RUANGAN MADAH ISLAM...InsyaAllah..joinla!

Untuk apa-apa saja...yang di luar skop bicara lain.
Pengendali :: Dear

Postby mtroz on Thu Aug 09, 2001 5:06 am

ana ni rasa mungkin antara kita ni yg. amat minat dalam pengumpulan madah ni...so kalau ada-ada apa aja madah yg. dapat dikongsi bersama insyaAllah sertakan!....
Ingat tuhan .....
tingkatkan amalan......
Ingat syaitan...
jauhilah rayuan elakkan pujukan.....!
mtroz
Ahli Berdaftar
Ahli Berdaftar
 
Posts: 52
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: in_kays

Postby penamerah on Thu Aug 09, 2001 5:31 am

A'kum
Rasanya tuan rumah kena mulakan dulu kot?
penamerah
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1949
Joined: Sun Feb 25, 2001 8:00 am
Location: selangor

Postby Avicennia on Thu Aug 09, 2001 7:17 am

Assalamualaikum

setuju dengan penamerah:senyum:
Avicennia
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 478
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: Johor Bahru

Postby ejay on Sun Aug 12, 2001 12:44 am

assalamualaikum...
aper lagiiiiii...tuan rumah....dipersilakan....
hehehehehehehhe....

kiter lebih suka dengar madah orang...
ejay
Ahli Berdaftar
Ahli Berdaftar
 
Posts: 15
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: kuala lumpur

Postby bebudak on Sun Aug 12, 2001 2:15 am

salammm...

sila.. sila.. tuan umah mulakan dulu.. hheehhehe
dah jadi mak budak... hehehe
User avatar
bebudak
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 2266
Joined: Sun Feb 25, 2001 8:00 am

Postby aMyzZa on Sun Aug 12, 2001 11:13 am

Assalamualaikum waramatullah

Tetamu dah menanti nih... tuan rumahnya belum muncul2 lagi... :senyum:
User avatar
aMyzZa
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1277
Joined: Sun Mar 04, 2001 8:00 am

Postby nevland on Tue Aug 14, 2001 3:03 am

ni kira madah gak ke..:senyum:

Orang yang tamak tidak akan terasa lagi besarnya nikmat Tuhan. Yang ada, dia seolah-olah tidak nampak lagi apa yang dia ada. Benda yang tiada itulah yang menjadi fikiran dan ingatannya. Sebab itu orang yang tamak selalu saja susahkan apa yang tiada.
nevland
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 2516
Joined: Wed Jun 06, 2001 8:00 am
Location: Kuala Lumpur

Postby nevland on Tue Aug 14, 2001 3:05 am

Kalau orang alim tidak sedar akan kealimannya (tidak mengaku alim) ini petanda baik, tapi kalau orang bodoh tidak sedar akan kebodohannya ia sangat pelik.

ni nev petik dr http://www.rufaqa.com
nevland
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 2516
Joined: Wed Jun 06, 2001 8:00 am
Location: Kuala Lumpur

Postby nahwan_nur on Tue Aug 14, 2001 3:25 am

TUHAN..
DOSAKU MENGGUNUNG TINGGI
TAPI RAHMAT-MU
MELANGIT LUAS..

HARGA SELAUTAN SYUKURKU
HANYALAH SETITIS..
NIKMATMU DI BUMI

TUHAN..

WALAU TAUBAT SERING KUMUNGKIR
NAMUN PENGAMPUNAN-MU TAK PERNAH BERTEPI
BILA
SELANGKAH KURAPAT PADA-MU
SERIBU LANGKAH
KAU RAPAT PADAKU
...................:senyum:
::InDahNYa HiDuP bErsAmA IlmU::
nahwan_nur
Ahli Kanan
Ahli Kanan
 
Posts: 242
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: iN tHe miDDlE Of NoWhErE

Postby nahwan_nur on Tue Aug 14, 2001 3:27 am

yang itu bukan madah..
tuh lagu nasyid..
the zikr..:gelak:
::InDahNYa HiDuP bErsAmA IlmU::
nahwan_nur
Ahli Kanan
Ahli Kanan
 
Posts: 242
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: iN tHe miDDlE Of NoWhErE

Postby penamerah on Tue Aug 14, 2001 5:12 am

A'kum
Mutiara Imam al-Ghazali 

"Jika kamu ingin bergaul secara baik dan sopan maka ikutilah petunjuk-petunjuk ini; 

(1) Hadapilah kawanmu atau musuhmu itu dgn wajah yg menunjukkan kegembiraan dan kerelaan serta penuh kesopanan dan ketenangan.Jangan sekali-kali kamu menampakkan sikap angkuh, sombong dan merasa tinggi diri. Rendahkanlah dirimu tapi bukan krn perasaan kurang harga diri. Dalam segala hal letakkan menurut ukuran yg pertengahan, sebab sesuatu yg berlebihan dari segala macam perkara itu pasti tidak baik dan tercela. 
penamerah
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1949
Joined: Sun Feb 25, 2001 8:00 am
Location: selangor

Postby penamerah on Tue Aug 14, 2001 5:12 am

A'kum
Mutiara Imam al-Ghazali 

"Jika kamu ingin bergaul secara baik dan sopan maka ikutilah petunjuk-petunjuk ini; 

(1) Hadapilah kawanmu atau musuhmu itu dgn wajah yg menunjukkan kegembiraan dan kerelaan serta penuh kesopanan dan ketenangan.Jangan sekali-kali kamu menampakkan sikap angkuh, sombong dan merasa tinggi diri. Rendahkanlah dirimu tapi bukan krn perasaan kurang harga diri. Dalam segala hal letakkan menurut ukuran yg pertengahan, sebab sesuatu yg berlebihan dari segala macam perkara itu pasti tidak baik dan tercela. 
penamerah
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1949
Joined: Sun Feb 25, 2001 8:00 am
Location: selangor

Postby mtroz on Wed Aug 15, 2001 5:02 am

syukran....syukran......
sebenarnya ana ni minat sesangat ngan madah-madah ni....apapun ana tak kisah!.....o.k sbg. pemula kata ana ada satu madah untuk kaum hawa....

SIA-SIA BERBAJU KURUNG...JIKA KEPALA TIDAK BERTUDUNG!
SIA-SIA MEMAKAI TUDUNG...JIKA BAJU BERLENGAN KUDUNG...
DAN...ALANGKAH SIA-SIANYA JIKA KEPALA TIDAK BERTUDUNG....
DAN..BAJU BERLENGAN KUDUNG.....
RENUNGKANLAH... PANDANGAN TUHAN TIDAK TERHITUNG....
RUGI DIDUNIA....DI AKHIRAT TIDAK BERUNTUNG !

so ana harap tutuplah aurat! disini ana sertakan satu hadis...
UTAMAKAN PANDANGAN ALLAH...
DARIPADA PANDANGAN MANUSIA!
mtroz
Ahli Berdaftar
Ahli Berdaftar
 
Posts: 52
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: in_kays

Postby penamerah on Wed Aug 15, 2001 5:09 am

A'kum
(2) Jgn gemar melihat dikedua sampingmu, kanan atau kiri. Jangan pula banyak menoleh ke mana-mana.Jangan pula terlampau tajam memandang orang lain.Jikalau engkau duduk, maka janganlah seolah-olah sebagaimana orang yg tidak tenang duduknya dan spt orang yg hendak melompat-lompat shj.
penamerah
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1949
Joined: Sun Feb 25, 2001 8:00 am
Location: selangor

Postby penamerah on Wed Aug 15, 2001 5:11 am

A'kum
(2) Jgn gemar melihat dikedua sampingmu, kanan atau kiri. Jangan pula banyak menoleh ke mana-mana.Jangan pula terlampau tajam memandang orang lain.Jikalau engkau duduk, maka janganlah seolah-olah sebagaimana orang yg tidak tenang duduknya dan spt orang yg hendak melompat-lompat shj.
penamerah
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1949
Joined: Sun Feb 25, 2001 8:00 am
Location: selangor

Postby Galak on Wed Aug 15, 2001 7:49 am

Bukakan pintu rumah dgn penuh kesyukuran ,kerana masih lagi bernyawa.
Tutupkan pintu rumah mu dgn insaf dan taubat,kerana sekejap lagi kamu mati.
Galak
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 925
Joined: Sat Feb 24, 2001 8:00 am
Location: Kuala Terengganu

Postby mtroz on Mon Aug 20, 2001 6:30 am

Salammmm.......
syukran Jazilan....alhamdulillah sbb. sudi kongsi ilmu.

antara ilmu,harta dan darjat........
pilih ilmu kerna.....
hanya dari ilmu kita memperolehi harta....
dan ...dari hartalah kita menjawat darjat....
Renungkan!.....
mtroz
Ahli Berdaftar
Ahli Berdaftar
 
Posts: 52
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: in_kays

Postby penamerah on Tue Aug 21, 2001 2:47 am

A'kum
(3) Usahakanlah supaya dudukmu itu sentiasa tampak tenang , kata-katamu selalu teratur dan tertib.. Dengarlah hati-hati percakapan orang yg ada di mukamu, tanpa menunjukkan kehairanan yg amat sangat.Jgn pula engkau biasa meminta orang lain mengulangi perbicaraannya.Jikalau ada hal-hal yg mertertawakan, maka diamlah sedapat mungkin.
penamerah
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1949
Joined: Sun Feb 25, 2001 8:00 am
Location: selangor

Postby mtroz on Wed Sep 05, 2001 2:04 am

salammm....
'bersembunyilah didasar lautan.....
berlindunglah disebalik awan...
berkubulah dibawah tanah!
namun engkau tidak dapat lari.....
dari pembalasan TUHAN...

Ingatlah Allah Maha melihat....
segala laku dan maksiat...
maka ingatlah Allah....!

_____________________
tu aje buat kali ni (Maaf ana sibuk ngan Exam la karangni)
mtroz
Ahli Berdaftar
Ahli Berdaftar
 
Posts: 52
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: in_kays

Postby mawaddah on Wed Sep 05, 2001 3:42 am

Alhamdulillah,...alhamdulillahhhhhhh..syukran..syukran..seronok dengan madah2 disini..alahamdulillahhhhhhh..syukrannnnnn ya Allah:senyum:
User avatar
mawaddah
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1703
Joined: Wed Mar 21, 2001 8:00 am
Location: malaysia

Postby anakugik on Wed Sep 05, 2001 5:31 am

Hidup ini hanya seketika,jadilah inspektor dan siasatlah siapa sebenarnya diri sendiri.
'tiada di tengah tiada di tepi,tidak di hadapan tidak juga di belakang,bukan di atas bukan pula di bawah.Jauh tapi dekat,dekat tapi tak tercapai'.
hakikat insan!
anakugik
Ahli
Ahli
 
Posts: 1
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: Bandar Tenggara, Johor

Postby penamerah on Fri Sep 07, 2001 7:39 am

A'kum
Sambung...

(4) Jgnlah dalam bercakap-cakap itu engkau membanggakan dirimu sendiri, anak-anakmu, rambutmu,karangan-karanganmu atau apa shj yang engkau anggap suatu keistimewaan dalam dirimu atau keluargamu. 

(5) Jikalau engkau berdebat, pegang teguhlah kesopanan.Jagalah jgn engkau di anggap manusia yg bodoh dan tolol oleh orang lain, terutama lawanmu. Jauhkanlah sikap tergesa-gesa, fikirkanlah masak-masak hujah atau bantahanmu. Jangan sekali-kali berisyarat dgn menggunakan tangan dan 
jangan pula suka menoleh ke belakang.Jikalau engkau sedang marah, diamlah dulu dan setelah reda marahmu ucapkanlah isi hatimu dgn baik. 

Wassalam
penamerah
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1949
Joined: Sun Feb 25, 2001 8:00 am
Location: selangor

Postby messtiee on Fri Sep 07, 2001 8:43 am

as'kum

Seseorang yang merasa diri hamba,takkan ada perasaan marah
'Berjuang ke titisan darah terakhir menggamit cintaMU.....'
messtiee
Ahli Berdaftar
Ahli Berdaftar
 
Posts: 99
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am

Postby essjay99 on Fri Sep 07, 2001 11:11 am

A’kum
Semoga kita semua mendapat petunjuk drpd madah yg diberikan oleh para sahabat di sini.

Nak tulis madah per plak ni…ishh nanti jap pk dulu.
Madah berhelah bleh tak…:senyum:

Jap yek…errrrr….ha dpt dah…

Apabila kamu marah
Ketika sedang berdiri…maka duduklah
Apabila kamu marah
Ketika sedang duduk…maka baringlah
Apabila kamu marah
Ketika sedang baring…maka tidurlah
Apabila kamu marah
Ketika sedang tidur…..ishh itu mimpi tu :senyum:


essjay99
marah tu satu anugerah gak.:kenyit:
essjay99
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 479
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: Kajang

Postby penamerah on Sat Sep 08, 2001 6:53 am

A’kum
(Seseorang yang merasa diri hamba,takkan ada perasaan marah)--------- Betul tu messtie, tapi dikaji secara lebih halus, hamba tetaplah hamba dan apabila begitu, sifat marah tetaplah ada sampai bila2 cuma kita cubalah salurkan kemarahan itu pada jalan yang benar.

Buat pak ess, madah berhelah itu bolah cuma kena nyanyi sekali... hehehe

Madah yang baik datangnya dari hati yang baik dan apabila hati menzahirkan perasaannya maka lidah akan menuturkan kata2 hikmah yang terpuji. Wassalam.
penamerah
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1949
Joined: Sun Feb 25, 2001 8:00 am
Location: selangor

Postby essjay99 on Sat Sep 08, 2001 10:42 am

A’kum
Semoga kemarahan sahabat semua pada tempat sewajarnya. InsyaAllah.

pakcik nak bercakap pun tak reti, nak nyanyi..lagiler haru,pena.marah zianang zeng kang! madah berpadah plak pakcik nanti,he he he..

(kita cubalah salurkan kemarahan itu pada jalan yang benar.)….betul ler tu wahai adik iparku….:senyum:
sebelum tu pastikan saluran itu tidak tersumbat (oleh syaitan).

Ayohhh…ayohh!!! Pasal tak semayang ni ha. Nak jadi pinggan ker?. Dah kuat ker ?. Pi semayang lah. (ha..ni salah satu dialog bila pakcik marah anak pakcik :marah:…mintak2 betulah saluran kemarahan tu.)

Marah itu daripada api
Lawan api itu daripada air
Maka berwudhuk lah
Nescaya kamu aman.

Api itu menghangatkan hati
Maka sejukkan dgn zikir
Nescaya berhasil.

essjay99
Kalau nampak orang buat maksiat kita tak marah…senyum jer, payah plak tu. Mungkin kita buta atau mungkin kita gila. He hehe…jgn mare..
essjay99
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 479
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: Kajang

Postby putrikembara on Sat Sep 08, 2001 12:03 pm

Menghimpun orang untuk mendengar kebaikan adalah mudah, tetapi menghimpun orang untuk membuat kebaikan adalah payah.

hmm..
-sabar itu indah-
putrikembara
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 658
Joined: Sun Feb 25, 2001 8:00 am

Postby mtroz on Fri Sep 14, 2001 2:31 am

afwan ya PUTERI...... dan untuK semua..
emmm...

PERJALANAN DIDUNIA UMPAMA SEBUAH KERETA...
LAJU DIBAWA LUPA SEGALANYA..
YANG DITUJU HAMPIR TIBA...
YANG NAK DITINGGALKAN SUSAH DITINGGALKAN!
BAWALAH BEKAL DALAM PERJALANAN..ISIKAN DIRI DGN. KEIMANAN DAN KETAKWAAN.....
TEMPAT YANG DITUJU...PASTI KEJAYAAN..
_____________________________________________________
emmm.....berapa lama kita kat dunia ni?
mtroz
Ahli Berdaftar
Ahli Berdaftar
 
Posts: 52
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: in_kays

Postby mtroz on Fri Sep 14, 2001 2:41 am

emm..aaaa satu lagi!
DOSA UMPAMA MENAIKI SEBUAH KERETA
JIKA BESAR MELINTAS MASIH SEMPAT UNTUK MENGELAK....
TAPI JIKA KECIL YANG MELINTAS SUKAR UNTUK DILIHAT...
BEGITULAH DOSA!...JIKA BESAR DILAKUKAN, MASIH DAPAT DILIHAT DAN MUDAH MENDAPAT KEAMPUNAN...TETAPI...
JIKA KECIL DILAKUKAN....SUKAR DIPERHATIKAN...DAN AKAN ALPA DAN TERUS DILAKUKAN!
FIKIRKANLAH MANUSIA MULIA DISISI TUHAN!.....
MIHONLAH KEAMPUNAN BANGKITLAH DARI LAMUNAN!
______________________________________________

SABDA rASULLAH" DOSA KECIL TIDAKLAH DIPANDANG KECIL JKA TERUS MENERUS DILAKUKAN DAN DOSA BESAR TIDAKLAH DIKATAKAN BESAR JIKA DISUSULI DENGAN KEAMPUNAN DAN INGAT PADA ALLAH" :senyum:
mtroz
Ahli Berdaftar
Ahli Berdaftar
 
Posts: 52
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: in_kays


Return to Bicara Umum

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest