Home Gardening - tanam sayur belakang rumah

Untuk apa-apa bicara khusus berkaitan kaum Hawa.
Pengendali :: limau nipis, BALKIS

Home Gardening - tanam sayur belakang rumah

Postby aishiteru on Thu Jun 29, 2006 1:09 pm

Assalamu`alaikum semua...

boring-boring kat rumah, kadang-kadang tu suka gak menanam... masa pindah masuk rumah ni, dah ada pokok pelam, kelapa, serai, lengkuas, daun pandan, pisang...

sekarang ni tengah sibuk menanam pokok belakang rumah... yang baru ditanam, pokok limau nipis, limau kasturi, cilipadi, kunyit dan daun kesum... tuh ari tanam daun sup asyik mati je...

anyone nak share kat sini di samping ada tip2 berguna dalam penjagaan pokok... terima kasih.
User avatar
aishiteru
Ahli Felo
Ahli Felo
 
Posts: 3573
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: Kuching

Postby aishiteru on Thu Jun 29, 2006 2:22 pm

Cara menanam daun bawang

1. Ambil sebiji bawang & hiris sedikit bhgn atasnya
Image

2. Tanam bebawang di dlm tanah..masukkan separuh bebawang tu aje. Pastikan tanah tidak takung air dgn mancampurkan sedikit pasir dlm campuran tanah.
Image
User avatar
aishiteru
Ahli Felo
Ahli Felo
 
Posts: 3573
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: Kuching

Postby FongSaiYuk on Thu Jun 29, 2006 2:30 pm

bagus thread ni.. kat blakang umah fong macam2 ada, bawang, serai, cili, daun kesum, pegaga.. hehe tapi yang tanam maid fong ehehe... :gelak: jimat duit dapur tau.... tapi yg best maid fong ni tanam cili pakai cili kering aje, mau pulak idup yek :matabulat:
User avatar
FongSaiYuk
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1322
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: KL @ `arus el bahr el mutawassit

Postby aishiteru on Thu Jun 29, 2006 3:45 pm

yup, yang penting jimat bahan dapur... takat sikit2 tu rasa macam rugi je beli kat pasar... nak tanya sket, maid kak fong tanam biji lada kering, nanti jadi lada hidup ke?
User avatar
aishiteru
Ahli Felo
Ahli Felo
 
Posts: 3573
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: Kuching

Postby sehatisejiwa on Thu Jun 29, 2006 4:36 pm

ai, memang la jadi cili idup.. erk takkan terus jadi cili kering kot..hehehe

kat umah sehati dah ada anak halia... letak dalam bekas axion, dah tumbuh 3 anak pokok dah..tinggi gak.... tiap tiap ari renjiskan air... tapi ntah tahun bila nak kalih ke tanah.. maklum le umah takder tanah.... nak beli pasu pun ntah bilaa...
Image Image Image
User avatar
sehatisejiwa
Ahli Felo
Ahli Felo
 
Posts: 3041
Joined: Tue Nov 27, 2001 8:00 am
Location: ~bumi Allah jua~

Postby WARIS on Thu Jun 29, 2006 6:11 pm

aishiteru wrote:Cara menanam daun bawang

1. Ambil sebiji bawang & hiris sedikit bhgn atasnya
Image

2. Tanam bebawang di dlm tanah..masukkan separuh bebawang tu aje. Pastikan tanah tidak takung air dgn mancampurkan sedikit pasir dlm campuran tanah.
Image






Kenapa kena hiris bawang tu sblm tanam? :o
WARIS

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w.bersabda, "Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..!

Sila layari: http://enwaris.blogspot.com/
WARIS
Ahli Kehormat
Ahli Kehormat
 
Posts: 9331
Joined: Wed Dec 28, 2005 4:03 pm

Postby quratul ayuni on Fri Jun 30, 2006 9:06 am

Assalamu3alaikum...


Ha'a kenapa dihiris dulu ye... :matabulat:
Image
User avatar
quratul ayuni
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1498
Joined: Fri Feb 23, 2001 8:00 am

Postby quratul ayuni on Fri Jun 30, 2006 9:17 am

Assalamua3laikum...



ULAM RAJA



Cara tanam.

Ambik anak benih dari pokok ini kemudian tanam. Ghupa anak pokok ulam raja ini seghupalah dengan induknya. Induknya kalau nak kenai lagu ni
Image

Kalau ambik bunga dia pun takpa. Lurutkan bunga dia yang warna pink tu.. ramas sampai keluag biji benih kemedian tanam :kenyit: (Aku agak saja cara ni, sebab tak pernah buat pun). Sekali dia tumbuh berdedam.. tak larat makan. Taklah sedap tapi banyak khasiat. (Tang khasiat sila rujuk topik herba seraiwangi :kenyit: )


'Pesan ibu jua'

Selain dari dijadikan hiasan,ia juga dijadikan ulam. Ia dimakan bersama nasi secara mentah. Samada di cicah dengan budu, sambal belacan atau tempoyak serta cincalok.

Satu lagi kalau nak dibuat ulam rencah laksa pun ok nya. Substitut kepada daun salat, selom mahupun daun pudina. 8)
Last edited by quratul ayuni on Fri Jun 30, 2006 9:22 am, edited 2 times in total.
Image
User avatar
quratul ayuni
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1498
Joined: Fri Feb 23, 2001 8:00 am

Postby aishiteru on Fri Jun 30, 2006 9:17 am

untuk mempercepatkan pertumbuhan dia... kalau tak potong, mungkin lambat sikit nak bertunas.
User avatar
aishiteru
Ahli Felo
Ahli Felo
 
Posts: 3573
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: Kuching

Postby frust tunggeng on Fri Jun 30, 2006 9:55 am

dengarlah kata pakar ... bakal petani moden nih :D
Allah berdiri dgn sendiri
frust tunggeng
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1186
Joined: Thu Jul 14, 2005 10:30 am
Location: sini je

Postby aishiteru on Fri Jun 30, 2006 10:20 am

uish, takdelah... saya masih baru berjinak2dlm bertani ni... :) mungkin ada yg pakar lagi.
User avatar
aishiteru
Ahli Felo
Ahli Felo
 
Posts: 3573
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: Kuching

Postby zamj on Fri Jun 30, 2006 11:53 am

Ulam raja...antara ulam favourite aku tue...

Kat umah aku ada ditanam...pokok jambu air, pokok cili, lengkuas, ubi kayu, daun kunyit, daun pandan, daun kari, pokok buluh kecik n pokok bunga-bungaan sikit... :)
BERSAMA SELAMANYA...
zamj
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1328
Joined: Sun Jun 22, 2003 5:05 pm
Location: Nun disana...

Postby aishiteru on Fri Jun 30, 2006 1:03 pm

wah zamj, wife ko ke yang tanam semua2 tu? rajin eh... :)

semalam berkebun, aku tanam bawang... hari ni nak tanam pucuk manis pulak... dah standby batang pucuk manis, tinggal nak cucuk je... :)
User avatar
aishiteru
Ahli Felo
Ahli Felo
 
Posts: 3573
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: Kuching

Postby zamj on Fri Jun 30, 2006 1:16 pm

Ai...kami bekerjasama menanamnya...kata org pokok2 nie kita kena belai n jaga baik2 baru dia berbunga atau berbuah lebat... :)
BERSAMA SELAMANYA...
zamj
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1328
Joined: Sun Jun 22, 2003 5:05 pm
Location: Nun disana...

Postby WARIS on Fri Jun 30, 2006 3:28 pm

mcm saya kaum org asli mmg ubi kayu dan pokok herba ni jd makanan kami...dan terdapat dibelakang rumah je...
...tak de plak kami taruk baja...dia hidup subur sendiri je...la
WARIS

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w.bersabda, "Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..!

Sila layari: http://enwaris.blogspot.com/
WARIS
Ahli Kehormat
Ahli Kehormat
 
Posts: 9331
Joined: Wed Dec 28, 2005 4:03 pm

Postby aishiteru on Fri Jun 30, 2006 3:58 pm

zamj, eloklah tu... tak le dia terkial2 sorang2... :) ulam raja tu sedap gak, dah lama aku tak makan, weekend ni nak carilah... :)

waris, tak penah aku dengar lagi orang boh baja kat pokok ubi kayu... kt umah aku ni pun dia tumbuh sendiri... boh baja tu nk pantau pertumbuhan dia je... kalau dia naik subur, tak letak pun takpe...
User avatar
aishiteru
Ahli Felo
Ahli Felo
 
Posts: 3573
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: Kuching

Postby WARIS on Fri Jun 30, 2006 4:12 pm

tak boh baja dia mmg idup ..tp bentuknya organik je...iaitu kecik dan semulajadi...kalau boh baja bentuk ubinya besar2
...mcm gak si bawang tu..si ulam raja tu...si sawi...si pisang tu....
....tok batin kata ...nak elak penyakit barah ...makan le bahan2 herba yg tak organik...

...sbb tu kalau kita kaji org asli tak de lagi yg mati kerana penyakit jantung, barah, kencing manis dsb...
WARIS

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w.bersabda, "Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..!

Sila layari: http://enwaris.blogspot.com/
WARIS
Ahli Kehormat
Ahli Kehormat
 
Posts: 9331
Joined: Wed Dec 28, 2005 4:03 pm

Postby aishiteru on Tue Jul 04, 2006 10:03 am

tunas pokok bawang yg aku tanam kelmarin dah nampak dah... :) tapi pokok pucuk manis tak de perubahanlah... ke aku yg salah tanam... :matabulat: :matabulat: hihihihi
User avatar
aishiteru
Ahli Felo
Ahli Felo
 
Posts: 3573
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: Kuching

Postby mawaddah on Fri Jul 07, 2006 10:50 am

chaiyok2 AI..

nampaknya AI mewarisi TANGAN HIJAU abahnyer..huhuhuhu(ai, takyah import abah le cengini, .. :kenyit: )
User avatar
mawaddah
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1703
Joined: Wed Mar 21, 2001 8:00 am
Location: malaysia

Postby Tirana_m on Wed Jul 12, 2006 8:05 pm

Ai..

Pokok2 yang baru tumbuh tu..ada orang nak tolong siram ke.. masa Ai tak ada seminggu nanti? Lama jugak seminggu tu lebih2 lagi pokok tu baru nak membesar..Kalau hujan turun ok la jugak.. :matabulat:
A strong woman wears the look of confidence on her face...
User avatar
Tirana_m
Ahli Felo
Ahli Felo
 
Posts: 4426
Joined: Sun May 23, 2004 11:18 am

Postby aishiteru on Thu Jul 13, 2006 10:25 am

tak tau cemane nanti ek... boleh gak suruh orang sebab nanti ada orang tolong jagakan rumah... kalau dia tak ingat, cuma harapkan hujan jelah... skang nipun petang je mesti hujan panas.

nak share sikit, pokok cilipadi yg aku semai guna biji dia kira-kira 2 bulan yang lalu... dah keluar bunga... :gelak: :gelak: walaupun tinggi tak sampai 1 kaki, dia nak keluarkan hasil jugak... first time tanam menjadi ni... :gelak: :gelak: alhamdulillah...
User avatar
aishiteru
Ahli Felo
Ahli Felo
 
Posts: 3573
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: Kuching

Postby Tirana_m on Thu Jul 13, 2006 10:29 am

Sikit hari lagi tak payah beli cili beli cili padi ye... :kenyit: Kak tirana pun suka bercucuk tanam tapi dok kat atas ni..payahlah sikit...tunggu rumah sendiri nanti..InsyaAllah nak beli rumah yang ada tanah kat belakang..supaya boleh bercucuk tanam paling kurang pun dapat tanam serai, lengkuas, kunyit dan daun pandan sebab benda2 tu kerap nak guna dalam masakan... :)
A strong woman wears the look of confidence on her face...
User avatar
Tirana_m
Ahli Felo
Ahli Felo
 
Posts: 4426
Joined: Sun May 23, 2004 11:18 am

Postby aishiteru on Thu Jul 13, 2006 10:42 am

betul tu... skang ni pun dah ada 4 pokok cilipadi ni... baru 1 pokok yang dah dapat hasil, tupun beli yang dah ada buah... :gelak: :gelak: kadang2 tu bila telek2 balik, memang bende yang remeh nilah yang selalu guna... tu yang rasa rugi beli kat kedai sebab kita tau kita boleh tanam sendirikan... :) ala kak tirana, tanam dalam pasu je... pastu letak kat luar, jangan letak kat tempat panas sangat...
User avatar
aishiteru
Ahli Felo
Ahli Felo
 
Posts: 3573
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: Kuching

Postby tetah on Sun Jul 16, 2006 9:56 am

assalamualaikum...

nak tanya...kalo nak beli tanah ( jual dlm kampit ) tanah apa yg sesuai utk tanam sayur, pandan, halia, kunyit, bla...bla...ye?

kat umah sewa tetah ni...tanahnya tanah merah...ader batu2 merah kecik2....so far, tanam aper2 kurang menjadi la...yg naik elok pun serai...mungkin serai ni jenis senang hidup....pandan dh beberapa kali tanam...tapi mcm hidup segan mati x mau jek...huhu...
tetah
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 335
Joined: Wed Feb 22, 2006 2:48 pm
Location: utara

Postby Tirana_m on Sun Jul 16, 2006 10:54 am

Kak tirana dulu selalu beli dua jenis..satu warna dia hitam macam arang (tanah bakar agaknya) dan satu lagi tanah campur (warna kelabu). Bila nak tanam (bubuh dalam pasu), kak tirana campur dua jenis tanah ni.. :gelak: Nama scientific untuk tanah2 tu kak tirana tak pernah tanya pulak..hehehe.. :kenyit:
A strong woman wears the look of confidence on her face...
User avatar
Tirana_m
Ahli Felo
Ahli Felo
 
Posts: 4426
Joined: Sun May 23, 2004 11:18 am

Postby quratul ayuni on Tue Jul 18, 2006 1:01 pm

Assalamua3laikum...


Tirana_m wrote:Ai..

Pokok2 yang baru tumbuh tu..ada orang nak tolong siram ke.. masa Ai tak ada seminggu nanti? Lama jugak seminggu tu lebih2 lagi pokok tu baru nak membesar..Kalau hujan turun ok la jugak.. :matabulat:



Bila kak tirana sebut pasal siram ni, teringat kat jiran aku. Tahu macam mana dia buat kalau nak tinggalkan rumah lama-lama? Hah dia masukkan air dalam plastik lepas tu cucuk le plastik tu dengan jarum dengan satu suntikan. Haaa maknanya biarkan air tu mengalir secara perlahan untuk tempoh selagi air tu ada.. Letakkan plastik tadi di perdu pokok/tanaman anda. Maka pokok anda akan kekal segar.

Aku pun tak pernah cuba cara ni... sebabnya aku ni mana pernah gi jalan jejauh..lama-lama. Kalau pokok aku mati.. sebabnya tuan dia malaihh siram :(
Image
User avatar
quratul ayuni
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1498
Joined: Fri Feb 23, 2001 8:00 am

Postby quratul ayuni on Thu Jul 20, 2006 1:05 pm

Assalamua3laikum...


Heheheh :D, sebagai kesinambungan dari topik seraiwangi, jom le kita tanam kunyit.. jom le :gelak:

Image


Mini kebun hang ape cerita ai..
Image
User avatar
quratul ayuni
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1498
Joined: Fri Feb 23, 2001 8:00 am

Postby aishiteru on Mon Jul 24, 2006 12:00 pm

tetah, guna tanah bakar... memang penuh dengan khasiat, bagi tumbuh-tumbuhanlah... :)

kak quratul, kak tirana... sepanjang cuti ni, asyik terfikir je, idup ke tak pokok2 aku tu... pastu bila kawan yang mintak tolong jaga tu cakap, dah makin subur... sejuk ati dengar... :gelak: :gelak: balik rumah je terus jenguk pokok2... pokok pucuk manis dah banyak keluarkan pucuk, pokok daun sup dah makin subur, pokok bawang dah merimbun daunnya, pokok lada dah sampai keluar kaler merah dan berbunga, daun kesum dah mengembang2 daunnya... dan yang paling subur sekali adalah rumput2 yang tak diundang... perrghhh... penatlah petang ni nak gunting rumput... :marah:
User avatar
aishiteru
Ahli Felo
Ahli Felo
 
Posts: 3573
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: Kuching

Postby aishiteru on Mon Jul 24, 2006 12:03 pm

kak quratul, kita penah nampak kat sok kabo... tuan rumah takde, gi bercuti lama kot... dia gantungkan yang bekas isi glukos kat spital tu kat atas pagar bagi setiap pasu... memang terjagalah pokok2 tu... :gelak: :gelak:
User avatar
aishiteru
Ahli Felo
Ahli Felo
 
Posts: 3573
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: Kuching

Postby quratul ayuni on Mon Jul 31, 2006 1:34 pm

Assalamua3laikum...

tetah wrote:kat umah sewa tetah ni...tanahnya tanah merah...ader batu2 merah kecik2....so far, tanam aper2 kurang menjadi la...yg naik elok pun serai...mungkin serai ni jenis senang hidup....pandan dh beberapa kali tanam...tapi mcm hidup segan mati x mau jek...huhu...



Kalau tanah merah ni kan tetah.. huhh semut merah yang gatal tu pun banyak.. geramlah.. Pokok pandan tu kalau letak kat laluan air memang subur la, tapi rumah hang ada laluan air ke tetah.. Kantan pun sama. Depa suka tempat berair dan lembah gitu
Image
User avatar
quratul ayuni
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1498
Joined: Fri Feb 23, 2001 8:00 am

Next

Return to Bicara Muslimah

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest