Hawa Dari Rusuk Adam..betulkah?

Untuk apa-apa bicara berkaitan Al-Qur'an & Hadith.
Pengendali :: nahzaluz, z@yed

Hawa Dari Rusuk Adam..betulkah?

Postby azlee81 on Tue Feb 27, 2007 10:33 am

Assalamualaikum...
soalan saya Adakah benar ada hadis sahih yg mengatakan Hawa itu dijadikan dari rusuk Adam?
al-Quran menyebut manusia dari Tanah dan air benih.....
ada yg saya dgr kenyataan hawa dari rusuk Adam adalah kenyataan dari Bible.....minta pandangan tolong jelaskan. :-? terima kasih.

wassalamm....
Dimana bumi dipijak...disitu Islam dijunjung
azlee81
Ahli Berdaftar
Ahli Berdaftar
 
Posts: 68
Joined: Tue Aug 03, 2004 12:34 am
Location: KL

Postby maafkanaku on Thu May 03, 2007 6:50 pm

ye la aku pun penah terbaca pasal ni

yg mengatakan Hawa bukan berasal dr tlg rusuk Adam
maafkanaku
Ahli
Ahli
 
Posts: 2
Joined: Thu Jan 11, 2007 4:32 pm

Postby mohamedazmi84 on Sun Feb 10, 2008 10:39 pm

Jangankan lelaki biasa, nabi pun terasa sunyi tanpa wanita.
Tanpa mereka, fikiran dan perasaan lelaki akan resah.
Masih mencari walau ada segalanya.Apa yang tiada dalam syurga?
Namun adam tetap rindukan hawa.

Dijadikan wanita daripada tulang rusuk yang bengkok.
Untuk diluruskan oleh lelaki.
Tetapi seandainya lelaki itu sendiri tidak lurus,
Mana mungkin kayu yang bengkok menghasilkan bayang yang lurus.

Luruskanlah wanita dengan jalan yang ditunjuk oleh Allah,
kerana mereka diciptakan sebegitu rupa oleh Allah.
Didiklah mereka dengan panduan darinya.
Jangan cuba menjinakkan mereka dengan harta,
kerana nantinya mereka semakin liar.
Janganlah hiburkan mereka dengan kecantikan,
kerana nantinya mereka akan semakin derita.
Kenalkan mereka kepada Allah, zat yang kekal.
Di situlah punca kekuatan dunia.

Akal senipis rambutnya, tebalkanlah ia dengan ilmu.
Hati serapuh kaca, kuatkanlah ia dengan iman...
Perasaan selembut sutera, hiasilah ia dengan akhlak.

Suburkanlah ia kerana dari situlah nantinya...
Mereka akan lihat nilaian dan keadilan Rab...
Bisikkan ke telinga mereka bahawa kelembutan bukan suatu kelemahan..
Ia bukan diskriminasi Allah...
sebaliknya di situlah kasih dan sayang Allah...

Wanita yang lupa hakikat kejadiannya...
Pasti tidak akan terhibur, dan tidak akan menghiburkan...
Tanpa iman, ilmu dan akhlak..mereka tidak akan lurus...
Bahkan akan semakin membengkok...
Itulah hakikatnya andai wanita tidak kenal Rabbnya...

Bila wanita menjadi derhaka...
pasti dunia lelaki akan menjadi huru hara....
Lelaki pula janganlah mengharapkan ketaatan semata-mata...
Tapi binalah kepimpinan...
Pastikan sebelum wanita menuju ilahi, pimpinlah diri kepadanya...
Jinakkan diri kepada allah...
Nescaya akan jinaklah segala-galanya di bawah pimpinanmu...
Janganlah mengharapkan isteri semulia Fatimah Az-Zahra'
Seandainya dirimu tidak sehebat saidina Ali karamallahuwajhah.
*****************************
the most popular mamak on earth

JIMMYdaVOGUE

*****************************
mohamedazmi84
Ahli Berdaftar
Ahli Berdaftar
 
Posts: 73
Joined: Tue Feb 28, 2006 2:02 pm
Location: Universiti Malaya

Postby mohamedazmi84 on Sun Feb 10, 2008 10:49 pm

"Wahai sekalian manusia! Bertakwalah kepada Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu (bermula) dari diri yang satu (Adam) dan yang menjadikan daripada (Adam) itu pasangannya (isterinya iaitu Hawa) dan juga yang membiakkan dari keduanya zuriat keturunan, lelaki dan perempuan yang ramai dan bertakwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-nyebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silaturahim) kaum kerabat; kerana sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawas) kamu."

(An-Nisa':Ayat 1)
*****************************
the most popular mamak on earth

JIMMYdaVOGUE

*****************************
mohamedazmi84
Ahli Berdaftar
Ahli Berdaftar
 
Posts: 73
Joined: Tue Feb 28, 2006 2:02 pm
Location: Universiti Malaya

Re: Hawa Dari Rusuk Adam..betulkah?

Postby Tok Arab on Tue Feb 26, 2008 6:48 pm

azlee81 wrote:Assalamualaikum...
soalan saya Adakah benar ada hadis sahih yg mengatakan Hawa itu dijadikan dari rusuk Adam?
al-Quran menyebut manusia dari Tanah dan air benih.....
ada yg saya dgr kenyataan hawa dari rusuk Adam adalah kenyataan dari Bible.....minta pandangan tolong jelaskan. :-? terima kasih.

wassalamm....


W'salam...
cuba buka link niie...
Tok rasa.. apa yg dipersoalkan boleh baca disini....

http://www.darulkautsar.com/pemurnianse ... /rusuk.htm

apapa pun... harapan Tok.... jgnlah pertikaian ini hingga boleh merosakkan AQIDAH kita.....
User avatar
Tok Arab
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 377
Joined: Fri Apr 13, 2001 8:00 am
Location: Kedah Darulaman

Postby Akhiri on Thu Mar 27, 2008 9:47 am

Jangankan lelaki biasa, nabi pun terasa sunyi tanpa wanita.
Tanpa mereka, fikiran dan perasaan lelaki akan resah.
Masih mencari walau ada segalanya.Apa yang tiada dalam syurga?
Namun adam tetap rindukan hawa.



Cantik rangkap ni...
Islam di Alaf Baru
Akhiri
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 601
Joined: Thu Aug 14, 2003 6:20 pm

Postby PenMerah on Thu Mar 27, 2008 3:51 pm

Akhiri wrote:
Jangankan lelaki biasa, nabi pun terasa sunyi tanpa wanita.
Tanpa mereka, fikiran dan perasaan lelaki akan resah.
Masih mencari walau ada segalanya.Apa yang tiada dalam syurga?
Namun adam tetap rindukan hawa.



Cantik rangkap ni...


cantikkk! tapi kecantikan ini masih tidak dapat mengatasi kecantikan diri kamu... 8)
PenMerah SeOrang Lelaki..
1.Tukang Nasihat... Boleh....2.Tukang Kutok Pon...Boleh...
3.Tukang Buat Kecoh... Boleh gak..
User avatar
PenMerah
Ahli Felo
Ahli Felo
 
Posts: 4234
Joined: Thu Mar 08, 2001 8:00 am

Postby WARIS on Thu Mar 27, 2008 9:04 pm

Lagi cantik kalau kawin 4....
maksud saya kawin 4 yang tak kena Queen control mcm si puaker..
WARIS

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w.bersabda, "Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..!

Sila layari: http://enwaris.blogspot.com/
WARIS
Ahli Kehormat
Ahli Kehormat
 
Posts: 9331
Joined: Wed Dec 28, 2005 4:03 pm

Postby PenMerah on Thu Mar 27, 2008 10:08 pm

warisss... warisss... :gelak: :gelak: :gelak:
PenMerah SeOrang Lelaki..
1.Tukang Nasihat... Boleh....2.Tukang Kutok Pon...Boleh...
3.Tukang Buat Kecoh... Boleh gak..
User avatar
PenMerah
Ahli Felo
Ahli Felo
 
Posts: 4234
Joined: Thu Mar 08, 2001 8:00 am

Postby WARIS on Fri Mar 28, 2008 2:54 pm

Ye la ...kalau korang tak bantu gadis2 Islam yg lom kawin/lambat dapat jodoh kat luar sana...
siapa lagi yang nak bantu...

..takan nak suruh "BUSH" si president Amerika tu yang kawin 4 dengan gadis2 Islam kita...

Ada akai ka korang ni...
WARIS

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w.bersabda, "Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..!

Sila layari: http://enwaris.blogspot.com/
WARIS
Ahli Kehormat
Ahli Kehormat
 
Posts: 9331
Joined: Wed Dec 28, 2005 4:03 pm

Postby seraiwangi on Sun May 04, 2008 12:59 am

petikan dari seorang sahabat utk perkongsian

ADAKAH BENAR WANITA DICIPTAKAN DRPD TULANG RUSUK NABI ADAM AS.?


Firman Allah swt. surah An-nisa, ayat 1 "Wahai sekalian manusia! Bertakwalah kepada Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu (bermula) dari diri yang satu (Adam) dan yang menjadikan daripada (Adam) itu pasangannya (isterinya iaitu Hawa) dan juga yang membiakkan dari keduanya zuriat keturunan, lelaki dan perempuan yang ramai dan bertakwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-nyebutnamaNya, serta peliharalah hubungan (silaturahim) kaum kerabat; kerana sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawas) kamu."
surah AL a'raf ayat 189 "Dialah (Allah) yang menciptakan kamu semua dari (hakikat) diri yang satu dan Dia mengadakandaripada hakikat itu pasangannya (diri suami isteri),untuk bersenang-senang (bertenang tenteram) satu diri kepada yang lain.Ketika suami mencampuri isterinya, mengandunglah dia dengan kandungan yang ringan, serta teruslah dia dengan keadaan itu (ke suatu waktu). Kemudian ketika dia merasa berat (dan menaruh bimbang) berdoalah suami isteri itu kepada Tuhan mereka (dengan berkata): Sesungguhnya jika Engkau (wahai Tuhan kami) mengurniakan kami nikmat yang baik, tentulah kami menjadi orang-orang yang bersyukur."
surah Ar rum ayat 21 "Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Dia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir."
sabda Nabi saw. "Saling pesan-memesanlah untuk berbuat baik kepada perempuan, karena mereka diciptakan dari tulang rusuk yangbengkok. (Diriwayatkan oleh Bukhari, Muslim dan Tirmidzi dari Abu Hurairah).
Abu Hurairah r.a. berkata: Rasululllah saw. bersabda:" sesungguhnya perempuan seperti tulang rusuk, jika kamu cuba meluruskannya ia akan patah. tetapi jika kamu membiarkannya maka kamu akan menikmatinya dengan tetap dalam keadaan bengkok".

Imam Fakhrurazi berpendapat dlm kitab tarsifnya mengenai hal ehwal hawa sebagai ciptaan daripada adam, di sana ada dua pendapat.

1. Pendapat yg paling ramai dikalangan ulama - kata mereka "sesungguhnya bilamana Allah swt. menciptakan nabi Adam as. Maka Ia mencampakkan kpd Adam tidur, kemudian diciptakan Hawa drpd salah satu tulang rusuk Adam as. yg kiri .... mereka(ulama) berhujjah dgn hadith Muslim : (sesungguhnya perempuan diciptakan drpd tulang rusuk yg bengkok).
2. Pendapat yg kedua abi muslim al asfihani "sesungguhnya yg dikehendaki dgn firman Allah swt.(والله جعل لكم من أنفسكم أزواجا) maksudnya ialah Allah swt. ciptakan hawa drpd jenis adam sendiri(sama ciptaan).
(بعث فيهم رسولآ من أنفسكم)

kata AL Qadhi. Pendapat yg pertama adalah lebih kuat.
Imam At-Tabarani dlm tafsirnya at-tobari - mengatakan bhw pendapat yg pertama td adalah bg Ibnu Abbas dan Ibnu Masu'd, akan tetapi talian sanad pendapat ini tidak sahih. Bahkan ia telah diambil dprd ahli kitab. Sebagaimana dlm safar takwin (ishah kedua :21-24)

Berpadukan kpd pendapat-pendapat yg lepas kami berpendapat ( pendapat penulis kitab "syiekh atiah saqor") :: penciptaan Hawa drpd Nabi Adam as. adalah perkara yg tidak disepakati. iaitu ada pendapat yg mengatakan HAwa diciptakan drpd unsur sejeni Adan ( tanah ) bukan cahaya atau api. Dan apa yg dibawa oleh hadis Nabi saw. "sesungguhnya hawa diciptakan drpd tulang rusuk adam" kadang-kadang perkara yg dikehendakinya memberi makna yg samar-samar.
Maka disana tidak ada nas yg putus mengatakan hawa diciptakan drpd tulang rusuk Nabi Adam as.
Kaedah pengambilan hujjah " dan bilamana dalil yg diambil membawa maksud yg ihtimal (ada keraguan) maka dgn sebb itu menyebabkan ia tidak boleh dibuat hujjah".
Dan apa yg penting adalah, kpd sesiapa yg memegang mana-mana pendapat ini ia tidak membawa kpd merosakkan iktikad kita semua.
Sememangnya imam an-nawawi rhm. mengaitkan atau merumuskan drpd hadis-hadis Nabi saw. dgn pendapatnya :
Nabi saw. menerangkan mengenai ayat "Dialah (Allah) yang menciptakan kamu semua dari (hakikat) diri yang satu dan Dia mengadakan daripada hakikat itu pasangannya (diri suami isteri)" ialah membawa maksud hawa diciptakan drpd tulang rusuk.

Dan juga pada hadis ini membawa maksud supaya berlaku lembut dan berbuat baik dgn wanita, mengasihi mereka bgtu juga perlu bersabar dlm mendidik isteri-isteri juga anak2 perempuan. Dan melarang keras menceraikan isteri tanpa ada sebab dan sekalipun ada sebb yg susah utk hidup bersama.
-- wallahu a'lam bissawab.
Image
User avatar
seraiwangi
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1974
Joined: Wed Mar 22, 2006 3:54 pm

Re: Hawa Dari Rusuk Adam..betulkah?

Postby ABU SIRR on Sat Mar 12, 2011 12:51 am

Image

Teman paste kan beberapa pandangan lagik utk.mantapkan hujjah ilmiah pro & kontra pd.topik ini...

Asal Usul Hawa - Ulasan Artikel

Insya Allah, kali ini saya agak tertarik untuk mengulas artikel yang bertajuk “Benarkah Asal Kejadian Perempuan Dari Tulang Rusuk?” yang telah ditulis oleh Ustaz Muhammad Hanief bin Awang Yahya yang boleh dibaca di sini.
>>> http://tintanuraniku.blogspot.com/2011/ ... -dari.html

MUQADDIMAH

Di dalam artikel tersebut, menafikan bahawa penciptaan Hawa bukanlah dari tulang rusuk, sebaliknya penciptaan Hawa tidak diceritakan pun. Beliau menyebut :

Kenyataannya ialah tidak ada satupun ayat al-Quran dan Hadis Rasulullah s.a.w. yang jelas menyebutkan hakikat kejadian Hawa. Al-Quran tidak menyebutkan Hawa dicipta daripada Adam tetapi manusia itu dicipta daripada jiwa yang satu. Apa yang disebutkan di dalam al-Quran ialah manusia itu diciptakan daripada jenis yang sama dengannya juga. Seorang manusia tentunya ibu bapanya manusia juga bukan makhluk yang lain.

- sila baca artikel tersebut sehingga habis –

Suka untuk saya mengulas di sini bahawa di sana sememangnya terdapat 2 pandangan dalam menceritakan asal-usul Hawa. Adakah benar ia dicipta daripada tulang rusuk Nabi Adam? Atau Hawa dicipta daripada jenis yang sama?

Pandangan pertama :

Syeikh Tantawi RA telah menukilkan di dalam Tafsir al Wasit (1/837), bahawa Jumhur Ulama berpandangan bahawa Hawa dicipta daripada Nabi Adam AS, iaitu daripada tulang rusuknya. Ketika itu Nabi Adam AS sedang tidur, setelah berjaga, beliau ternampak Hawa dan rasa suka kepadanya, kerana Hawa diciptakan daripada tubuhnya sendiri.

Pandangan ini berhujahkan dengan Hadis Nabi SAW

إن المرأة خلقت من ضلع أعوج فإن ذهبت تقيمها كسرتها وإن تركتها وفيها عوج استمتعت بها

Pandangan Kedua :

Abu Muslim al Asfahani berpandangan bahawa Hawa bukanlah diciptakan daripada Nabi Adam AS, tetapi diciptakan “daripada jenis yang sama”, iaitu manusia. Perkara yang sama juga telah dijelaskan di dalam ayat-ayat yang lain di dalam al Quran :

والله جَعَلَ لَكُمْ مِّنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجاً

إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولاً مِّنْ أَنْفُسِهِمْ

Perbandingan :

Syeikh Tantawi menukilkan kalam al Qadhi Iadh bahawa pandangan pertama lebih kuat (1/837). Dr Wahbah Zuhaili juga mengutarakan kedua-dua pandangan ini di dalam Tafsir al Munir (2/557), dan beliau mengatakan bahawa pandangan kedua tersebut bercanggah dengan apa yang dinyatakan di dalam Hadis Shahih di bawah

اسْتَوْصُوا بِالنِّسَاءِ فَإِنَّ الْمَرْأَةَ خُلِقَتْ مِنْ ضِلَعٍ وَإِنَّ أَعْوَجَ شَيْءٍ فِي الضِّلَعِ أَعْلَاهُ فَإِنْ ذَهَبْتَ تُقِيمُهُ كَسَرْتَهُ وَإِنْ تَرَكْتَهُ لَمْ يَزَلْ أَعْوَجَ
(Shahih Bukhari : 3084)

Dr Wahbah Zuhaili menambah lagi bahawa penciptaan Hawa daripada tulang Nabi Adam AS adalah untuk menampakkan kekuasaan Allah SWT, iaitu menciptakan sesuatu yang hidup, daripada benda hidup yang lain, bukan dengan cara kelahiran. (2/557)

Syeikh Tantawi menyatakan lagi (1/837) bahawa sekiranya Hawa itu bukan dicipta daripada Nabi Adam, sudah pasti semua manusia ini dicipta daripada 2 jiwa, bukan 1 jiwa. Sedangkan di dalam al Quran (Surah an Nisa : 1) menyatakan bahawa semua manusia dicipta daripada 1 jiwa. Perkara ini juga telah dinyatakan oleh Syeikh Sayyid Ahmad Musayyar RA di dalam kitab Qadhaya Insaniah.

PENJELASAN PETIKAN

Di dalam artikel tersebut, terdapat beberapa perkara penting yang perlu dijelaskan semula di sini, iaitu :

Mengapa Berlaku Kekeliruan Tentang Kejadian Hawa Ini? Ada beberapa faktor mengapa berlaku kekeliruan dalam memahami makna sebenar ayat ini:

1. Berpegang Dengan Riwayat Israiliyyat

Fasal yang kedua di dalam Sifr al-Takwin menyebutkan Hawa diciptakan daripada tulang rusuk kiri Nabi Adam ketika baginda sedang tidur. (Tafsir al-Manar, jil. 4, hal. 268.) Disebabkan ada riwayat dalam kitab-kitab yang dahulu, ahli-ahli tafsir terus menganggap ia sebagai sokongan atau pentafsiran kepada al-Quran. Bagaimana mungkin ayat al-Quran ditafsirkan dengan riwayat Israiliyyat walhal penurunan kitab-kitab nabi terdahulu lebih awal lagi daripada al-Quran. Sepatutnya, kitab yang turun kemudianlah yang menjelaskan kitab-kitab yang terdahulu.

Hadis berkenaan perkara ini mempunyai beberapa versi. Antaranya ialah;

1. Perempuan itu diciptakan daripada tulang rusuk
2. Perempuan seperti tulang rusuk
3. Perempuan adalah tulang rusuk.

2. Mengkhususkan Keumuman Hadis Tanpa Nas Yang Jelas

Antara kesilapan dan kekeliruan ialah mengkhususkan lafaz hadis yang menyebut perempuan kepada Hawa. Hadis-hadis yang diriwayatkan daripada Rasulullah s.a.w. semuanya dengan jelas menyatakan perempuan dalam bentuk tunggal atau jamak dan tidak ada yang menyebutkan Hawa secara khusus. Jelasnya, para pentafsir menyangka wanita dalam hadis tersebut adalah Hawa tanpa berdasarkan kepada nas yang lain yang menentukan makna yang dikehendaki oleh Rasulullah s.a.w. itu.

3. Kesilapan Memahami Kata Sendi Nama Min من

Walaupun perkataan min itu memberi erti “daripada”, “punca sesuatu perkara” atau “sebahagian”, kata sendi nama min juga mempunyai makna lain seperti “untuk menyatakan sebab” dan “menyatakan jenis sesuatu perkara”. Oleh itu, pemakaian huruf ini dalam bahasa Arab adalah luas dan tidak semestinya terikat dengan satu makna sahaja. (lihat, Ibn Hisyam, Mughni al-Labib, jil. 1, hal. 319)


Penjelasan semula

Pertama

Tidak boleh dikatakan bahawa “semua” Isra’iliyyat perlu ditolak. Sebaliknya pendekatan terhadap Isra’iliyyat perlulah selari dengan Hadis Nabi SAW. Iaitu, melihat kepada pembahagian Isra’iliyyat (berdasarkan kitab ad Dakhil, hasil penulisan Bahagian Tafsir, Universiti al Azhar)

Pembahagian pertama, iaitu dari segi keshahihannya. Terbahagi kepada :

Shahih,
Dha’if (lemah)
Maudhu’ (rekaan)

Di dalam hal ini, Nabi SAW bersabda :
حَدِّثُوا عَنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَلَا حَرَجَ
Sampaikanlah cerita-cerita Bani Israil, tetapi jangan keterlaluan (Sunan Abi Daud : 3177)

Pembahagian pertama ini boleh diriwayatkan dengan tujuan untuk menjadikan dalil, untuk menolak hujah-hujah orang Yahudi.

Pembahagian kedua, iaitu dari segi topik yang disampaikan oleh Isra’iliyyat tersebut. Terbahagi kepada :

Berkaitan dengan Akidah dan Pegangan
Berkaitan dengan hukum hakam
Berkaitan dengan peringatan dan peristiwa-peristiwa

Pembahagian kedua ini tidak boleh diriwayatkan, melainkan dengan menyertakan penjelasan terhadap penipuan tersebut.

Pembahagian ketiga pula, iaitu dari aspek keselariannya atau percanggahannya dengan syariat. Terbahagi kepada tiga, iaitu

Selari dengan syariat
Bercanggah dengan syariat
Tidak selari, dan tidak juga bercanggah (maskut – tiada dalil yang menolak, dan tiada dalil yang menerimanya)

Apa yang selari dengan syariat, boleh diriwayatkan. Apa yang bercanggah dengan syariat, tidak boleh diriwayatkan. Sekiranya tiada dalil yang menolak atau mengiyakannya, maka ia dinamakan “maskut”

Nabi SAW bersabda :

لَا تُصَدِّقُوا أَهْلَ الْكِتَابِ وَلَا تُكَذِّبُوهُمْ وَقُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْنَا وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ
Jangan mengiyakan apa yang dikatakan oleh ahli kitab, jangan pula menafikannya. Katakanlah, kami beriman dengan Allah, dan apa yang diturunkan kepada kami, dan juga apa yang diturunkan kepada kamu. (Shahih Bukhari : 6814)

Sekiranya apa yang diriwayatkan oleh Jumhur Ulama (yang menyatakan bahawa Hawa diciptakan daripada Nabi Adam AS) adalah sesuatu Isra’iliyyat, maka kenapakah mereka meriwayatkannya juga? Ini kerana Jumhur Ulama bersandar kepada Hadis Shahih yang dinyatakan sebelum ini.

Kedua

Saya tidak dapat memastikan, hadis manakah yang dimaksudkan oleh penulis, yang menyatakan bahawa :

pentafsir menyangka wanita dalam hadis tersebut adalah Hawa tanpa berdasarkan kepada nas yang lain yang menentukan makna yang dikehendaki oleh Rasulullah s.a.w. itu

Sekiranya hadis tersebut ialah :

اسْتَوْصُوا بِالنِّسَاءِ فَإِنَّ الْمَرْأَةَ خُلِقَتْ مِنْ ضِلَعٍ وَإِنَّ أَعْوَجَ شَيْءٍ فِي الضِّلَعِ أَعْلَاهُ فَإِنْ ذَهَبْتَ تُقِيمُهُ كَسَرْتَهُ وَإِنْ تَرَكْتَهُ لَمْ يَزَلْ أَعْوَجَ

Maka, saya menjelaskan di sini bahawa saya tidak menemui apa yang dimaksudkan oleh penulis, yang mengatakan bahawa “ulama mengkhususkan maksud perempuan di sini hanya Hawa”.

Sebaliknya, kita perlu faham bahawa “Hawa juga tergolong dalam golongan perempuan”. Maka, ia juga termasuk hadis ini, iaitu dicipta daripada tulang rusuk. Adakah semua perempuan dicipta daripada tulang rusuk? Ya, kerana asal-usul jantina perempuan bermula daripada Hawa, dan Hawa dicipta daripada tulang rusuk.

Para ulama tidak mengkhususkan maksud “perempuan” itu dengan “Hawa”. Sebaliknya, Hawa adalah perempuan, bahkan perempuan yang pertama di dunia. Maka, kesemua asal-usul perempuan, berpunca daripada asal-usul Hawa. Dan sepertimana yang telah disebutkan bahawa Hawa dicipta daripada Nabi Adam AS.

Ketiga

Penulis menyatakan bahawa Hawa dicipta bukan daripada tulang rusuk Nabi Adam AS, bahkan ia dicipta daripada jenis yang sama. Ini kerana penulis mengatakan bahawa من نفس واحدة bermaksud “daripada satu jenis”. Iaitu perkataan من bermaksud “daripada”. Iaitu daripada jenis yang satu.

Dalil-dalil yang disandarkan oleh penulis telah disebutkan sebelum ini, iaitu berdasarkan beberapa ayat al Quran yang menjadi hujah bagi Abu Muslim al Asfahani. Penulis menyebut :

Walaupun perkataan min itu memberi erti “daripada”, “punca sesuatu perkara” atau “sebahagian”, kata sendi nama min juga mempunyai makna lain seperti “untuk menyatakan sebab” dan “menyatakan jenis sesuatu perkara”. Oleh itu, pemakaian huruf ini dalam bahasa Arab adalah luas dan tidak semestinya terikat dengan satu makna sahaja. (lihat, Ibn Hisyam, Mughni al-Labib, jil. 1, hal. 319)

Apa yang disebutkan oleh Ibnu Hisyam di atas jelas menunjukkan bahawa “tidak semestinya من bermaksud “daripada jenis yang sama” sepertimana yang penulis maksudkan. Apakah hujah untuk menyatakan bahawa من tersebut bermaksud “daripada”?

Syeikh Tantawi RA mengulas perkara ini di dalam Tafsir al Wasit bahawa من tersebut bermaksud للتبعيض , iaitu “daripada sebahagian”. Maka, Ibn Abi Hatim menukilkan kalam Ad Dhohak bahawa maksud ayat tersebut ialah “Hawa dicipta daripada Nabi Adam, daripada tulang rusuknya (no. 4764)

Imam Ibn Kathir juga menyatakan perkara yang sama di dalam Tafsir Ibnu Kathir, bahawa Hawa dicipta daripada tulang rusuk kiri Nabi Adam AS. Beliau dikenali dengan kepakaran dalam bidang tafsir, dan begitu mendalami selok-belok sanad. (rujuk ad Dakhil)

Maka, Jumhur Ulama meletakkan bahawa من tersebut bermaksud للتبعيض , berdasarkan pandangan mereka yang mengatakan bahawa Hawa dicipta daripada tubuh Nabi Adam AS.

Manakala Abu Muslim al Asfahani mengatakan :

أن المراد من قوله { وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا } أى من جنسها
Sesungguhnya, yang dimaksudkan dengan firman Allah “Dan diciptakan daripadanya (jiwa yang satu itu) pasangannya”, iaitu daripada jenisnya.

PENJELASAN TENTANG AYAT AL QURAN

Beberapa ayat-ayat al Quran yang dijadikan oleh penulis sebagai hujah ialah :

Pertama

والله جَعَلَ لَكُمْ مِّنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجاً
Dan Allah lah yang menjadikan daripada diri-diri kamu ini, isteri-isteri kamu (Surah an Nahl : 72)

Maksud daripada ayat ini terbahagi kepada dua pandangan :

Imam Sayuti RA menukilkan di dalam ad Durrul Manthur Fi Tafsiri Bil Ma’thur,

عن قتادة في قوله : { والله جعل لكم من أنفسكم أزواجاً } قال : خلق آدم ثم خلق زوجته منه
Daripada Qatadah RA, menafsirkan “Dan Allah lah yang menjadikan daripada diri-diri kamu ini, isteri-isteri kamu” beliau berkata : Adam dicipta, kemudian pasangannya dicipta daripada dirinya.

Manakala Imam Baidhawi mengatakan bahawa :

أي من جنسكم لتأنسوا بها ولتكون أولادكم مثلكم . وقيل هو خلق حواء من آدم
Iaitu, daripada jenis kamu, untuk kamu hidup dengannya, dan menjadikan anak-anak kamu seperti kamu. “Qil” mengatakan bahawa Hawa dicipta daripada Adam.

Imam Nawawi menyebut di dalam Muqaddimah Minhaj at Tolibin bahawa “Qil” yang digunakan oleh beliau merujuk kepada pandangan dha’if.

Tetapi, saya tidak melihat bahawa Imam Baidhawi menyokong pandangan Abu Muslim al Asfahani. Sebaliknya, beliau hanya menafsirkan maksud من tersebut ialah “daripada jenis kamu”. Iaitu tidak berkaitan dengan penciptaan Hawa daripada Nabi Adam. Sebaliknya, ia berkaitan dengan diri kita, yang mana isteri-isteri kita adalah “sama jenis dengan kita”.

Imam Baidhawi menafsirkan ayat 1 Surah an Nisa dengan mengatakan bahawa Hawa dicipta daripada tulang rusuk Nabi Adam AS. Manakala di dalam ayat Surah an Nahlu ayat 72 beliau menafsirkannya sebagai “daripada jenisnya” kerana beliau tidak menyamakan maksudnya dengan kisah Nabi Adam AS.

Kedua

لَقَدْ مَنَّ الله عَلَى المؤمنين إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولاً مّنْ أَنفُسِهِمْ
Sesungguhnya Allah telah mengurniakan (rahmatNya) kepada orang-orang yang beriman, setelah Ia mengutuskan dalam kalangan mereka seorang Rasul dari bangsa mereka sendiri, (Surah Ali Imran : 164)

Jelas menyatakan bahawa maksud من tersebut ialah “dari kalangan kamu”. Lantas, penulis menggunakan ayat ini sebagai hujah untuk menyamakannya dengan Ayat 1 Surah an Nisa, dengan menyatakan bahawa “Hawa dicipta dari jenis Nabi Adam AS” iaitu sejenis, bukannya dicipta daripada tulang rusuknya.

Maka, sepertimana yang saya sebutkan, penafsiran ayat 164, Surah Ali Imran tidak boleh disamakan dengan Surah an Nisa ayat 1. Tidak boleh menyamakan kesemua من di dalam ayat al Quran merujuk kepada “daripada jenis”. Kadangkala ia bermaksud للتبعيض , رفعاً للجنس , للجنس , صِلةً , تعجّباً dan banyak lagi.

Kesimpulan

Kesimpulan di sini, Jumhur Ulama berpandangan bahawa Hawa dicipta daripada tulang rusuk Nabi Adam AS, manakala Abu Muslim al Asfahani berpandangan bahawa Hawa bukan dicipta daripada Nabi Adam AS, tetapi dicipta daripada jenis yang sama dengan Nabi Adam AS.

Perbezaan ini tidak perlu diperbesarkan. Cukup sekadar ini. Perkara ini pun sudah diperincikan oleh ulama-ulama sebelum kita. Saya bersetuju dengan apa yang penulis nukilkan, iaitu :

Dalam hal ini Shah Waliyullah menyebutkan dengan jelasnya. Kata beliau ketika mengulas kisah-kisah yang diceritakan oleh al-Quran: “Bukanlah maksud cerita-cerita di dalam al-Quran untuk mengetahui cerita itu sendiri. Maksud sebenarnya ialah supaya pembaca memikirkan betapa bahayanya syirik dan kemaksiatan serta hukuman Allah hasil dari perbuatan syirik itu di samping menenangkan hati orang-orang yang ikhlas dengan tibanya pertolongan dan perhatian Allah kepada mereka” (al-`Fawz al-Kabir Fi Usul al-Tafsir, hal. 138)

Perbincangan yang sebenar bukanlah asal-usul Hawa. Tetapi hikmah daripada penciptaan Hawa daripada tubuh Nabi Adam AS.

Muhammad Mujahid bin Ir Hj Mohammad Fadzil
Felo Akidah dan Falsafah
MANHAL PMRAM


http://ibnuirfadzil.blogspot.com/2011/0 ... tikel.html
SINGKATNYA HIDUP INI.
Image
User avatar
ABU SIRR
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1206
Joined: Wed Mar 20, 2002 8:00 am
Location: ATAIH BUMI BAWOH LANGIT

Re: Hawa Dari Rusuk Adam..betulkah?

Postby ABU SIRR on Thu Apr 21, 2011 8:55 pm

SINGKATNYA HIDUP INI.
Image
User avatar
ABU SIRR
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1206
Joined: Wed Mar 20, 2002 8:00 am
Location: ATAIH BUMI BAWOH LANGIT

Re: Hawa Dari Rusuk Adam..betulkah?

Postby akuumno on Wed Apr 27, 2011 12:08 am

budak yg buka topik ni pd tahun 2007 si azlee81, mana menghilangnya...
User avatar
akuumno
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 2970
Joined: Mon Jul 22, 2002 8:00 am

Re: Hawa Dari Rusuk Adam..betulkah?

Postby ABU SIRR on Wed Apr 27, 2011 7:52 am

akuumno wrote:budak yg buka topik ni pd tahun 2007 si azlee81, mana menghilangnya...

Image

Gamaknya dia udoh kawin & seterusnya memahami hakikat, apakah itu HAWA. :matabulat:
SINGKATNYA HIDUP INI.
Image
User avatar
ABU SIRR
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1206
Joined: Wed Mar 20, 2002 8:00 am
Location: ATAIH BUMI BAWOH LANGIT

Re: Hawa Dari Rusuk Adam..betulkah?

Postby akuumno on Thu May 26, 2011 12:53 am

ABU SIRR wrote:
akuumno wrote:budak yg buka topik ni pd tahun 2007 si azlee81, mana menghilangnya...

Image

Gamaknya dia udoh kawin & seterusnya memahami hakikat, apakah itu HAWA. :matabulat:


KAH! KAH! KAH!
Hang ni memang MAHARAJA LAWAK la... :gelak:
User avatar
akuumno
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 2970
Joined: Mon Jul 22, 2002 8:00 am

Re: Hawa Dari Rusuk Adam..betulkah?

Postby Tok Syam on Mon May 30, 2011 6:52 am

Ha..inilah salah satu contoh umat islam belaja ilmu.Ilmu2 macam ne memang
suka sangat dicari oleh ahli ilmu.Lepas tu sembang kat kedai kopi sambil merasakan...
akulah orang2 yg.mengetahui.

Dan....selalunya tok2 guru suka bukak cerita macam ne untuk memikat sang murid.
Macam2 lagi cerita ada.Nabi naik kuda berkepak dikejar oleh syithan dan macam2.
Tok Syam
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1476
Joined: Tue Mar 25, 2003 8:00 am
Location: Negara Kayangan

Re: Hawa Dari Rusuk Adam..betulkah?

Postby akuumno on Tue May 31, 2011 4:18 pm

akuumno wrote:
ABU SIRR wrote:
akuumno wrote:budak yg buka topik ni pd tahun 2007 si azlee81, mana menghilangnya...

Image

Gamaknya dia udoh kawin & seterusnya memahami hakikat, apakah itu HAWA. :matabulat:


KAH! KAH! KAH!
Hang ni memang MAHARAJA LAWAK la... :gelak:


Siapa tak suka Tok... :D
Orang kaki masjid dan surau, bila balik dari solat subuh, singgah pekena teh tarik roti canai pun dok sembang benda2 lagu ni... :gelak:
User avatar
akuumno
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 2970
Joined: Mon Jul 22, 2002 8:00 am

Re: Hawa Dari Rusuk Adam..betulkah?

Postby Tok Syam on Wed Jun 01, 2011 12:29 am

Lepas tu...diaorang kata....kalu tak caya, cuba kira tulang rusuk sebelah kiri.
Ha..ha...kan kurang satu.. :D
Tok dulu pun terpengaruh gak...bersunguh sunguh kira tulang rusuk kanan kiri.
Entah berapa tulang ada pun dah lupa.

Ada lagi cerita....pasal huruf2 yg.terdapat dalam tubuh.Kat kening,kat dada,
kat semuanya laaa.Penuh dengan huruf2.
ya atau tidak....biar le Allah saja yg.tau.Kalau tau pun nak buat apa..! Bukan
manusia boleh buat manusia pakai huruf2 tu.

Mana kitab yg.diaorang belajo pun tak tau le.
Tok Syam
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1476
Joined: Tue Mar 25, 2003 8:00 am
Location: Negara Kayangan

Re: Hawa Dari Rusuk Adam..betulkah?

Postby ABU SIRR on Wed Jun 01, 2011 11:30 am

Tok Syam wrote:Lepas tu...diaorang kata....kalu tak caya, cuba kira tulang rusuk sebelah kiri.
Ha..ha...kan kurang satu.. :D
Tok dulu pun terpengaruh gak...bersunguh sunguh kira tulang rusuk kanan kiri.
Entah berapa tulang ada pun dah lupa.

Ada lagi cerita....pasal huruf2 yg.terdapat dalam tubuh.Kat kening,kat dada,
kat semuanya laaa.Penuh dengan huruf2.
ya atau tidak....biar le Allah saja yg.tau.Kalau tau pun nak buat apa..! Bukan
manusia boleh buat manusia pakai huruf2 tu.


Mana kitab yg.diaorang belajo pun tak tau le.


Kalo takat tau jerk,mmg.tak boleh buat banyak perkara. Tapi... kalo kita paham.. mmg.banyak manafaat serta menakjubkan. Hehee.. :gelak:
SINGKATNYA HIDUP INI.
Image
User avatar
ABU SIRR
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1206
Joined: Wed Mar 20, 2002 8:00 am
Location: ATAIH BUMI BAWOH LANGIT

Re: Hawa Dari Rusuk Adam..betulkah?

Postby akuumno on Wed Jun 01, 2011 5:49 pm

ABU SIRR wrote:
Tok Syam wrote:Lepas tu...diaorang kata....kalu tak caya, cuba kira tulang rusuk sebelah kiri.
Ha..ha...kan kurang satu.. :D
Tok dulu pun terpengaruh gak...bersunguh sunguh kira tulang rusuk kanan kiri.
Entah berapa tulang ada pun dah lupa.

Ada lagi cerita....pasal huruf2 yg.terdapat dalam tubuh.Kat kening,kat dada,
kat semuanya laaa.Penuh dengan huruf2.
ya atau tidak....biar le Allah saja yg.tau.Kalau tau pun nak buat apa..! Bukan
manusia boleh buat manusia pakai huruf2 tu.


Mana kitab yg.diaorang belajo pun tak tau le.


Kalo takat tau jerk,mmg.tak boleh buat banyak perkara. Tapi... kalo kita paham.. mmg.banyak manafaat serta menakjubkan. Hehee.. :gelak:


Hah...! Kalau benda2 yg menakjubkan, boleh la keluar dalam majalah mastika... saya ada member wartawan di Mastika, tengah cari2 story yg menakjubkan... amacam, boleh bagi contact number ABU SIRR...???? :gelak: :gelak: :gelak:

Hang jgn la potong stim jugak...
User avatar
akuumno
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 2970
Joined: Mon Jul 22, 2002 8:00 am

Re: Hawa Dari Rusuk Adam..betulkah?

Postby Tok Syam on Thu Jun 02, 2011 12:52 am

ABU SIRR wrote:
Kalo takat tau jerk,mmg.tak boleh buat banyak perkara. Tapi... kalo kita paham.. mmg.banyak manafaat serta menakjubkan. Hehee.. :gelak:


Betui tu....kalu nak pakai untuk menolong orang boleh le...dapat tambah2 pendapatan juga dengan ilmu2 macam tu.Tak kan nak
buat kerja free.
Tapi....tanpa pakai kadam2 ayat tu pun boleh juga buat sesuatu yg.menakjubkan bila dah sangat2 terdesak.Caranya berserah
pada Allah dan terpulang pada Allah apa yg.nak digerakkan.
Manusia ne pasal tak berapa yakln dengan Allah boleh menolong tanpa asbab...dan dirinya dengan Allah hanya semasa solat jek.
Tok Syam
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1476
Joined: Tue Mar 25, 2003 8:00 am
Location: Negara Kayangan

Re: Hawa Dari Rusuk Adam..betulkah?

Postby ABU SIRR on Fri Jun 03, 2011 5:52 pm

Tok Syam wrote:
ABU SIRR wrote:
Kalo takat tau jerk,mmg.tak boleh buat banyak perkara. Tapi... kalo kita paham.. mmg.banyak manafaat serta menakjubkan. Hehee.. :gelak:


Betui tu....kalu nak pakai untuk menolong orang boleh le...dapat tambah2 pendapatan juga dengan ilmu2 macam tu.Tak kan nak
buat kerja free.
Tapi....tanpa pakai kadam2 ayat tu pun boleh juga buat sesuatu yg.menakjubkan bila dah sangat2 terdesak.Caranya berserah
pada Allah dan terpulang pada Allah apa yg.nak digerakkan.
Manusia ne pasal tak berapa yakln dengan Allah boleh menolong tanpa asbab...dan dirinya dengan Allah hanya semasa solat jek.


Laa.. nie bukan bab ILMU pakai KADAM2 Tok.. :gelak:
SINGKATNYA HIDUP INI.
Image
User avatar
ABU SIRR
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1206
Joined: Wed Mar 20, 2002 8:00 am
Location: ATAIH BUMI BAWOH LANGIT

Re: Hawa Dari Rusuk Adam..betulkah?

Postby Tok Syam on Mon Jun 06, 2011 11:23 am

:D La...ingat jadi dukun perubatan tradisional..! Awat hang tak habaq.
Habih ilmu apa..?
Citer la sikit.
Tok Syam
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1476
Joined: Tue Mar 25, 2003 8:00 am
Location: Negara Kayangan


Return to Bicara Al-Qur'an & Hadith

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron