Menghalau Lalat

Untuk apa-apa bicara khusus berkaitan kaum Hawa.
Pengendali :: limau nipis, BALKIS

Menghalau Lalat

Postby budakKUiTTHo on Mon Jun 23, 2008 2:29 pm

Assalamualaikum.
Sekarang ni dah masuk minggu ketiga dok rumah baru. mula2 duduk alhamdulillah ok, tapi dalam minggu lepas tetiba saja rumah kami di serang lalat. ya allah banyak nya lalat sampai dekat penyidai kat luar pun penuh lalat bersidai...tinjau2 juga rumah jiran, takda pun lalat.

saya beli fumakila, pelekat lalat, air busuk(disinfection), mop lantai dua kali sehari dengan ajax, basuh lantai, pemukul lalat, semua dah buat tapi lalat masih ada dengan banyaknya....sampah dalam rumah pun takda....

ada tak doa2 yng khusus untuk halau serangga2 macam ni. banyak sangat lalat sampai kat pinggan tu ada bintik2 coklat angkara lalat. nak makan kena basuh semula pinggan mangkuk. dua hari lepas kena sakit perut....adei rimas juga...dah tau nak wat camana....
budakKUiTTHo
Ahli Kanan
Ahli Kanan
 
Posts: 259
Joined: Thu Nov 14, 2002 8:00 am
Location: kuittho now known as UTHM

Postby WARIS on Mon Jun 23, 2008 5:24 pm

Bunga Cengkih Halau Lalat

Caranya:
- Ambil beberapa kuntum bunga cengkih
- Masukkan ke dalam cawan atau mangkuk yang berisi air
- Biarkan ia terdedah di ruang dapur
- InsyaAllah lalat akan keluar dengan sendirinya dari ruang dapur

Cubalah ILMU orang asli ni... 8)
Abg PenMerah pun boleh cuba sekali... :)
WARIS

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w.bersabda, "Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..!

Sila layari: http://enwaris.blogspot.com/
WARIS
Ahli Kehormat
Ahli Kehormat
 
Posts: 9331
Joined: Wed Dec 28, 2005 4:03 pm

Postby PenMerah on Mon Jun 23, 2008 9:58 pm

WARIS wrote:Bunga Cengkih Halau Lalat

Caranya:
- Ambil beberapa kuntum bunga cengkih
- Masukkan ke dalam cawan atau mangkuk yang berisi air
- Biarkan ia terdedah di ruang dapur
- InsyaAllah lalat akan keluar dengan sendirinya dari ruang dapur

Cubalah ILMU orang asli ni... 8)
Abg PenMerah pun boleh cuba sekali... :)


wasalam...

perkara yang baik atas cadangan saudara waris boleh dipraktikkan.. 8)

puan budaKKuiTtoo..
untuk sementara waktu boleh dicuba cadangan itu atau beli serbuk lalat di kedai sinsei... serbuk itu seperti gula yang bersalut berwarna biru...

cara-cara penyediaan:
bubuh serbuk pada pinggan terpakai..(tak digunakan lagi)
letak sedikit air paip... biar lembab-lembab basah..
letak pinggan itu di tengah rumah... (jauhkan dari makanan).
Insyaalah lalat akan berkerumun disitu dan mati..
Harga serbuk itu lebih kurang 80sen.

cara-cara lain:
tutup semua ruang udara rumah dengan jaring halus dan tutup pintu dan tingkap untuk sementara waktu.... sementara mencari punca.

Info :
perkara yang paling mujarab untuk kehadiran lalat ialah , jika dirumah banyak ikan masin. :D

kalau usaha itu tidak berhasil, nanti ustaz bagi doa-doa dari ayat Quran.. :matabulat:

Entah-entah kamu nie "mengandong" takkkk.... bunting pelamin.. :D
PenMerah SeOrang Lelaki..
1.Tukang Nasihat... Boleh....2.Tukang Kutok Pon...Boleh...
3.Tukang Buat Kecoh... Boleh gak..
User avatar
PenMerah
Ahli Felo
Ahli Felo
 
Posts: 4234
Joined: Thu Mar 08, 2001 8:00 am

Postby budakKUiTTHo on Tue Jun 24, 2008 9:41 am

ohh nanti saya try pi cari bunga cengkih....

tula yang heran tu pakcik pen sampai tiap2 hari buang, lantai mop hari2..kat rumah jangan kan ikan masin ikan bilis pun tadak..ikan basah lam peti ais tu adalah.....pintu ngan tingkap memang selalu tutup..tapi ada satu lubang kat bahagian atas pintu tu..mungkin tula kot laluan rahsia dia...balik nanti juga saya tutup.....

takpa insyaallah nanti kalau usaha lagi hilang la tu gamaknya.....
budakKUiTTHo
Ahli Kanan
Ahli Kanan
 
Posts: 259
Joined: Thu Nov 14, 2002 8:00 am
Location: kuittho now known as UTHM

Postby seraiwangi on Tue Jun 24, 2008 10:50 am

PenMerah wrote:
WARIS wrote:Bunga Cengkih Halau Lalat

Caranya:
- Ambil beberapa kuntum bunga cengkih
- Masukkan ke dalam cawan atau mangkuk yang berisi air
- Biarkan ia terdedah di ruang dapur
- InsyaAllah lalat akan keluar dengan sendirinya dari ruang dapur

Cubalah ILMU orang asli ni... 8)
Abg PenMerah pun boleh cuba sekali... :)


wasalam...

perkara yang baik atas cadangan saudara waris boleh dipraktikkan.. 8)

puan budaKKuiTtoo..
untuk sementara waktu boleh dicuba cadangan itu atau beli serbuk lalat di kedai sinsei... serbuk itu seperti gula yang bersalut berwarna biru...

cara-cara penyediaan:
bubuh serbuk pada pinggan terpakai..(tak digunakan lagi)
letak sedikit air paip... biar lembab-lembab basah..
letak pinggan itu di tengah rumah... (jauhkan dari makanan).
Insyaalah lalat akan berkerumun disitu dan mati..
Harga serbuk itu lebih kurang 80sen.

cara-cara lain:
tutup semua ruang udara rumah dengan jaring halus dan tutup pintu dan tingkap untuk sementara waktu.... sementara mencari punca.

Info :
perkara yang paling mujarab untuk kehadiran lalat ialah , jika dirumah banyak ikan masin. :D

kalau usaha itu tidak berhasil, nanti ustaz bagi doa-doa dari ayat Quran.. :matabulat:


salam dik...
..pasal ni.cuba dulu dgn cara2 yg waris n achik pen bagtu...
pada akak..anggap ni sbg hal biasa jer...lalat-lalat tu nak tumpang kebahagiaan pengantin baru ajer tu..lama-lama nanti dia carilah rumah ...sementara jer tu diaorg menumpang...hehe :D

PenMerah wrote:Entah-entah kamu nie "mengandong" takkkk.... bunting pelamin.. :D


:matabulat: ..maybe betul gaks..pengalaman dr org2 yg dah berpengalaman ni....ada kemungkinan..hehe..
tahniah awal2 dr kak seraiwangi!.. :kenyit:
Image
User avatar
seraiwangi
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1974
Joined: Wed Mar 22, 2006 3:54 pm

Postby WARIS on Tue Jun 24, 2008 4:49 pm

seraiwangi wrote:
PenMerah wrote:
WARIS wrote:Bunga Cengkih Halau Lalat

Caranya:
- Ambil beberapa kuntum bunga cengkih
- Masukkan ke dalam cawan atau mangkuk yang berisi air
- Biarkan ia terdedah di ruang dapur
- InsyaAllah lalat akan keluar dengan sendirinya dari ruang dapur

Cubalah ILMU orang asli ni... 8)
Abg PenMerah pun boleh cuba sekali... :)


wasalam...

perkara yang baik atas cadangan saudara waris boleh dipraktikkan.. 8)

puan budaKKuiTtoo..
untuk sementara waktu boleh dicuba cadangan itu atau beli serbuk lalat di kedai sinsei... serbuk itu seperti gula yang bersalut berwarna biru...

cara-cara penyediaan:
bubuh serbuk pada pinggan terpakai..(tak digunakan lagi)
letak sedikit air paip... biar lembab-lembab basah..
letak pinggan itu di tengah rumah... (jauhkan dari makanan).
Insyaalah lalat akan berkerumun disitu dan mati..
Harga serbuk itu lebih kurang 80sen.

cara-cara lain:
tutup semua ruang udara rumah dengan jaring halus dan tutup pintu dan tingkap untuk sementara waktu.... sementara mencari punca.

Info :
perkara yang paling mujarab untuk kehadiran lalat ialah , jika dirumah banyak ikan masin. :D

kalau usaha itu tidak berhasil, nanti ustaz bagi doa-doa dari ayat Quran.. :matabulat:


salam dik...
..pasal ni.cuba dulu dgn cara2 yg waris n achik pen bagtu...
pada akak..anggap ni sbg hal biasa jer...lalat-lalat tu nak tumpang kebahagiaan pengantin baru ajer tu..lama-lama nanti dia carilah rumah ...sementara jer tu diaorg menumpang...hehe :D

PenMerah wrote:Entah-entah kamu nie "mengandong" takkkk.... bunting pelamin.. :D


:matabulat: ..maybe betul gaks..pengalaman dr org2 yg dah berpengalaman ni....ada kemungkinan..hehe..
tahniah awal2 dr kak seraiwangi!.. :kenyit:






Heheheh...kenapa PENGANTIN BARU ada bau bucuk ke....hihihihihi...
Tula kena selalu mandi...
jgn diperam je...
WARIS

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w.bersabda, "Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..!

Sila layari: http://enwaris.blogspot.com/
WARIS
Ahli Kehormat
Ahli Kehormat
 
Posts: 9331
Joined: Wed Dec 28, 2005 4:03 pm

Postby WARIS on Wed Jun 25, 2008 8:46 am

Satu lagi petua dari orang asli...

RIMAS jika hidangan anda dihurungi lalat? Cara mudah mengatasi masalah ini ialah dengan mengambil beberapa tangkai daun kari, letakkan berhampiran atau di celah-celah hidangan anda. Lalat tidak lagi menjadi masalah kepada anda selepas ini.

Abg PenMerah pun boleh cuba... :P
WARIS

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w.bersabda, "Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..!

Sila layari: http://enwaris.blogspot.com/
WARIS
Ahli Kehormat
Ahli Kehormat
 
Posts: 9331
Joined: Wed Dec 28, 2005 4:03 pm

Postby budakKUiTTHo on Thu Jun 26, 2008 12:42 pm

hihi masa nak makan lap meja makan ngan ajax sampai makan pun macam makn sabun...sekarang ni wat tak tau sangt..sebab hari tu dah kena marah ngan suami...

dia kata lagi marah lagi lalat tu datang..lantak pi kat dia lah dia nak hidup gak...dah tak tau datang dr mana nak wat camana!!!

hihi...terdiam! terus malas nak layan lagi dah lalat2 tu...redha jalah alhamdulillah sekarang makin kurang....ke sebab dah wat tak tau jadi nampak macam kurang??? hihi :D
budakKUiTTHo
Ahli Kanan
Ahli Kanan
 
Posts: 259
Joined: Thu Nov 14, 2002 8:00 am
Location: kuittho now known as UTHM

Postby WARIS on Thu Jun 26, 2008 1:20 pm

budakKUiTTHo wrote:hihi masa nak makan lap meja makan ngan ajax sampai makan pun macam makn sabun...sekarang ni wat tak tau sangt..sebab hari tu dah kena marah ngan suami...

dia kata lagi marah lagi lalat tu datang..lantak pi kat dia lah dia nak hidup gak...dah tak tau datang dr mana nak wat camana!!!

hihi...terdiam! terus malas nak layan lagi dah lalat2 tu...redha jalah alhamdulillah sekarang makin kurang....ke sebab dah wat tak tau jadi nampak macam kurang??? hihi :D





Nak bagitau....
Lalat ni suka hinggap benda2 kotor termasuk la TAIK...
Lepas tu dia hingga plak kat makanan korang hidang tu samada secara sengaja atau tak sengaja...
Korang pulak PLUPP....ngap..

ieeeee......sia2 je...
WARIS

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w.bersabda, "Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..!

Sila layari: http://enwaris.blogspot.com/
WARIS
Ahli Kehormat
Ahli Kehormat
 
Posts: 9331
Joined: Wed Dec 28, 2005 4:03 pm

Postby budakKUiTTHo on Fri Jun 27, 2008 8:36 am

ye, tapi halau seadanya je...tutup makanan tak bagi dia hinggap. masa nak makan pasang lilin aroma terapi tak bg dia dtag...

wlaupun lalat tu kotor pada salah satu sayapnya kan ada Penawar....sebab tu kalau dia termasuk dalam minuman.celupkan lalat dan buang.....
budakKUiTTHo
Ahli Kanan
Ahli Kanan
 
Posts: 259
Joined: Thu Nov 14, 2002 8:00 am
Location: kuittho now known as UTHM

Postby akunilah on Fri Jun 27, 2008 1:44 pm

agaknya lalat2 tu parasan ada org baru pindah kat situ, so, depa pakatle ramai2 dtg merai sambil mengintai2 jamuan resepi2 baru. rumah2 lain mungkin depa dah jelak asik resepi sama je.... hehehe.... :gelak:

ada org kata lalat ni makin dimarah makin banyak dia dtg, tak tahulah Wallahua'lam.... kat area2 situ ada tempat pembuangan sampah ke?
BERBAHAGIALAH BG MEREKA2 YG SENTIASA MENCARI KESILAPAN SENDIRI DPD SIBUK MENCARI2 KESALAHAN ORG LAIN
User avatar
akunilah
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1600
Joined: Thu Jun 30, 2005 6:26 pm

Postby WARIS on Mon Jun 30, 2008 3:20 pm

Kadang2 ada sang isteri2 yang ambil perangai lalat dan langau...
Berdengung....Bisinggggggg je...
Kesian suami dia...TENSION
WARIS

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w.bersabda, "Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..!

Sila layari: http://enwaris.blogspot.com/
WARIS
Ahli Kehormat
Ahli Kehormat
 
Posts: 9331
Joined: Wed Dec 28, 2005 4:03 pm

Postby Couns on Mon Jun 30, 2008 4:26 pm

Image
User avatar
Couns
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 2468
Joined: Thu Nov 16, 2006 2:41 pm

Postby WARIS on Tue Jul 01, 2008 6:00 pm

Mengikut riwayat Bukhari dari Abu Hurairah, nabi bersabda, “Apabila lalat terjatuh ke dalam bekas minum salah seorang antara kamu, celuplah dan kemudian buanglah lalat itu kerana pada sebelah sayapnya mengandungi penawar dan di sebelah sayapnya yang lain mempunyai penyakit.” Hadis ini juga diriwayatkan oleh Imam Ahmad, Abu Daud dan Ibn Majah. Benarkah pada lalat terdapat punca-punca penyakit serta penawar?



Lalat memang dikenali di seluruh dunia. Pada tahun 1964, ahli-ahli sains mengenal pasti 80,000 spesies lalat di seluruh dunia. Lalat rumah dikenali sebagai Musca domestica. Lalat ini mudah ditemui di mana-mana termasuk di kepulauan Arab. Luther West dalam buku The Housefly - Its Natural History, Medical Importance, And Control, terbitan New York pada tahun 1951, menyatakan lalat jenis Musca domestica banyak terdapat di kawasan Timur Tengah. Justeru, apabila nabi bersabda tentang lalat, besar kemungkinan baginda sedang menceritakan tentang lalat dari jenis ini.


so..jangan tersilap celup dan minum...
WARIS

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w.bersabda, "Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..!

Sila layari: http://enwaris.blogspot.com/
WARIS
Ahli Kehormat
Ahli Kehormat
 
Posts: 9331
Joined: Wed Dec 28, 2005 4:03 pm

Postby budakKUiTTHo on Thu Jul 03, 2008 8:42 am

hihi..itulah agaknya dia tgh intai resepi2 baru la tu..macam kak seraiwangi kata nak tumpang rezeki....hihi...betul tu kak akunilah,lg marah lagi sibuk dia dtg..sekarang ni wat tak tau je..dah hilang pun....rupanya kat kawsan tu bukan saya sorg saja yang kena...jiran lain pun sama juga....diorang kata lalat banyak sebab tgh musim durian....takda la pulak kawasan buang sampah..rumah saya pun takde benda pun...mop dua tiga kali seminggu....

lgpun sekarang tak sampai ht nak pukul.....huhu.....masa tak tau ada isi bukan main lagi cepat ja tangan ni...pap!pap!pap!pukul lalat dengan pemukul lalat tu....

sekarang ni memang dah kurang dah..takdalah masa makan dia dtg dok hinggap....takat dua tiga ekor ja nampak lam rumah...:)
budakKUiTTHo
Ahli Kanan
Ahli Kanan
 
Posts: 259
Joined: Thu Nov 14, 2002 8:00 am
Location: kuittho now known as UTHM

Postby akunilah on Fri Jul 11, 2008 8:48 am

ohhhh.... mungkin jugaklah.... musim durian dorang banyak dtg....
mcm tmpat akak kat bangi ni, lalat takdelah sgt.... tapi nyamuk banyak.... nak kata longkang sumbat, takde plak, sebab memang ada pekerja2 yg dtg bersihkan longkang. kalau kat putrajaya tu lagi.... nyamuk takde, tapi kes denggi banyak sekali. risau pulak akak dengar.

ada kawan staffnurse tu nasihat, kalau demam, walaupun tak teruk, atau pun dah kebah, tapi loya n muntah2.... tu antara tanda kena denggi....so, berhati2lah.....
BERBAHAGIALAH BG MEREKA2 YG SENTIASA MENCARI KESILAPAN SENDIRI DPD SIBUK MENCARI2 KESALAHAN ORG LAIN
User avatar
akunilah
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1600
Joined: Thu Jun 30, 2005 6:26 pm

Postby budakKUiTTHo on Fri Jul 11, 2008 9:03 am

bab nyamuk risau juga...aritu selang 3 taman dah ada org dtg wat forging, kebetulan pergi singgah kedai perabot kat2 area tu mau nak tersumbat lubang hidung hi....

saya cadangkan kak akunilah beli SKY RADAR CNI...saya pakai ok juga...harap2 kita-kita semua taklah kena penyakit2 tu kan...mmm sekarang ni macam2..makin pesat makin bnyk pula penyakitnya.....
budakKUiTTHo
Ahli Kanan
Ahli Kanan
 
Posts: 259
Joined: Thu Nov 14, 2002 8:00 am
Location: kuittho now known as UTHM

Postby WARIS on Fri Jul 11, 2008 6:17 pm

POKOK HALAU NYAMUK

Image
WARIS

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w.bersabda, "Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..!

Sila layari: http://enwaris.blogspot.com/
WARIS
Ahli Kehormat
Ahli Kehormat
 
Posts: 9331
Joined: Wed Dec 28, 2005 4:03 pm

Postby seraiwangi on Fri Jul 11, 2008 9:51 pm

WARIS wrote:POKOK HALAU NYAMUK

Image

:matabulat: ...apa nama pokok tu?

..arwah ayah serai dulu bg petua....nak halau nyamuk..guna daun betilk....

Image
Image
User avatar
seraiwangi
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1974
Joined: Wed Mar 22, 2006 3:54 pm

Re: Menghalau Lalat

Postby budakKUiTTHo on Wed Sep 03, 2008 10:58 am

rupanya saya dah tau dah kenapa rumah saya banyak lalat..bukan rumah saya saja tapi kebanyakan pendudukan kat parit raja dan sekitarnya....
rumah saya line paling belakang sekali..belakang rumah ada ladang kelapa sawit..belakangnya pula ada tempat ternak ayam....memanglah kena ngan lalat ni...

sebenarnya saya dah cuba macam2 dah..tapi tak menjadi..hari tu sibuk ngann lalat dengan dua minggu..pastu berehnti.. ni lalat datang balik....ya allah, bukan sepuluh dua puluh ekor yang datang...tapi banyaaaakk sangat...sampai rasa nak amik je spray cogo & skyradar CNI tu spray kat badan...

kat batu pahat ni..sepanjang saya pegi jemputan atau kenduri...lalat tu banyak sangat..sampai tak lalu nak makan....rumah mertua saya pun begitu..time wat kenduri ja..kalau tegah siang sayur,ikan dll..dah tak nampak apa dah..nampak lalat je.....

punca dia sebab tempat ternak2 ayam nila....paham2 jela....sekarang ni beli biozass lak..macam berkesan tapi paham2 jela lalat ni bukan kecik koloni dia..mati seekor dtang lagi sepoloh ekor..adei sabar sajalah.....
Image
budakKUiTTHo
Ahli Kanan
Ahli Kanan
 
Posts: 259
Joined: Thu Nov 14, 2002 8:00 am
Location: kuittho now known as UTHM

Re: Menghalau Lalat

Postby PenMerah on Wed Sep 03, 2008 3:10 pm

kalau dekat dengan kilang ayam mmg banyak lalat..
PenMerah SeOrang Lelaki..
1.Tukang Nasihat... Boleh....2.Tukang Kutok Pon...Boleh...
3.Tukang Buat Kecoh... Boleh gak..
User avatar
PenMerah
Ahli Felo
Ahli Felo
 
Posts: 4234
Joined: Thu Mar 08, 2001 8:00 am


Return to Bicara Muslimah

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 4 guests