darah gemuruh

Untuk apa-apa bicara nasihat, cadangan dan pandangan dalam menghadapi apa jua situasi.
Pengendali :: fikrah_islami, TeYeNunYe

Postby x_maahadan on Wed Apr 23, 2003 11:54 pm

Assalamualaikum………
Ramai dikalangan kita ni mempunyai sejenis penyakit darah iaitu penyakit darah gemuruh…
Sesapa yang arif pasal penyakit ni , tolong bagi la pandangan ke, bagi ubat ke ,
Atau ape-ape saje…….terima kasih………
x_maahadan
Ahli Berdaftar
Ahli Berdaftar
 
Posts: 38
Joined: Fri Jan 17, 2003 8:00 am
Location: (timur laut malaysia)

Postby saruman on Thu Apr 24, 2003 1:26 pm

setahu saya,seseorang tu dikatakan berdarah gemuruh bile dia tak yakin boleh berhadapan dgn org yg ramai dlm seseuatu majlis.tu antara contoh kecil je.mungkin ade banyak lagi yg lain.oleh kerana ketakutan,ketidak-yakinan dan keraguan itu,menyebabkan seseorang itu terketar-ketar dan tak mampu meneruskan ucapan ataupun percakapannya.
kalo member lain boleh tambah...silakanlah.
saruman
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 719
Joined: Tue Jan 21, 2003 8:00 am

Postby x_maahadan on Mon Apr 28, 2003 10:39 am

Darah gemuruh ni bukan saja terletak dalam komunikasi, dalam satu-satu kerja pun ada darah gemuruh ni………misalnya nak buat aktiviti ‘trapelling’ ( turun dari tempat tinggi menggunakan tali ), atau seseorang yang tak biasa melakukan sesuatu dipaksa melakukannya………..misalnya budak kecil dipaksa menunggang motor untuk kali pertama .......:pitam:
x_maahadan
Ahli Berdaftar
Ahli Berdaftar
 
Posts: 38
Joined: Fri Jan 17, 2003 8:00 am
Location: (timur laut malaysia)

Postby saruman on Mon Apr 28, 2003 12:54 pm

yup!
saruman
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 719
Joined: Tue Jan 21, 2003 8:00 am

Postby arcaine on Tue Apr 29, 2003 4:58 pm

A'kum

Ok, untuk darah gemuruh boleh atasinya dengan:

1) Bayangkan anda menjadi seorang pemidato yang handal. dengan ini akan menjadi seorang yang bersemangat

2) Ajaklah dua tiga orang yang anda kenal, berpidatolah di hadapan mereka.

Banyak cara lain. Cari buku mengenai penampilan diri dan juga pasal motivasi kendiri.
Dunia adalah jambatan emas
arcaine
Ahli Kanan
Ahli Kanan
 
Posts: 106
Joined: Tue Apr 29, 2003 4:33 pm
Location: Puchong

Postby fikrah_islami on Fri May 09, 2003 6:35 pm

assalamu'alaikum...:)

Ana setuju ngan antum kata tuuu. Darah gemuruh nie memang
ramai orang ada... pengalaman sendiri pun ana ada... emmm
yea lah.., cam Dr. Fadzillah Kamsah kata... tak semua orang
sama... ada orang yang tak boleh bercakap depan orang ramai
.... ada yang selamba jerrr..

Pengalaman ana.., kategori senyap. Tapi kan kalau yang
adventure tu ana suka sangat tapi jarang berpeluang nak
join aktiviti camgitu...

Sepupu ana.., dia nie kiranya peramah n berkeyakinan diri.
...tapi bila disuruh berucap dia jadi tak boleh nak bercakap.
Tu la.., tak sumer orang ada semangat nak bercakap.

Yang penting kita bina keyakinan diri..., baca do'a slalu..
Allah SWT akan permudahkan urusan kita...

WAllahua'lam.
Tubna ila ALlah, wa raja'na ila ALlah, wa nadimna 'ala ma fa'alna.....ALlah mengilhamkan sukma kefasikan dan ketaqwaan.
Beruntung bagi yang mensucikannya. Merugi bagi yang mengotorinya
User avatar
fikrah_islami
Pengendali
Pengendali
 
Posts: 1912
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: alam ruh ke alam rahim ke alam dunya ke alam barzakh..

Postby muthiah on Wed May 21, 2003 5:35 pm

Salam.

Cakap pasal darah gemuruh,muthiah nak kongsi satu cerita.blaku 2 thn lalu kot.

Muthiah nih,bkn saja darah gemuruh.penakut,segan,semua ada.kadang2 lebih batas.cume,kalau terpaksa sahaja muthiah akan menjadi org yg paling brani.nak dijadikan cerita,muthiah dicadangkan atau lebih tepat kalau muthiah kata,mmg terpaksa utk masuk pilihanrayu astel.tuh pun,sbb pensyarah yg suruh dan kawan sebilik.muthiah plak,jenis tak pandai nak menolak.

Malam berkempen tuh,menangis muthiah.telepon ayah.telepon la sape2 yg patut.menggeleter kaki.rase tak leh nak bernafas.nak tunjukkan betapa takutnya muthiah waktu tuh.tetapi,dlm waktu yg sama,muthiah ada matlamat nak bawa tarbiyah kat sini.mmg muthiah bercita-cita nak bawa apa yg muthiah pernah blajar kat sini.
Pas tuh,turn muthiah jatuh pada keesokan harinya.muthiah jd calon ke 16 drpd 22 calon.syukur.lewat sehari.mlm tuh,muthiah rase,muthiah minta tlg betul2 agar ALLAH bantu muthiah.bg KEKUATAN kat muthiah.bg KEYAKINAN kat muthiah.mmg sungguh2 muthiah minta.satu sbb adanya rase gabra nih dan satu lagi sbb muthiah perlu kuasa nak capai cita2 muthiah.

Pada waktu berkempen...........ALLAH MAHA BERKUASA.muthiah sendiri x sangka ygmuthiah bleh bercakap selancar tuh.dgn tepukan tanpa hentinya.seayat yg muthiah ckp,tepukan akan muthiah trima.syukur alhamdulillah.akhirnya muthiah berjaya dalam pilihanraya tuh dan dilantik menjadi salah seorang exco mpp.

Kesimpulannya, ape2 pun,kita mohonlah pd ALLAH.kdg2,byk bende yg berlaku di luar kemahuan kita.tapi,kita kene ingat,usaha pun penting.lain org,lain pengalaman dan caranya.

W’slm.
muthiah
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 409
Joined: Wed Nov 27, 2002 8:00 am
Location: taiping


Return to Bicara Kaunseling

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron