Hukum Sembahyang Dengan Senyap.

Untuk apa-apa bicara berkaitan fiqh Islam.
Pengendali :: abuqais

Hukum Sembahyang Dengan Senyap.

Postby HIslam on Sun Feb 29, 2004 4:08 pm

Assalamualikum.
Saya termushkil dengan perkara ini.
1. Apakah hukum bagi serorang muslim membaca dengan senyap apabila sembahang Subuh, Maghrib dan Isyak secara senyap?
2. Adakah wajib membaca secara kuat ketiga-tiga waktu tersebut?
HIslam
Ahli Berdaftar
Ahli Berdaftar
 
Posts: 16
Joined: Sat Feb 28, 2004 10:04 am

Postby g@y@t on Sun Feb 29, 2004 10:23 pm

as'kum,

Membaca secara jahr(kuat) pada solat subuh, maghrib dan isya' adalah sunat hukumnya kpd imam ketika berjamaah. Ia bukanlah wajib. Jika ditinggalkan tidaklah ia merosakkan solat itu. hanya saja ia meninggalkan perkara sunat sahaja. Byk dalil2 yg menunjukkan ke arah ini. Salah satunya:

Dari Jubair bin Muthin dari bapanya, dia berkata, "Aku mendengar Rasulullah saw membaca surah at-Thur pd solat maghrib."[HR Bukhari]

Adapun mengeraskan bacaan jika soalt sendirian itu bukanlah sunat tetapi harus hukumnya. Ini kerana tidak terdapat riwayat yg mengatakan Nabi saw mengeraskan suara ketika solat sendirian. WA.

wassalam

Fathul Bari
Ibn Hajar al-Asqallani

Fatawa Islamiyyah
g@y@t
Pengendali
Pengendali
 
Posts: 1913
Joined: Wed Dec 25, 2002 8:00 am

Postby HIslam on Mon Mar 01, 2004 5:35 pm

assalamualikum.
Saya ,asih tidak berapa faham. adakah saudara mengatakan:-
a) membaca kuat dalam solat subuh, magrib, dan isyak sunat bagi Imam?
b) adakah 'mengeraskan bacaan' itu bermaksud membaca dengan kuat? Jika ya, sila ke soalan (c).
c) adakah bermaksud membaca secara kuat dlm waktu2 tersebut adalah wajib bagi seseorang yang bersembahyang secara senyap2?

Tolong reply.
Wassalam.
HIslam
Ahli Berdaftar
Ahli Berdaftar
 
Posts: 16
Joined: Sat Feb 28, 2004 10:04 am

Postby KulopAtoi on Mon Mar 01, 2004 5:51 pm

Assalamualaikum :)

Mungkin tidak dapat menjawab sepenuh nya pertanyaan yang dikemukakan.. maka kita biar kan g@y@t dan madini atau sesiapa memperincikannya dengan hujjah dan dalil..

Sementara tu.. satu petikan daripada Fiqh Perundangan Islam oleh Dr Wahbah Az Zuhaili berhubung dengan pendirian mazhab dalam memperlahan atau mengeraskan bacaan di waktu salat :)

wassalam


Tempat untuk Menyaring atau Memperlahankan Bacaan

Ulamak sepakat mengatakan bahawa sunat dinyaringkan bacaan sembahyang Subuh, Maghrib, Isya', Jumaat, sembahyang sunat dua Hari Raya, Tarawih dan sembahyang Witir yang dikerjakan dalam bulan Ramadan.

Bacaan perlu diperlahankan dalam sembahyang Zuhur dan Asar. Ulamak mempunyai pendapat yang perlu dijelaskan berhubung dengan amalan sembahyang sunat seperti Witir dan lain-lain.

Menurut Ulamak Hanafi,

Imam dalam sembahyang witir yang dikerjakan sepanjang bulan Ramadan perlulah menyaringkan bacaannya pada setiap raka'at, begitu juga dalam sembahyang dua Hari Raya dan Tarawih.

Imam dan juga orang yang bersembahyang sendirian wajib memperlahankan bacaannya sewaktu mengerjakan sembahyang sunat kusuf (gerhana), sembahyang sunat minta hujan dan sembahyang-sembahyang sunat yang dikerjakan pada siang hari.

Segala sembahyang sunat yang dikerjakan pada malam hari diberi pilihan sama ada mahu menyaringkan bacaan atau sebaliknya.

Dalam mengerjakan sembahyang yang nyaring bacaannya tadi, seorang yang mengerjakannya secara bersendirian diberi pilihan menyaringkan bacaannya atau memperlahankannya sama ada ia dikerjakan secara tunai atau qadak', dalam waktu ataupun di luar waktunya.

Bagaimanapun bacaan nyaring adalah lebih afdal dalam sembahyang nyaring yang dikerjakan pada waktu malam. Sembahyang-sembahyang perlahan, maka mengikut pendapat yang asah, wajib diperlahankan bacaannya.

Dalam semua tempat yang telah dinyatakan, orang yang menjadi makmum wajib diam dan memberi perhatian.

Menurut Ulamak Maliki pula

Menyaringkan bacaan adalah sunat dalam semua sembahyang sunat yang dikerjakan pada waktu malam.

Bacaan perlahan pula adalah bagi semua sembahyang sunat yang dikerjakan pada waktu siang, kecuali sembahyang yang mempunyai khutbah seperti sembahyang hari raya dan sembahyang minta hujan, maka sunat dilakukan dengan bacaan yang nyaring.

Para makmum pula disunatkan membaca secara perlahan.

Menurut Ulamak Syafi'i

Bacaan nyaring sunat dilakukan semasa mengerjakan sembahyang dua Hari Raya, gerhana bulan, sembahyang meminta hujan, sembahyang Tarawih, sembahyang witir pada bulan Ramadan dan sembahyang dua raka'at tawaf kiranya dikerjakan pada waktu malam atau waktu subuh.

Bacaan perlahan pula dibuat pada sembahyang sunat yang lain, kecuali sembahyang sunat mutlak yang dikerjakan malam hari.

Orang yang mengerjakannya hendaklah membaca tidak terlalu perlahan dan tidak terlalu nyaring dengan syarat ia tidak menggangu orang yang sedang sembahyang ataupun sedang tidur dan sebagainya.

Mengikut pendapat yang muktamad, perkara yang diambil kira bagi sembahyang qadak bagi sembahyang fardu ialah mengikut masa ia dikerjakan.

Bacaan nyaring bagi kaum wanita pula adalah lebih perlahan daripada kaum lelaki, dan mereka boleh membaca dengan kuat sekiranya tidak terdapat orang asing (ajnabi).

Menurut Ulamak Hanbali

Bacaan nyaring sunat dalam sembahyang Hail Raya, sembahyang minta hujan, sembahyang sunat gerhana, Tarawih dan sembahyang witir yang dikerjakan selepas Tarawih. Selain itu, semuanya dibaca dengan perlahan.

Orang yang bersembahyang secara sendirian pula, sewaktu mengerjakan sembahyang nyaring diberi pilihan sama ada mahu membaca secara nyaring atau perlahan seperti pendapat kalangan Ulamak Hanafi.

Setakat Mana Sesuatu Bacaan Dikelaskan sebagai Nyaring atau Perlahan

Menurut pendapat Ulamak Hanafi, kadar bacaan nyaring yang paling minimum ialah memperdengarkan bacaannya kepada orang lain yang tidak berada berhampiran dengannya seperti mereka yang ada dalam saf pertama.

Jika bacaan itu hanya didengar oleh seorang ataupun dua orang sahaja, maka dikira tidak memadai.

Kadar perlahan yang paling minimum ialah memperdengarkan bacaannya untuk dirinya sendiri ataupun seorang atau dua orang yang berhampiran dengannya.

Ulamak Maliki pula berpendapat, kadar bacaan nyaring seorang lelaki yang paling minimum ialah apabila bacaannya boleh didengari oleh orang yang terhampir dengannya.

Sementara bacaan perlahan yang paling minimum ialah dengan menggerakkan lidahnya.

Bagi wanita pula, maka bacaan nyaring bagi mereka telah hanya memperdengarkan untuk dirinya sahaja
KulopAtoi
K. Pengendali
K. Pengendali
 
Posts: 1848
Joined: Sat Feb 24, 2001 8:00 am
Location: Ujung Sana

Postby g@y@t on Mon Mar 01, 2004 10:19 pm

Saya memohon maaf krn tidak dapat menjawab persoalan sdr seblm ini dgn baik. Adapun, petikan dari kitab fiqh islami oleh Ust Kulopatoi sudahpun memadai sebenarnya. Bahkan ia lebih dari mencukupi. Saya rasa saya hanya akan jawab straight setiap soalan.

a) membaca kuat dalam solat subuh, magrib, dan isyak sunat bagi Imam?


Ya, betul

b) adakah 'mengeraskan bacaan' itu bermaksud membaca dengan kuat? Jika ya, sila ke soalan (c).


Ya, mengeraskan = jahr = menguatkan

c) adakah bermaksud membaca secara kuat dlm waktu2 tersebut adalah wajib bagi seseorang yang bersembahyang secara senyap2?


Saya keliru dgn soalan sdr. Mcm mana nak baca kuat kalau berada dalam solat yg senyap? :matabulat: Saya assume soalan sdr berbunyi begini:

Apakah wajib hukumnya menguatkan bacaan ketika solat sendirian?

:o Saya telahpun jawab dalam jawapan g pertama. dari mana pula datang wajib ni. Saya petik kembali jawapan saya di atas yg berkaitan.

Adapun mengeraskan bacaan jika solat sendirian itu bukanlah sunat tetapi harus hukumnya.
g@y@t
Pengendali
Pengendali
 
Posts: 1913
Joined: Wed Dec 25, 2002 8:00 am

Postby ICT on Tue Mar 02, 2004 1:44 pm

dasatlah ilmu didada tuan gayat ni :gelak:
ICT
ICT
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 2916
Joined: Fri May 24, 2002 8:00 am

Postby HIslam on Tue Mar 02, 2004 3:43 pm

Assalamualikum.
terima kasih saudara2. Barulah saya faham apa yang saudara maksudkan
a)membaca kuat bagi seorang imam adalah sunat.
b)membaca kuat bagi seseorang yang sembahyang secara bersendirian ialah harus tetapi tidak berdosa jika tidak dilakukan.

Saya harap saudara2 dapat reply untuk mengatakan samaada apa yang saya nyatakan adalha benar atau tidak.

Wasssalam.
HIslam
Ahli Berdaftar
Ahli Berdaftar
 
Posts: 16
Joined: Sat Feb 28, 2004 10:04 am

Postby g@y@t on Tue Mar 02, 2004 7:02 pm

b)membaca kuat bagi seseorang yang sembahyang secara bersendirian ialah harus tetapi tidak berdosa jika tidak dilakukan.


a) tepat

b) betul tapi kurang tepat...hehe...apapun saya akan jelaskan di sini serba sedikit yg saya pandang kurang tepat...

Mmg betul sembahyang sendirian dgn enguatkan bacaan adalah harus(lihat perbahasan mengenai solat2 sunat yg dimasukkan oleh Ust Kulop atoi). Dan mmg tidak berdosa jika ditinggalkan. Apa yg ingin sya tekankan di sini maksud harus(mubah) pada pandangan fuqaha.

secara ringkas, mubah = melakukannya tidak dapat apa2, dan meninggalkannyapun tak dapat apa2. Dgn kata lain, manusia diberi pilihan utk melakukannya. Dalilnya adalah surah al-A'raf ayat 31. Maka, dgn definisi ringkas ini, mengaitkan dosa dgn amalan harus itu kurang tepat.

wassalam
g@y@t
Pengendali
Pengendali
 
Posts: 1913
Joined: Wed Dec 25, 2002 8:00 am

Postby ICT on Wed Mar 03, 2004 7:46 am

Tuan gayat ni bagusla ....boleh tak tuan gayat kaitkan ulasan tuan gayat dengan sunnah nabi swt semasa mendirikan sembahyang.
ICT
ICT
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 2916
Joined: Fri May 24, 2002 8:00 am

Postby g@y@t on Wed Mar 03, 2004 9:21 pm

As’kum,

Saya kurang pasti dgn maksud ICT. Samada inginkan sunnah Nabi saw berkaitan solat seluruhnya atau khusus mengenai menguatkan bacaan shj?

Menguatkan bacaan ketika solat Subuh, maghrib dan Isya’ ketika berjemaah telah diijma’kan. Maka tidak timbul persoalan khilaf di sini. Berikut saya sertakan perkara yg berkaitan dgn sumber dalilnya. Iaitu dimana asalnya pendapat2 tersebut di bawah.

Adalah para sahabat Nabi saw mengenali bacaan Nabi dgn pergerakan janggutnya. [HR Bukhari dan Ahmad] Dan juga dgn terkadang Nabi saw memperdengarkan kpd mereka bacaan ayat2 tertentu.[HR Bukhari dan Muslim]

Selain itu Rasulullah saw juga menguatkan bacaan dalam solat Jumaat[HR Muslim Abu Dawud] dan dan Hari Raya; juga solat istiqa’[HR Bukhari dan Abu Dawud] dan gerhana.[HR Bukhari dan Muslim]

adapun mengenai solat tahajjud, Rasulullah saw kadangkala membacanya dgn kuat dan kadangkala memperlahankan sdrnya. dalil2nya byk. Diriwayatkan oleh Bukhari, Muslim, tirmidzi, an-Nasai, Ahmad dan al-Baihaqi.

Wassalam

Sifatus solat
Sheikh Nasiruddin al-Albani
g@y@t
Pengendali
Pengendali
 
Posts: 1913
Joined: Wed Dec 25, 2002 8:00 am

Postby ICT on Thu Mar 04, 2004 4:07 pm

Kalau nabi buat makna tidak salahlah kita melakukan sedemikan.
ICT
ICT
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 2916
Joined: Fri May 24, 2002 8:00 am

Postby g@y@t on Thu Mar 04, 2004 8:26 pm

Kalau nabi buat makna tidak salahlah kita melakukan sedemikan.


mmg la nabi saw buat. cuma ada pada tempat2 tertentu sahaja. Saya tidak nampak mengapa ICT perlu reply sedemikian. Mungkin ICT ada perkara yg tidak sdr setuju dalam posting saya sblm? Sila jelaskan. sekadar menjelaskan kecurigaanku. :gelak:

wassalam
g@y@t
Pengendali
Pengendali
 
Posts: 1913
Joined: Wed Dec 25, 2002 8:00 am

Postby apai abu firdaus on Mon Mar 15, 2004 2:54 pm

terima kasih kpd pemposting semua.........

assalamualaikum

1) mungkin ada orang boleh nak terangkan bacaan makmum ketika solah bacaan jahar -isya, margrib, subuh ? sebab dengar memang tak bolehlah si makmum baca kuat2 ditakuti menganggu imam, dan menganggu makmum sebelah menyebelah.........

2)dan ada jugak makmum yang baca hampir tak mengerakkan bibir langsung terutama baca fatihah kecuali masa takbir je...dgn kata lain baca fatihah dalam hati saja macam mane ni?

terima kasih
apai abu firdaus
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 330
Joined: Thu Jun 05, 2003 9:49 am
Location: kuching sarawak

Postby g@y@t on Mon Mar 15, 2004 9:01 pm

w'salam

1) mungkin ada orang boleh nak terangkan bacaan makmum ketika solah bacaan jahar -isya, margrib, subuh ? sebab dengar memang tak bolehlah si makmum baca kuat2 ditakuti menganggu imam, dan menganggu makmum sebelah menyebelah.........


Telah berlaku khilaf dalam persoalan ini. Iaitu adakah wajib makmum membaca fatihah sedangkan imam telahpun membacanya. Berikut ringkasan khilaf:

1) Hanafiyyah: melarang Al-fatihah dari dibacakan. Jika dibaca, hukumnya makruh tahrim iaitu makruh yg mendekati haram. Antara dalil mereka:

Dan apabila dibacakan al-Qur'an, maka dengarkanlah baik-baik, dan perhatikanlah dengan tenang agar kamu mendapat rahmat. (QS. 7:204)

Dari Jabir bin Abdullah ra bhw Rasulullah saw bersabda, "Barangsiapa yg mengerjakan solat dibelakang imam, maka sesungguhnya bacaan imam menjadi bacaannya(makmum)"[HR Abu Hanifah]

Dari Jabir bhw Nabi saw telah bersabda, "Tiap2 solat yg tidak dibacakan ummul Quran di dalamnya maka untunglah dia(tidak sempurna), kecuali jika berada di belakang imam."[HR Khallal]


2. Syafi'iyyah: wajib

Rasulullah saw, "Tidak sah solat bagi orang yg tidak membaca Fatihul Kitab."[HR Bukhari dan Muslim]

Dari Ubadah bin Shamit bhw Rasulullah saw bersabda, "Tidak ada solat kecuali dgn bacaan."[HR Bukhari, Muslim, Abu Daawud, at-Tirmidzi, an-Nasa'i, Ibn Majah dan Imam Ahmad]

Dari Ubadah bin Shamit ia berkata, "Baginda saw solat Subuh dan beliau mengeraskan bacaannya. Setelah selesai solat, beliau bersabda, "Saya melihat kalian membaca di belakang imam?" Kami menjawab, "Benar, demia Allah, wahai Rasulullah." Kemudian baginda saw bersabda, "Jgnlah kamu semua lakukan kecuali ummul Quran krn sesungguhnya tidak sah solat seseorang yg tidak membacanya."[HR Abu Dawud dan At-Tirmidzi]


3. Malikiyyah: Tidak dilarang dan tidak juga disuruh membaca fatihah. tapi disunatkan membacanya ketika solat sirr(senyap).

4. Hanbaliyyah: tidak dibaca pada ketika imam menguatkan bacaan ttp dibaca ketika solat sirr atau rakaat sirr.

Kedua2 mazhab maliki dan hanbaliyyah adalah pendapat yg pertengahan. dan mereka juga bersandarkan kpd dalil yg sama dgn mazhab yg lain. Hanya saja mereka memahami dalil2 dgn cara2 yg berlainan.

Khilaf ini adalah khilaf aula dan muktabar. Setiap mereka bersandarkan kpd dalil2 yg kuat. Tetapi ada dua perkara yg ingin ditekankan di sini, iaitu terdapat hadis yg seakan2 bertentangan antara satu dgn yg lain iaitu:

Dari Jabir bhw Nabi saw telah bersabda, "Tiap2 solat yg tidak dibacakan ummul Quran di dalamnya maka untunglah dia(tidak sempurna), kecuali jika berada di belakang imam."[HR Khallal]

Dari Ubadah bin Shamit ia berkata, "Baginda saw solat Subuh dan beliau mengeraskan bacaannya. Setelah selesai solat, beliau bersabda, "Saya melihat kalian membaca di belakang imam?" Kami menjawab, "Benar, demia Allah, wahai Rasulullah." Kemudian baginda saw bersabda, "Jgnlah kamu semua lakukan kecuali ummul Quran krn sesungguhnya tidak sah solat seseorang yg tidak membacanya."[HR Abu Dawud dan At-Tirmidzi]

kedua2 hadis adalah sahih. Tetapi ia bertentangan antara satu yg lain, satu mengatakan tidak wajib membaca fatihah dan yg satu lagi mewajibkannya. Ada yg menganggap salah satu hadis telah dimansukhkan. Namun, ulama' hadis tidak dapat mengesan yg mana nasikh dan mana mansukh. Imam Syafi'i sendiri mengatakan tidak ada bukti pemansukhan hadis. Oleh krn itu wujudlah khilaf ini yg mana setiap pendapat adalah kuat.

saya tidak memasukkan dalil2 dgn lengkap. Dapatkanlah bku2 yg mentarjih hukum ini dan pilihlah mana yg kuat pada pandangan sdr. Apapun, qaul syafi'i juga merupakan qaul yg kuat. begitu juga qaul maliki dan hanbali. WA.


RUJUKAN

Muqaaranatul Madzaahib fil Fiqhi
Prof Dr Mahmud Syaltut
g@y@t
Pengendali
Pengendali
 
Posts: 1913
Joined: Wed Dec 25, 2002 8:00 am

Postby g@y@t on Mon Mar 15, 2004 9:08 pm

2)dan ada jugak makmum yang baca hampir tak mengerakkan bibir langsung terutama baca fatihah kecuali masa takbir je...dgn kata lain baca fatihah dalam hati saja macam mane ni?


dalam solat ada rukun fi'li dan rukun qauli. Adapun Fatihah adalah rukun qauli dan bukannya rukun qalbi. Tidak sah solat seseorang jika membaca di dalam hati. Kadar bacaan adalah didengari oleh telinga sendiri. Krn ada hadis sahih yg meriwayatkan bahawa Nabi saw tidak pernah bersolat melainkan kelihatan janggutnya bergerak2.

wassalam
g@y@t
Pengendali
Pengendali
 
Posts: 1913
Joined: Wed Dec 25, 2002 8:00 am

Postby apai abu firdaus on Tue Mar 16, 2004 10:56 am

tq 4 replies.........

untuk bacaan fatihah dalam hati adakah yang dimaksudkan membaca semua fatihah dalam hati atau sebahagian baca dalam hati........

kenapa batal membaca fatihah dalam hati sebab apai pernah terbaca hadis yang saudara maksudkan itu dan penulis buku tersebut meletakkan ia di bawah hukum makruh dalam solah kalau tak silap? sori lupe pulak buku apa........

wallahualam
apai abu firdaus
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 330
Joined: Thu Jun 05, 2003 9:49 am
Location: kuching sarawak

Postby tytsezh on Tue Mar 16, 2004 12:10 pm

assalamualaikum,

sekadar tambahan sahaja,sebenarnya jawapan G@y@t diatas dah memadai.

Ab Karim Zaidan menukilkan dalam al-Mufassal ;bacaan fatihah ialah qiraah al-masmuah,didengari oleh dirinya sendiri ataupun selainya,sepertimana kita mendengar ucapan ketika bertakbir.Selain dari itu,maka tidaklah dikira sebagai `membaca`.Maknanya kadar minumum hendaklah sekurang-kurangnya didengari oleh dirinya sendiri.(al-Mufassal j 1,220)

Ulamak Hanafi:maksimum(nyaring) memeperdengarkan bacaan kepada orang lain yang tidak berada berhampiran denganya.Jika sekiranya didengari seorang dua,tidak memadai dikira sebagai nyaring.Minimum(perlahan)memeperdengarkan bacaan untuk dirinya sendiri ataupun diengari oleh seorang dua yang berada disekitarnya.

Malikiah: kadar nyaring yang paling minimum ialah apabila bacaanya boleh didengari oleh mereka yang terhampir denganya.Bacaan perlahan yang paling minimum ialah dengan mengerakkan lidahnya.Bagi wanita bacaan nyaring hanya memperdengarkan bagi dirinya sahaja.

Ssyafieyah/Hanabilah:kadar nyaring yang paling minimum ialah memperdengarkan bacaan kepada mereka yang disampingya,kadar minimum perlahan ialah memperdengarkan untuk dirinya sahaja.Bagi wanita mereka tidak boleh sekali-kali menyaringkan bacaan di hadapan orang yang ajnabi.WA

(Dr Wahbah al-Zuhaili, Fiqh al-Islami Juz 1.ms 731 (edisi terjemahan)
tytsezh
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 632
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: kuantan

Postby g@y@t on Tue Mar 16, 2004 9:51 pm

as'kum,

ana rasa jawapan tytsezh sudahpum memadai. tidak perlu la kot ana tambah lagi kecuali sdr apai ada sebrg kemusykilan lagi.

wassalam
g@y@t
Pengendali
Pengendali
 
Posts: 1913
Joined: Wed Dec 25, 2002 8:00 am

Postby ICT on Wed Apr 07, 2004 4:44 pm

:R
ICT
ICT
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 2916
Joined: Fri May 24, 2002 8:00 am

Postby whitecobra on Mon Apr 26, 2004 7:03 pm

assalamualaikum

jika kita terdengar seseorang menguatkan bacaan dalam solat dan kita mengetahui yang bacaannya itu salah dan dia membuat lahnul jali, apa patut kita lakukan?
Jihad Jalan Kami!!
whitecobra
Ahli Berdaftar
Ahli Berdaftar
 
Posts: 30
Joined: Sun Apr 11, 2004 11:16 pm
Location: n9

Postby masri@mujahid on Mon Apr 26, 2004 7:10 pm

lahnu jali tu ape
masri@mujahid
Pengendali
Pengendali
 
Posts: 190
Joined: Fri Apr 09, 2004 10:04 pm
Location: N9

lahnul jali..

Postby whitecobra on Wed Apr 28, 2004 6:15 pm

masri@mujahid wrote:lahnu jali tu ape


saya dimaklumkan bahawa ketogori kesalahan membaca Al-Quran dibahagi kepada 2 iaitu lahnul khofi dan lahnul jali. lahnul khofi ialah kesalahan kecil iaitu hanya makruh apabila melakukannya manakala adalah haram dan berdosa jika melakukan lahnul jali iaitu kesalahan besar dalam membaca Al-quran. mungkin orang yang lebih arif dapat membetulkan kenyataan saya atau menokok tambah apa yang patut. jadi apa perlu saya buat jika terdengar kesalahan tersebut dilakukan oleh orang yang sedang solat dan dia sedang membuat kesalahan bacaan semasa membaca ayat Al-Quran khususnya surah Al-Fatihah????
Jihad Jalan Kami!!
whitecobra
Ahli Berdaftar
Ahli Berdaftar
 
Posts: 30
Joined: Sun Apr 11, 2004 11:16 pm
Location: n9

Postby g@y@t on Wed Apr 28, 2004 6:26 pm

as'kum,

berikut saya lampirkan jwpn Ust Pendekar dari al-Ahkam.

-----------

{ 2 } ~ KESALAHAN TAJWID DAN BACAAN SI IMAM :


Kesalahan membaca al-Quranul Karim dikenali sebagai “ اللحن “: al-Lahn .

Al-Lahn ini terbahagi pula kepada 2 bahagian ;

{ i } ~ al-LAHN al-JALI ( Kesalahan Yang Nyata ) :

Seperti kesalahan itu disebabkan kesalahan membaca baris sesuatu kalimah ataupun kesalahan menyebut satu huruf hingga menjadi huruf lain .

Termasuk juga kesalahan itu sama ada kesalahan yang membawa kepada kerosakan pada makna ataupun tidak .

Kesalahan disebabkan al-Lahn al-Jali ini adalah HARAM dan membawa DOSA kepada si pelakunya ( dengan sengaja ) dengan kesepakatan di kalangan seluruh ulama’ rh .


{ ii } ~ al-LAHN al-KHAFI ( Kesalahan Yang Tersembunyi ) :


Seperti disebabkan tertinggal membaca “ ghunnah “ ( dengung ) , memendekkan kalimah-kalimah yang perlu dibaca dengan panjang ataupun sebaliknya dan sebagainya lagi .

Kesalahan ini dinamakan sebagai “ Tersembunyi “ kerana masalah-masalah ini hanya diketahui oleh mereka yang benar-benar mahir mengenai selok-belok Ilmu Tajwid , berbanding dengan al-Lahn al-Jali di atas .

Kesalahan disebabkan al-Lahn al-Khafi ini boleh membawa kepada HARAM ( menurut pandangan segolongan ulama’ rh ) ataupun MAKRUH ( menurut pandangan segolongan lain pula drp kalangan ulama’ rh ) .


Kembali kita kepada masalah yang ditanya oleh Saudara VHoutenJr tadi , maka yang jelas imam itu TIDAKLAH SENGAJA membaca huruf Dhod menjadi huruf THO’ . Walaupun ia tidak sengaja , tetapi apabila ia berlaku secara berulang-ulang , walaupun tidaklah sampai ke tahap kerap sangat ataupun selalu , maka imam itu sepatutnya TIDAK LAGI dilantik sebagai imam sembahyang .

Kita semua memang sangat-sangat berharap agar pihak berkuasa agama Islam di dalam negara kita , ataupun AJKT masjid / surau sentiasa memantau permasalahan seperti ini agar tidak menimbulkan keresahan dan sikap tidak senang di kalangan para jemaah / anak-anak karyah .



{ 3 } ~ PERLUKAH SI MAKMUM “ MUFARAQAH “ ? :


Menurut mazhab Imam asy-Syafie rh , imam yang seperti di atas tadi , dikenali sebagai “ UMMIY “ ( erti Ummiy ini asalnya ialah yang buta huruf ) . Seseorang yang Ummiy ~ seperti imam itu , yang selalu bertukar-tukar huruf-huruf di dalam bacaannya ataupun yang menyebabkan sesuatu makna ayat itu boleh berubah drp asalnya ~ maka TIDAK SAH diikuti imam seperti itu di dalam sembahyang berjemaah terutama sekali di bacaan al-Fatihah disebabkan ia adalah salah-satu drp rukun sembahyang .

Oleh itu hendaklah si makmum itu melakukan MUFARAQAH ( berpisah dengan imam itu dgn melakukan terus sembahyang itu secara bersendirian pula ) . Jika mufaraqah itu dilakukan disebabkan sebab-sebab yang dibenarkan syarak ( seperti imam di atas tadi ) , maka hukumnya adalah HARUS ( dibenarkan ) , dan jika dilakukan mufaraqah itu tanpa sebab-sebab yang dibenarkan oleh syarak , hukumnya adalah MAKRUH .

Nasihat kami kepada mereka yang beramal dengan mazhab al-Imam asy-Syafi’e rh :

Tidak perlulah melakukan mufaraqah dengan imam yang tersilap bacaan al-Fatihah kerana bukakankah saudara-saudari sendiri akan membaca pula surah al-Fatihah itu selepas Amin , iaitu ketika imam membaca surah ? . Dan al-Fatihah yang saudara/i baca itu sendiri sudah cukup untuk menjadikan sembahyang saudara/i sekalian sah dan diterima , Insya-Allah .

Dan kalau saudara/i sendiri masih merasa tidak cukup dengan al-Fatihah yang saudara/i baca itu , maka mengapa pula ianya dibaca selepas Amin ? , bukankah lebih baik diam dan dengar dengan baik bacaan surah oleh imam itu sebagai mana penganut-penganut mazhab selain mazhab Imam asy-Syafi’e !? . Ataupun kalau masih merasa tidak cukup , saudara/i sendiri bolehlah menambah satu lagi rakaat untuk menyempurnakan sembahyang itu disebabkan rakaat yang pertama tadi dianggap tidak sah sendiri oleh saudara/i .



Sekian . Semoga ada manfaatnya bersama .
Wallahu A'alam Bis Sowab
Wahuwa Yahdi Ila Sabilir Rasyad


و صلّى الله على سيّدنا محمّد و على آاله و صحبه و سلّم والحمد لله رّب العالمين


RUJUKAN & SARANAN PEMBACAAN

1 ~ al-FIQHUL ISLAMI WA ADILLATUH
Oleh : Al-‘Allamah Prof. Dr. Wahbah az-Zuhaily ha
{ Ketua Jabatan Fiqh & Perbandingan Mazhab , Universiti Damsyiq , Syiria }
Jilid : II , Halaman : 1201 – 1205 , 1214 , 1225 – 1227
Terbitan : Darul Fikr ( 1997 )

2 – al-IDOH : Fi TAJWID KALAM al-FATTAH
Oleh : Almarhum al-‘Allamah Syeikh Abdullah al-Jauhari as-Saiyid rh
{ Salah-seorang Ahli Jawatankuasa Tertinggi Pemeriksa Mushaf al-Quranul Karim Cetakan Mesir }
g@y@t
Pengendali
Pengendali
 
Posts: 1913
Joined: Wed Dec 25, 2002 8:00 am

Postby whitecobra on Sat May 01, 2004 1:02 pm

bagaimana pula jika kita terdengar orang solat bersendirian membuat kesalahan bacaan ketika dalam solatnya. seperti kes ana, ana sedang duduk di ruang tamu dan terdengar seorang sepupu lelaki ana sedang menunaikan solat subuh dengan menguatkan suaranya sehingga boleh didengari oleh telinga ana dan ana dapat kesan kesalahan yang dilakukannya. dalam keadaan ini, apa patut ana lakukan? adakah patut ana menegurnya ketika dia sedang solat atau selepas solatnya? :-?
Jihad Jalan Kami!!
whitecobra
Ahli Berdaftar
Ahli Berdaftar
 
Posts: 30
Joined: Sun Apr 11, 2004 11:16 pm
Location: n9

Postby g@y@t on Tue May 04, 2004 12:48 pm

maaf krn lewat menjawab.

Apa yg byk dibahaskan oleh fuqaha adalah makmum menegur imam yg terlupa atau tersilap. Ini krn makmum sedang berada dalam solat. Dan umum mengetahui bhw org yg sedang bersolat tidak boleh berkata2. Namun dalam bab menegur ini, ia dikecualikan.

Musauwar ibn Yazid alMaliki ra katanya bhw Pd suatu hari Rasululllah saw bersolat lau meninggalkan suatu ayat. Maka (setelah selesai solat) seorang lelaki berkata kpdnya, "Ya, Rasulullah saw, (tuan telah meninggalkan) ayat ini, ayat itu?" Nabi menjawab, "Apakah tidak lebih baik jika engkau mengingatkan aku?"[HR Abu Daud dan Abdullah Ibn Ahmad]

Adapun org yg diluar solat menegur org yg sedang bersolat maka dibolehkan terutama dalam perkara2 yg menjadi rukun atau wajib solat. Ini dikatakan oleh Imam Nawawi dalam membahaskan org yg tersilap kiblat. Maka apabila dikhabarkan kpdnya, maka hendaklah dia berubah arah iaitu mengadap kiblat. Samalah juga dgn org yg tersilap dalam membaca al-Fatihah. Org yg diluar solat boleh menegurnya. Krn jika tidak ditegur maka solatnya tidak sah dan wajib diulangi.

Adapun mengenai perkara2 sunat spt kelupaan dalam membaca surah2 selain al-Fatihah, saya mengatakan tidaklah perlu ditefur krn bimbang ia akan menjadikan org yg sedang bersolat itu gelisah dan seumpamanya.

Dr Wahbah al-Zuhaili dalam fiqh islami mengatakan mazhab hanafi berpendpt bhw batal solat seseorang yg beranjak misalnya krn disuruh oleh org diluar solat. Dia seharusnya mengambil time gap utk memisahkan antara suruhan dan perbuatan itu. Ini krn ia melibatkan komunikasi antara 2 org di ketika sedang bersolat. Namu begitu tidak ada dalil yg dpt dijadikan hujah. WA.

wassalam
g@y@t
Pengendali
Pengendali
 
Posts: 1913
Joined: Wed Dec 25, 2002 8:00 am

Postby Tok Arab on Thu Apr 10, 2008 9:39 am

HIslam wrote:Assalamualikum.
terima kasih saudara2. Barulah saya faham apa yang saudara maksudkan
a)membaca kuat bagi seorang imam adalah sunat.
b)membaca kuat bagi seseorang yang sembahyang secara bersendirian ialah harus tetapi tidak berdosa jika tidak dilakukan.

Saya harap saudara2 dapat reply untuk mengatakan samaada apa yang saya nyatakan adalha benar atau tidak.

Wasssalam.


Assalamua'laikum,
sekadar menambah untuk rujukkan kita semua.
Sila baca
Bahagian Pertama
Bahagian Kedua
Bahagian Akhir
Dipeti dari:
IRSYAD HUKUM DI PELITA BRUNEI BAGI TAHUN 2006
BULAN FEBRUARI
User avatar
Tok Arab
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 377
Joined: Fri Apr 13, 2001 8:00 am
Location: Kedah Darulaman

Postby seraiwangi on Sun May 04, 2008 1:03 am

syukran jazilaa TOK ARAB atas perkongsian link yg begitu bermanafaat!
:kenyit:
Image
User avatar
seraiwangi
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1974
Joined: Wed Mar 22, 2006 3:54 pm

Postby tajdid on Sun May 04, 2008 11:16 am

Goyot,
Nasihat anda kepada orang bermazhab syafie tidak tepat. Bagi kami mazhab syafie, jika kecederaan fatihah pada imam boleh mengubah makna atau dikira lahn jali, maka bagi kami makmum wajib mufaraqah. Inilah yang dinyatakan dalam kitab2 fekah mazhab kami.

whitecobra,
Bagi anda tidak perlu mengganggu solatnya. Tunggu selesai solat, barulah ditegur. Kerana tidak pasti apakah kesalahan itu memang kerana lidahnya yang sukar menyebut, atau dia belum habis belajar.
tajdid
Ahli Berdaftar
Ahli Berdaftar
 
Posts: 25
Joined: Tue Jan 01, 2008 3:32 pm
Location: Selangor

Postby tajdid on Sun May 04, 2008 11:19 am

Saya menjumpai artikel di bawah ini dalam http://fekah.blogspot.com

Inilah bacaan di dalam solat yang wajib dibaca dan didengari oleh diri kita sendiri, membawa erti ia tidak sah jika sekadar membacanya di dalam hati, iaitu:

1. Takbiratul ihram

2. Al-Fatihah termasuk Bismillah.

3. Tahiyyat Akhir termasuk selawat nabi

4. Salam yang pertama

Yang lain-lain seperti, doa iftitah, bacaan surah, takbir perpindahan rukun dan tahiyat awal, adalah sunat didengari oleh diri sendiri, dan tidaklah wajib.
tajdid
Ahli Berdaftar
Ahli Berdaftar
 
Posts: 25
Joined: Tue Jan 01, 2008 3:32 pm
Location: Selangor

Postby arabpeguam on Thu May 08, 2008 5:42 pm

HIslam wrote:assalamualikum.
Saya ,asih tidak berapa faham. adakah saudara mengatakan:-
a) membaca kuat dalam solat subuh, magrib, dan isyak sunat bagi Imam?
b) adakah 'mengeraskan bacaan' itu bermaksud membaca dengan kuat? Jika ya, sila ke soalan (c).
c) adakah bermaksud membaca secara kuat dlm waktu2 tersebut adalah wajib bagi seseorang yang bersembahyang secara senyap2?

Tolong reply.
Wassalam.



Salam/// kalu baca perlahan, tapi pakai micropone, jadi kuat , satu kariah dengar, macam mana hukumnya itu...
arabpeguam
Ahli Berdaftar
Ahli Berdaftar
 
Posts: 25
Joined: Fri Dec 01, 2006 5:32 pm


Return to Bicara Fiqah

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 1 guest