1001 MUTIARA HIKMAH & KATA-KATA NASIHAT....

Untuk apa-apa saja...yang di luar skop bicara lain.
Pengendali :: Dear

Re: 1001 MUTIARA HIKMAH & KATA-KATA NASIHAT....

Postby seraiwangi on Fri Mar 20, 2009 11:00 pm

Image
Image
User avatar
seraiwangi
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1974
Joined: Wed Mar 22, 2006 3:54 pm

Re: 1001 MUTIARA HIKMAH & KATA-KATA NASIHAT....

Postby al-afif on Wed Mar 25, 2009 1:47 pm

Salam :D

"... Suci adalah sebahagian daripada iman,
'Alhamdullillah' memenuhi timbangan,
'Subhanallah Wal Hamdulillah' pula memenuhi ruang antara langit dan bumi,
Sembahyang adalah cahaya,
Sedekah adalah bukti,
Sabar adalah sinaran,
Al-Quran adalah hujah membela atau membangkang kamu,
Setiap manusia berusaha, ada yang menjual dirinya lalu membebaskannya atau membinasakannya.

... :kenyit:
ilmu dicari
al-afif
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 507
Joined: Thu Aug 10, 2006 5:16 pm
Location: kl

Re: 1001 MUTIARA HIKMAH & KATA-KATA NASIHAT....

Postby seraiwangi on Sun Apr 05, 2009 10:54 am

Image
"Menghairankan sekali,orang yang mencuci wajahnya berkali-kali dalam sehari,
tetapi tidak mencuci hatinya walaupun sekali setahun."
Image
User avatar
seraiwangi
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1974
Joined: Wed Mar 22, 2006 3:54 pm

Re: 1001 MUTIARA HIKMAH & KATA-KATA NASIHAT....

Postby seraiwangi on Wed Apr 08, 2009 12:26 pm

Image

Keindahan sering berubah mengikut masa dan waktu....Namun.....
keindahan di hati akan indah dan berseri andainya terus dihargai“.
Image
User avatar
seraiwangi
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1974
Joined: Wed Mar 22, 2006 3:54 pm

Re: 1001 MUTIARA HIKMAH & KATA-KATA NASIHAT....

Postby seraiwangi on Tue Apr 14, 2009 12:19 am

Image
Kosong bagi seseorang boleh dianggap penuh oleh orang lain.
Sebaliknya, penuh bagi seseorang boleh dianggap kosong oleh orang lain.
KOSONG dan PENUH - kedua-duanya merupakan produk dari “fikiran” kita sendiri. Sebagaimana kita memandang hidup demikianlah kehidupan kita...
Hidup menjadi bererti, bermakna, kerana kita memberikan erti kepadanya, memberikan makna kepadanya.Bagi mereka yang tidak memberikan makna, tidak memberikan erti, hidup ini ibarat lembaran kertas yang kosong…
Image
User avatar
seraiwangi
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1974
Joined: Wed Mar 22, 2006 3:54 pm

Re: 1001 MUTIARA HIKMAH & KATA-KATA NASIHAT....

Postby al-afif on Wed Apr 22, 2009 12:10 pm

Salam :D

"...Banyak ilmu banyak kawan,
banyak harta banyak lawan..."

... :kenyit:
ilmu dicari
al-afif
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 507
Joined: Thu Aug 10, 2006 5:16 pm
Location: kl

Re: 1001 MUTIARA HIKMAH & KATA-KATA NASIHAT....

Postby al-afif on Wed Apr 22, 2009 12:16 pm

Salam :D

"... Ilmu itu sesuatu yang buas dan liar, yang perlu diburu
sebelum dijinakkan.."


... :kenyit:
ilmu dicari
al-afif
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 507
Joined: Thu Aug 10, 2006 5:16 pm
Location: kl

Re: 1001 MUTIARA HIKMAH & KATA-KATA NASIHAT....

Postby al-afif on Wed Apr 22, 2009 12:20 pm

Salam :D

"... Janganlah menjadi seperti buih yang pecah apabila melanda pantai,
tetapi jadilah angin yang sanggup melahirkan gelombang..."


... :kenyit:
ilmu dicari
al-afif
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 507
Joined: Thu Aug 10, 2006 5:16 pm
Location: kl

Re: 1001 MUTIARA HIKMAH & KATA-KATA NASIHAT....

Postby al-afif on Wed Apr 22, 2009 12:37 pm

Salam :D


"... Kebaikan tidak hanya berdiam di lidah,
tetapi juga di hati..."


... :kenyit:
ilmu dicari
al-afif
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 507
Joined: Thu Aug 10, 2006 5:16 pm
Location: kl

Re: 1001 MUTIARA HIKMAH & KATA-KATA NASIHAT....

Postby al-afif on Wed Apr 22, 2009 12:43 pm

Salam :D

... Hadiah terbaik untuk :

Teman = setia kawan
Musuh = maaf
Anak = teladan baik
Orang tua = bakti dan terima kasih
Pasangan = cinta dan kesetiaan


... :kenyit:
ilmu dicari
al-afif
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 507
Joined: Thu Aug 10, 2006 5:16 pm
Location: kl

Re: 1001 MUTIARA HIKMAH & KATA-KATA NASIHAT....

Postby al-afif on Wed Apr 22, 2009 12:56 pm

Salam :D

"... Senyuman memberi rasa bahagia dan kekayaan kepada sipenerima,
tanpa memberi rasa dukacita dan kemiskinan kepada si pemberi senyuman..."



... :kenyit:
ilmu dicari
al-afif
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 507
Joined: Thu Aug 10, 2006 5:16 pm
Location: kl

Re: 1001 MUTIARA HIKMAH & KATA-KATA NASIHAT....

Postby al-afif on Sun Apr 26, 2009 1:04 pm

Salam :D

"... Orang yang bijaksana hanya melihat apa yang patut dilihatnya, dan
bukan melihat semua apa yang dapat dilihatnya..."

... :kenyit:
ilmu dicari
al-afif
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 507
Joined: Thu Aug 10, 2006 5:16 pm
Location: kl

Re: 1001 MUTIARA HIKMAH & KATA-KATA NASIHAT....

Postby al-afif on Sun Apr 26, 2009 1:07 pm

Salam :D


"... Kebijaksanaan kita bersumber daripada pengalaman kita dan
pengalaman kita bersumber daripada kebodohan kita..."


... :kenyit:
ilmu dicari
al-afif
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 507
Joined: Thu Aug 10, 2006 5:16 pm
Location: kl

Re: 1001 MUTIARA HIKMAH & KATA-KATA NASIHAT....

Postby al-afif on Sun Apr 26, 2009 1:11 pm

Salam :D

"... Apabila seseorang takut menjadi bodoh, maka dia sudah menghayun
langkah pertama menuju kebijaksanaan... "




... :kenyit:
ilmu dicari
al-afif
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 507
Joined: Thu Aug 10, 2006 5:16 pm
Location: kl

Re: 1001 MUTIARA HIKMAH & KATA-KATA NASIHAT....

Postby al-afif on Tue Apr 28, 2009 9:35 pm

Salam :D


"...Ilmu yang dipelajari sejak kecil umpama ukiran yang dipahat di atas batu,
sementara ilmu yang dipelajari pada masa tua adalah seperti mengukir di atas air..."



... :kenyit:
ilmu dicari
al-afif
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 507
Joined: Thu Aug 10, 2006 5:16 pm
Location: kl

Re: 1001 MUTIARA HIKMAH & KATA-KATA NASIHAT....

Postby al-afif on Tue Apr 28, 2009 9:41 pm

Salam :D


"...Tiap-tiap sesuatu, apabila terlalu banyak akan menjadi murah,
tetapi ada yang bertambah banyak ia bertambah tinggi harganya, itulah akal."


... :kenyit:
ilmu dicari
al-afif
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 507
Joined: Thu Aug 10, 2006 5:16 pm
Location: kl

Re: 1001 MUTIARA HIKMAH & KATA-KATA NASIHAT....

Postby al-afif on Tue Apr 28, 2009 9:44 pm

Salam :D

"... Luka yang diakibatkan oleh lidah lebih parah daripada luka yang disebabkan oleh pedang
kerana yang cedera bukanlah fizikal tetapi perasaan..."


... :kenyit:
ilmu dicari
al-afif
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 507
Joined: Thu Aug 10, 2006 5:16 pm
Location: kl

Re: 1001 MUTIARA HIKMAH & KATA-KATA NASIHAT....

Postby al-afif on Tue Apr 28, 2009 9:52 pm

Salam :D

"... Sekiranya anda tidak dapat menjadi orang yang kaya raya,
jadilah orang yang baik..."


... :kenyit:
ilmu dicari
al-afif
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 507
Joined: Thu Aug 10, 2006 5:16 pm
Location: kl

Re: 1001 MUTIARA HIKMAH & KATA-KATA NASIHAT....

Postby al-afif on Tue Apr 28, 2009 10:30 pm

Salam :D

Maksud hadis;

"Biasakanlah bersikap jujur sekalipun di hadapanmu terlihat bahaya, sebab itu bukan bahaya tetapi bahagia.
Jauhilah kebohongan sekalipun dihadapanmu terlihat bahagia, sebab itu bukanlah bahagia melainkan bahaya."



... :kenyit:
ilmu dicari
al-afif
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 507
Joined: Thu Aug 10, 2006 5:16 pm
Location: kl

Re: 1001 MUTIARA HIKMAH & KATA-KATA NASIHAT....

Postby al-afif on Thu May 14, 2009 12:23 pm

Salam :D

... Usah gelisah apabila dibenci manusia kerana masih banyak yang menyayangimu,
tapi gelisahlah apabila dibenci Allah kerana tiada lagi yang menyayangim
diakhirat kelak...



... :kenyit:
ilmu dicari
al-afif
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 507
Joined: Thu Aug 10, 2006 5:16 pm
Location: kl

Re: 1001 MUTIARA HIKMAH & KATA-KATA NASIHAT....

Postby al-afif on Thu May 14, 2009 12:27 pm

Salam :D

... Bukan berapa banyak yang kita buat,
tetapi berapa banyak kasih sayang dan perasaan yang kita curahkan
kedalam sesuatu perbuatan itu...



... :kenyit:
ilmu dicari
al-afif
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 507
Joined: Thu Aug 10, 2006 5:16 pm
Location: kl

Re: 1001 MUTIARA HIKMAH & KATA-KATA NASIHAT....

Postby seraiwangi on Thu May 14, 2009 1:46 pm

Image
Allah tidak menjanjikan hidup ini tidak pernah susah,
bersuka-ria tanpa kesedihan, panas tanpa hujan tetapi
ia memberi kita Kekuatan, menenangkan kita semasa
kesedihan dan menunjukkan jalan yang sebenar-benarnya.
Janganlah kita sombong dengan kelebihan yang sementara.....
Image
User avatar
seraiwangi
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1974
Joined: Wed Mar 22, 2006 3:54 pm

Re: 1001 MUTIARA HIKMAH & KATA-KATA NASIHAT....

Postby melayu on Thu May 14, 2009 2:50 pm

jangan di timpa perasaan..
apa lah lagi dengan perasan...
jadi.. JANGAN PERASAN la melayu oi....

p/s:

jangan lah ada perasaan macam bagus..
kerana perasaan macam bagus itu petanda memang tak bagus...
perasan tak perasan je laa...
IKHLAS cakap je ni.
IKHLAS buat cam mana?
TUHAN jugak lah yang Tahu.
yang benar TETAP benar dan yang salah TETAP salah walau macam mana di pertikai kan....
kerana yang TETAP tidak akan pernah berUBAH... KEKAL IA selama nya..
User avatar
melayu
Ahli Kehormat
Ahli Kehormat
 
Posts: 7116
Joined: Sun Apr 24, 2005 12:46 pm

Re: 1001 MUTIARA HIKMAH & KATA-KATA NASIHAT....

Postby al-afif on Sun Jun 21, 2009 9:15 pm

Salam  :D da lama tak kunjungi tread ni. urusan yg belum selesai sentiasa. rindu plak.

... :(  
ilmu dicari
al-afif
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 507
Joined: Thu Aug 10, 2006 5:16 pm
Location: kl

Re: 1001 MUTIARA HIKMAH & KATA-KATA NASIHAT....

Postby al-afif on Sat Aug 22, 2009 9:34 am

Salam :D

Salam Ramadhan... :kenyit:
ilmu dicari
al-afif
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 507
Joined: Thu Aug 10, 2006 5:16 pm
Location: kl

Re: 1001 MUTIARA HIKMAH & KATA-KATA NASIHAT....

Postby al-afif on Wed Mar 24, 2010 10:52 am

Salam :D

Sudah sekian masa sepi tak berkunjung ke ruang ini....
Insya'Allah akan kembali bersama...
sudi-sudikan lah kiranya menghayati bait-bait kata yang jika dapat memberi kebaikan...

... :kenyit:
ilmu dicari
al-afif
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 507
Joined: Thu Aug 10, 2006 5:16 pm
Location: kl

Re: 1001 MUTIARA HIKMAH & KATA-KATA NASIHAT....

Postby al-afif on Wed Mar 24, 2010 10:54 am

Salam :D

" Tak perlu mencari teman secantik BALQIS, andai diri tak sehebat SULAIMAN. Mengapa mengharap teman setampan YUSOF, jika kasih tak setulus ZULAIKHA. Tak perlu mencari teman seteguh IBRAHIM, andai diri tak sekuat HAJAR dan mengapa didamba teman hidup sesempurna MUHAMMAD, jika ada keburukan pada dirimu.

... :kenyit:
ilmu dicari
al-afif
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 507
Joined: Thu Aug 10, 2006 5:16 pm
Location: kl

Re: 1001 MUTIARA HIKMAH & KATA-KATA NASIHAT....

Postby al-afif on Wed Mar 24, 2010 10:55 am

Salam :D

''..Kawan yang paling baik ialah seseorang yang anda boleh duduk di dalam buaian dan berbuai bersama tanpa berkata apa-apa pun dan kemudian berjalan pulang dengan perasaan bahawa itulah perbualan yang paling hebat yang pernah dialami.Memang benar yang kita tidak akan tahu apa yang telah kita punyai sehinggalah kita kehilangannya dan juga benar bahawa kita tidak tahu apa yang kita rindukan sehinggalah 'ia' datang...''

... :kenyit:
ilmu dicari
al-afif
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 507
Joined: Thu Aug 10, 2006 5:16 pm
Location: kl

Re: 1001 MUTIARA HIKMAH & KATA-KATA NASIHAT....

Postby al-afif on Wed Mar 24, 2010 12:01 pm

Salam :D

Manusia yang suka memberi komen atau andaian terhadap orang lain bukan sahaja pandai tetapi adalah PENDUSTA TERHORMAT kecuali orang-orang yang bijak..... - HAMKA

... :kenyit:
ilmu dicari
al-afif
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 507
Joined: Thu Aug 10, 2006 5:16 pm
Location: kl

Re: 1001 MUTIARA HIKMAH & KATA-KATA NASIHAT....

Postby al-afif on Wed Mar 24, 2010 12:03 pm

Salam :D

"Andaikata kepala salah seorang dari kalian ditusuk dengan jarum besi, itu lebih baik baginya daripada menyentuh wanita yang tidak halal baginya" ... Hadis

... :kenyit:
ilmu dicari
al-afif
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 507
Joined: Thu Aug 10, 2006 5:16 pm
Location: kl

Previous

Return to Bicara Umum

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests