saad
Ahli Berdaftar
Ahli Berdaftar
 
Posts: 76
Joined: Mon Mar 12, 2001 8:00 am

Postby Zaimah on Sat Mar 17, 2001 4:46 am

Tok Kadi...

Kalau ada sesaper nak menikah kat seberang, leh ler rekemen. Psstt.. apa no h/p?

ekekekekekekekkk
:gigi:
Zaimah
Ahli Kanan
Ahli Kanan
 
Posts: 143
Joined: Mon Mar 05, 2001 8:00 am
Location: ALLAH aku datang dan kembali

Postby kiethegreat on Wed Mar 21, 2001 6:57 am

eekekekkeke....

Berakal dan baligh (sampai umur) - Tidak termasuk orang gila, bodoh, tidak siuman dan kanak kanak.

Merdeka - tidak termasuk hamba kerana hamber tidak mempunyai kelayakan untuk menjadi saksi.

Bilangan saksi - Aqad perkahwinan wajib disaksikan oleh dua orang saksi, berdasarkan hadis Rasul Allah " Tidak sah perkahwinan tanpa saksi" dan "Tidak sah perkahwinan kecuali dengan disaksikan oleh dua orang saksi"

Lelaki - Saksi adalah terdiri daripada kaum lelaki kecuali mazhab Hanafi dan Hanbali yg menyatakan bahawa saksi aqad perkahwinan memadai dengan seorang lelaki dan dua orang perempuan.

Beragama Islam - tidak termasuk mereka yg bukan beragama Islam

Mendengar dan faham ucapan ijab dan qabul - saksi diisyaratkan dengar dan faham ucapan aqad daripada mereka yg melakukan aqad perkahwinan tersebut kerana saksi adalah rukun aqad perkahwinan

Bersifat adil - saksi perkahwinan diisyaratkan bersifat adil iaitu tidak melakukan dosa besar atau tidak melakukan dosa kecil secara berterusan, kecuali mazhab Hanafi menyatakan bahawa saksi aqad perkahwinan tidak diisyaratkan bersifat adil dan fasiq tidak mencacatkan keahlian seseorang sebagai saksi hanya mencacatkan selepas saksi

Boleh bercakap - tidak termasuk mereka yg bisu kerana orang yg bisu tidak dapat memberi keterangan penyaksian dengan jelas

Boleh melihat - mazhab syafei menyatakan bahawa seorang saksi adalah diisyaratkan boleh melihat aqad perkahwinan itu dijalankan. Manakala mazhab Hanafi pula menyatakan bahawa orang buta boleh menjadi saksi aqd perkahwinan kerana buta tidak mencacatkan keahliannya menjadi saksi aqad tersebut tetapi hanya mencacatkan selepas aqad seperti saksi buta tidak dapat membezakan orang yg disaksikan untuknya dan orang yg disaksikan ke atasnya.

Manakala aqad perkahwinan yg disaksikan oleh mereka yg tidak diketahui latar belakangnya adalah sah kerana saksi tidak diketahui latar belakangnya itu pada zahirnya adalah adil. Akan tetapi kalau pada zahirnya tidak adil, maka aqad perkawinan tersebut adalah tidak sah. Begitu juga saksi yg tidak zahir Islam dan kemerdekaannya..

ekkee....
kiethegreat
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 2140
Joined: Mon Mar 05, 2001 8:00 am
Location: mana mana laa...janji bahgia

Postby kiethegreat on Wed Mar 21, 2001 7:11 am

ekeekkekek.....

Rukun ke 4 - Ijab dan Qabul

Ijab ialah ucapan pertama, sama ader dimulakan oleh wali atau wakilnya atau dimulakan oleh pihak lelaki atau wakilnya. Manakala qabul pula ialah ucapan penerimaan apa yg diijabkan, sama ader drp lelaki atau wakilnyer atau drp wali atau wakilnyer...

Pada kebiasaannya ucapan ijab dimulakan oleh wali atau wakilnya dan ucapan qabul ialah ucapan penerimaan drp lelaki atau wakilnya seperti kata wali
" Aku nikahkan dan aku kahwinkan kamu dengan anak aku Fzila / Wali9"
Jawab lelaki
" Aku terima nikah Fzila / Wali9 " atau memulakan ijab seperti katanya kepada wali perempuan
"Kahwinkan aku dengan Fzila / Wali9 anak kamu"
Jawab wali
" Aku kahwinkan kamu dengan Fzila / Wali9 anakku"

ekekeekeke....

Mazhab Syafei dan mazhab Hanbali pula menyatakan bahawa aqad perkahwinan tidak sah jika menggunakan perkataan yg lain drp perkataan nikah dan kahwin. Mazhab Hanbali pula menyatakan bahawa aqad perkahwinan dengan perkataan hibah adalah sah jika disebut maskahwinnya. Manakala Mazhab Hanafi pula dengan menggunakan perkataan lain drp perkataan nikah dan kahwin seperti perkataan hibah (beri) jual atau memberi milik atau perkataan sedekah berdasarkan firman Allah

"Dan Kami telah menghalalkan bagi kamu perempuan yg beriman memberikan dirinya kepada Nabi untuk berkahwin, kalau Nabi suka berkahwin dengannya"

Syarat -syarat ijab dan qabul...ekekeek sambung eekk..
kiethegreat
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 2140
Joined: Mon Mar 05, 2001 8:00 am
Location: mana mana laa...janji bahgia

Postby kiethegreat on Wed Mar 21, 2001 7:24 am

Waalaikumsalam.....

oo ko nak tau pasal datuk nenek ngko yer..ok tak per...nie laa dinamakan peraturan / syariat Allah pader kiter...cara nak kahwin pada masa umat Muhammad...kalau umat lain lain laa cara dier...tetap tak samer tengok pader keperluan ...yg pasti tak der anak kawin ngan mak ...anak ngan bapa ader pasal arahan Tuhan..kira syariat pader zaman tue sahaja...sebab tue syariat / peraturan umat zaman tue untuk masa tue sahaja!!! ekeekkeke...aper kalau Tuhan suruh kawin direct perlu wali lagi ker??? lagi pun dia orang kat syurga lagi laa dah jumper...dah ehm ehm..pakcik tak tau..ekekekek ...

kesimpulan ..wali dan saksi nie untuk umat seperti kiter...ekekekkek...

nikah cara cyber...emmm menarik gak..malam pertama dan seterusnyer pun cara cyber gak ler ahaks...

pakcik tak hingin jadi jurunikah...pakcik nak jadi pengantin jer..ekekekekkek...

dari seberang ker??!!

ekeekekekkee....
kiethegreat
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 2140
Joined: Mon Mar 05, 2001 8:00 am
Location: mana mana laa...janji bahgia

Postby Fzila on Thu Mar 22, 2001 11:52 am

Assalamualaikum

Plz do check ur hotmail's mailbox.

tq
Fzila
Ahli Berdaftar
Ahli Berdaftar
 
Posts: 66
Joined: Mon Mar 05, 2001 8:00 am
Location: Kajang/Bangi/Serdang

Postby kiethegreat on Sat Mar 24, 2001 12:24 am

sambungan ekekekekek,......

syarat ijab and qabul

ijab dan qabul dilakukan dalam satu majlis / stu keadaan jika bercerai majlis sebelum penerimaan maka ucapan ijab terbatal dengan sendirinyer..

pihak yg memulakan ijab tidak menarik balik ucapannyer sebelum penerimaan ucapan itu kerana penarikan balik ucapan ijab itu adalah membatalkannya

tiada tander tander keengganan drp pihak penerima seperti penerima mencelahkan dengan perkataan lain / asing drp aqad kerana pencelahan dengan perkataan asing itu menunjukkan keengganan pihak penerimer..

bersepakat antara ijab dan qabul walaupun secara tidak langsung..

Hukum perkahwinan yg sah...

perkahwinan yg mengcukupi rukun dan syarat mempunyai beberaper hukum..antaranyer..

halal pergaulan dan persetubuhan..ekekeke...kecuali semaser haid, nifas dan semaser berihram serta zihar yg belum membayar kaffarah, berdsarkan firman
"Dan mereka yg menjaga kehormatannya kecuali kepada pasangan mereka (isteri) atau hamba sahaya, maka sesungguhnya mereka tidak tercela"

" Dan mereka akan bertanya kamu (wahai Muhammad) tentang haid, katakanlah; darah haid itu satu benda yg menjijikkan dan mendatangkan mudharat"

" Bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya perempuan perempuan (isteri) itu adalah tawanan kamu, tidak memiliki sesuatu, kamu telah mengambilnya (sebagai isteri) dengan amanah Allah dan kamu telah menghalalkan kehormatannya dengan kalimah Allah"

sabit musaharah atau persemendaan, sebahagian daripadanya sabit semata mata aqad dan sebahagian lagi sabit dengan persetubuhan

sabit pesaka, jika salah seorang drp mereka meninggal dunia berdasarkan firman

"Dan bagi kamu separuh daripada harta yang ditinggalkan oleh isteri isteri kamu jika mereka tidak mempunyai anak"

" Jika kamu mempunyai anak maka bagi isteri isteri kamu satu perlapan daripada harta peninggalan kamu setelah ditunaikan wasiat dan hutang kamu"

sabit keturunan anak yg dikandung isteri

suami wajib menyedia dan menyerahkan maskahwin kepada isteri sebagai tukaran penyerahan diri kepada suami

suami wajib menyediakan nafkah dan tempat tinggal yg sempurna kepada isteri berdasarkan firman

"Dan bapa bertanggungjawab memberi makan minum dan pakaian kepada ibu itu secara sempurna"

"Hendaklah mereka yang mempunyai kemampuan memberi nafkah menurut kemampuannya dan sesiapa yang disempitkan rezekinya maka hendaklah berikan nafkah dari apa yang Allah berikan kepadanya"

" Tempatkan isteri isteri (yang sedang beriddah) itu di tempat kediaman kamu yang sesuai dengan kemampuan kamu"

suami berhak menghalang isteri keluar dari tempat tinggal berdasarkan firman

" Dan jangan kamu mengeluarkan mereka dari tempat kediaman mereka sehingga habis iddah mereka dan jangan membenarkan mereka keluar rumah kecuali mereka melakukan perbuatan keji yang nyata"
kiethegreat
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 2140
Joined: Mon Mar 05, 2001 8:00 am
Location: mana mana laa...janji bahgia

Postby kiethegreat on Sat Mar 24, 2001 12:35 am

suami wajib melakukan keadilan terhadap isteri isterinya....ekekekke...ramainyer...ekekek

isteri wajib taat kepada suami

suami berkuasa memberi tunjuk ajar kepada isteri apabila isteri tidak taat atau isteri melakukan nusyuz berdasarkan firman

"Dan perempuan (isteri) yang kamu takuti melakukan nusyuz (derhaka) hendaklah menasihatkan mereka jika berdegil pulaukan tempat tidurnya dan jika masih berdegil pukullah mereka dengan tujuan mengajar"

jika dengan cara tunjuk ajar nasihat dan pukul mengajar...ekekeke...wali9 ngan Fzila kener pukul..tidak memberi kesan maka perlu dibawa kepada qadi supaya qadi melantik HAKAMAIN untuk menyelesaikan masalah mereka berdasarkan firman

" Dan jika kamu bimbang berlaku perpecahan antara mereka (suami isteri) maka hendaklah melantik orang tengah "hakamain" untuk mendamaikan mereka, seorang dari keluarga kamu dan seorang dari keluarga perempuan, jika kedua mereka (orang tengah) niat ikhlas untuk mendamaikan mereka"

suami isteri bermesra dengan baik berdasarkan firman

" Dan bergaullah dengan mereka (isteri isteri kamu) dengan baik"

" Dan bagi mereka (isteri) mempunyai hak yang sama seperti kewajipan yang ditanggung oleh mereka terhadap suami mereka dengan cara yang sepatutnya"

Hadith

"Sebaik baik kamu ialah mereka yang membuat baik kepada ahlinya (keluarganya) dan aku di kalangan kamu adalah orang yang paling baik dengan ahliku"

ekekeekekek...tammat...abih citer...

wassalam
kiethegreat
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 2140
Joined: Mon Mar 05, 2001 8:00 am
Location: mana mana laa...janji bahgia

Postby Wali9 on Sat Mar 24, 2001 10:33 am

eehhhh..salah tempat..ingat ada yg cari wali nikah...manalah abang walijati nie...

nikah/kawin...ada virus ke??
Wali9..Yg Halus Mulus Milik Allah...Yg Tak Elok Wali
Wali9
Ahli Kanan
Ahli Kanan
 
Posts: 117
Joined: Mon Mar 05, 2001 8:00 am
Location: Bumi Allah - Nganu

Postby Izatdin on Tue Apr 03, 2001 4:01 pm

mohon izin..

terkenang pula laghu lama..

Madu Tiga
Hai senag dalam hati kalau beristeri 2 kerana Rukun Nikah dah tak ingat
keran ingat Rukun Talak..kot-kot ada

Ada Rukun Ijab dan Kabul
tapi Rukun Nikah tanpa Rukun Talak.

Eheeeeee..perempuan ramai yang solo
Ghi mancing kot dapat Sebarau ke kerapu..

Permisi deh.
Izatdin
Ahli Berdaftar
Ahli Berdaftar
 
Posts: 16
Joined: Mon Mar 05, 2001 8:00 am


Return to Bicara Muslim

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest