Di penghujung rindu

Untuk apa-apa bicara berkaitan akhlak dan tasawuf.

Postby awang bin ali on Thu Jun 19, 2003 12:35 pm

BIla boleh..kamu dah pun..cuma tak sedar kut.

cuba sedau sedau kan..

dan yakinlah..kamu dah pun.
Cintailah sedara kamu, kasihlah sedara kamu..Brsatulah sebagai satu ummah. gembirakanlah Allah swt dan RasulNya saw.
awang bin ali
Ahli Kehormat
Ahli Kehormat
 
Posts: 7533
Joined: Sun Mar 04, 2001 8:00 am

Postby alkausar on Thu Jun 19, 2003 3:56 pm

ayoi9 wrote:
Alaikum salam.

Tak pandai saya nak menjawab yang panjang-panjang.

Bagi saya, kalau yang diatas ni tidak mampu dijawab, elok lee buat berhala dihadapan. Maaf noo, anggaplah jawapan ini sebagai kiasan kepada jawapan yang lebih tepat


Af'al sampai kepada
arif pada af'al Allah
asma'dan sifat bagaimana pula? tu pung masih wahdatusyuhud
Bilakah boleh sampai ke wahdatul wujud?
Silakan tuan yang arif



Teman ni bukan arif sebenornye, cuma mungkin terbuang masa kat kedai kopi dan pekena teh tarik terlebih sikit dari orang lain. Jadi kekadang tu sembang dia pun terlebih le juga. :kenyit:

Teman mohon maaf kalau agak keterlaluan dalam bersembang yang lazim kurang adab lagi biadap. :oops:

Bukan setakat secawan dua, mungkin bersamaan dengan tangki ayor dah memperkayakan kedai mamak tu, jadi tahu le sikit-sikit.

Atas alasan berkenaan, memadailah teman celoteh bab wahdatul syuhud pada makam Af'al Allah sahaja. Kat tu je yang teman retipun. Bab asma' dan sifat ni kita serahkan pada yang murshid. Mereka yang arif. Tambahan ia lebih teknikel lagi halus dan memerlukan peng-alam-an syuhud pada Af'al Allah dahulu. Kalau idak kita susah nak menghargai dan menilai betapa telitinya para sufi dalam usaha untuk memantapkan keimanan diri mereka dan mentauhidkan Allah s.w.t.

Bab wahdatul wujud ni nanti teman sembang lagi, kerana lupa dah kat kedai kopi mana teman sembang bab ni. : 8)
alkausar
Ahli Kanan
Ahli Kanan
 
Posts: 129
Joined: Sat Dec 15, 2001 8:00 am

Postby alkausar on Fri Jun 20, 2003 4:00 am

3:56 pm pun dia buat posting, 3:56 am pun dia buat posting juga. :gelak:


Dari sudut ilmu ketuhanan, Wujud adalah sifat Nafsiah bagi Dzat Allah Ta'ala. Ia adalah satu istilah @ terminologi, dan bukan satu perkataan yang lazim kita fahami. AdaNya Allah Ta'ala bukan boleh disamakan dengan adanya kita. Tegas, istilah Wujud adalah untuk Allah Ta'ala sahaja. Sifat berlawanannya ialah tiada. Too acedemic kan? kan? kan?.

Isunya disini, apakah yang hendak diwahdatkan atau disatukan jika Wujud itu sendiri adalah cuma Satu? Dari sudut ini, maka wahdatul Wujud adalah mustahil.

Pun bagitu dan masaalah yang kita hadapi dalam mentauhidkan Tuhan dan mengukuhkan keimanan ialah kita sedar kita ada, alam ini ada dan berdasarkan dalil dan burhan, alam ghaib juga ada sepertinya jin dan malaikat disamping alam akhirat seperti syurga, neraka, Arasy dan Kursi.

Dari sudut ini pula Wujud juga dikenali sebagai Wujud Hakiki, apabila istilah wujud itu dipecah menjadi tiga termasuk wujud majazi dan wujud ardy. Tegasnya dari sudut istilah sifat 20 yang wajib bagi Dzat Allah Ta'ala, maka wujud majazi dan ardy ialah tiada.

1. Wujud Haqiqi, ialah Dzat Allah Ta’ala. Wujud-Nya itu tiada permulaan dan tiada kesudahan.

2. Wujud Majazi, ialah dzat segala makhluk maka wujudnya itu ada permulaan dan ada kesudahan tiada bersifat Qadim dan Baqa’, sebab wujudnya itu dinamakan wujud majazi karena wujudnya itu bersandarkan Qudrat Iradat Allah Ta’ala.

3. Wujud ‘ardy, ialah dzat ‘arodul wujud maka wujudnya itu ada permulaan dan tiada kesudahan seperti ruh, syurga, neraka, Arasy, Kursi.

Ilmu sifat 20 mengkelaskan wujud kepada di ataspun berdasarkan dalil dan burhan juga, untuk mencirikan sifat perbezaan wujud itu.

Wahdatul Wujud adalah mustahil, sebaliknya wahdatul wujud adalah tidak mustahil. (Kalau tak berapa nampak, yang pertama mengunakan huruf besar, yang akhir mengunakan huruf kecil :) ) Dengan kata lain, wahdatul Wujud Hakiki adalah mustahil, kerana tidak ada dua atau tiga atau lebih atau berbagai untuk disatukan. Sebaliknya wujud majazi dan wujud 'ardy tidak mustahil disatukan kembali kepada Yang Wujud. Tegas, wahdatul wujud.

Ringkasan:
1. Dari sudut ilmu ketuhanan, Wujud adalah sifat Nafsiah bagi Dzat Allah Ta'ala. Ia adalah satu istilah @ terminologi, dan bukan satu perkataan yang lazim kita fahami. AdaNya Allah Ta'ala bukan boleh disamakan dengan adanya kita. Tegas, istilah Wujud adalah untuk Allah Ta'ala sahaja. Sifat berlawanannya ialah tiada.

2. Wujud juga dikenali sebagai Wujud Hakiki, apabila istilah wujud itu dipecah menjadi tiga termasuk wujud majazi dan wujud ardy. Tegasnya dari sudut istilah ilmu sifat 20, maka wujud majazi dan ardy ialah tiada.

3. Tegasnya, dari sudut tasawwuf, dalam mentauhidkan Allah, wujud majazi dan wujud ardy hendaklah diletakkan pada sifat tiada. Wahdatul syuhud dan wahdatul wujud ialah menTIADAkan yang tiada.

Allahu a'lam.

Apa bezanya antara wahdatul syuhud dengan wahdatul wujud?

Wahdatul syuhud, seperti yang saya huraikan sebelum ini bersumberkan seperti berikut:

1. (Al-Quran 2:115) Dan Allah jualah yang memiliki timur dan barat, maka ke mana sahaja kamu arahkan diri maka di situlah Wajah Allah ( WajhulLah ); sesungguhnya Allah Maha Luas, lagi sentiasa Mengetahui.

2. (Al-Quran 6:52) Dan janganlah engkau usir orang-orang yang beribadat dan berdoa kepada Tuhan mereka pagi dan petang, sedang mereka menghendaki WajahNya ( Wajhu ) semata-mata. Tiadalah engkau bertanggungjawab sesuatu pun mengenai hitungan amal mereka, dan mereka juga tidak bertanggungjawab sesuatu pun mengenai hitungan amalmu. Maka (sekiranya) engkau usir mereka, nescaya menjadilah engkau dari orang-orang yang zalim.

3. (Al-Quran 18.28 ) Dan jadikanlah dirimu sentiasa berdamping rapat dengan orang-orang yang beribadat kepada Tuhan mereka pada waktu pagi dan petang, yang mengharapkan WajahNya ( Wajhu ) semata-mata; dan janganlah engkau memalingkan pandanganmu daripada mereka hanya kerana engkau mahukan kesenangan hidup di dunia; dan janganlah engkau mematuhi orang yang Kami ketahui hatinya lalai daripada mengingati dan mematuhi pengajaran Kami di dalam Al-Quran, serta ia menurut hawa nafsunya, dan tingkah-lakunya pula adalah melampaui kebenaran.

4. (Al-Quran 13:22) Dan orang-orang yang sabar kerana mengharapkan Wajah Tuhan mereka semata-mata, ( Wajhi Robbihim ) dan mendirikan sembahyang, serta mendermakan dari apa yang Kami kurniakan kepada mereka, secara bersembunyi atau secara terbuka; dan mereka pula menolak kejahatan dengan cara yang baik; mereka itu semuanya adalah disediakan baginya balasan yang sebaik-baiknya pada hari akhirat; -

Dari sudut orang sufi, Wajah Allah tu bermaksud SifatNya, Asma'Nya dan Af'alNya BUKAN Dzat yang bersifat laisa ..... Bagi dalil 2-3, ialah Sifar Qudrat dan Iradat yang khusus lagi iaitu keredhaanNya. Pada ayat yang akhir diatas menegaskan bahawa orang sufi yang syuhud tu tak abaikan solat, kebajikan dan tanggunjawab.

Sebaliknya wahdatul wujud pula:

1. (Al-Quran Surah Ar-Rahman:26-27) Kullu man 'alaiha fani, wa yabqoo Wajhu Robbi Zul Jalali wal Ikrom. (Segala yang ada pada keadaan itu akan fana, dan yang kekal ialah Wajah Tuhanmu Zat yang Jalal lagi Ikrom) -

2. (Al-Quran 28.88 ) Dan janganlah engkau menyembah tuhan yang lain bersama-sama Allah. Tiada Tuhan melainkan Dia. Tiap-tiap sesuatu akan binasa melainkan WajahNya (wajhu). BagiNyalah kuasa memutuskan segala hukum, dan kepadaNyalah kamu semua dikembalikan(segala perhitungan).

Pada pendapat saya, wahdatul syuhud telah memfanakan alam termasuk dirinya sendiri dengan ilmu, keyakinan, pegangan, tanggapan, kesedaran dan sebagainya dengan usahanya sendiri. Ini adalah pada tahap Ilmal yakin.

Sebaliknya, wahdatul wujud pula ialah memfanakan dzat dirinya kembali kepada Dzat. Tegasnya inna lilLahi, wa inna ilaihi Roojiun. :) Dengan fananya dzat dirinya, maka tiada lagi segala ilmu, keyakinan, pegangan, tanggapan, kesedaran dan sebagainya maupun terhadap alam atau apa-apa sekalipun. Ini adalah pada tahap 'ainul yakin. Tiada ilmu maupun keupayaan yang boleh meletakkan seseorang pada makam ini melainkan atas Kehendak Allah s.w.t saja dan semata-mataNya sahaja.

Bila boleh sampai ke wahdatul wujud?
Yang bertanya adalah sama dengan yang ditanya. Rasanya pada hadith jibrail berkenaan Ehsanpun, ada Rasulullah s.a.w cakap macam tu. :)

Wahdatul wujud adalah mustahil dilaksanakan maupun diusahakan, ia adalah atas Kehendak Allah s.w.t semata-mata. Dari sudut tasawwuf, ia diformalkan sebagai satu subjek, kerana untuk tidak menidakkan bahawa ada yang lebih luas dari batas ilmu dan kemampuan manusia. Inilah ketuhanan dan ilmu ketuhanan bukan kemakhlukan. Inilah kekuatan muslimin yang sejati.

Dalam prespektif keilmuan untuk mentauhidkan Tuhan dan mengukuhkan keimanan, sekopnya adalah lebih luas dari batas ilmu dan tak sepatutnya dibatasi oleh had ilmu. Keilmuan dan keupayaan kita dan kemakhlukan kita sendiri seharusnya tidak menidakkan Ketuhanan dan Tuhan itu sendiri. After all that is what tauhid is all about. Saya yakin kita bukan dari kalangan itu, insyaAllah, amin.

................. insyaAllah bersambong.
alkausar
Ahli Kanan
Ahli Kanan
 
Posts: 129
Joined: Sat Dec 15, 2001 8:00 am

Postby alkausar on Fri Jun 20, 2003 9:42 pm

Isu bersabit dengan wahdatul wujud biasanya dikaitkan dengan neo-platonism dan pathernism. Saya sendiri tak tahu apa maknanya dan apa implikasinya. Yang pasti bagi saya, istilah-istilah ini bukanlah bersumberkan dalil dan burhan dari syariah Islamiah tetapi sebaliknya ialah ikutan rentak tari para orientalis. Jangan lee macam tu.

Wahdatul wujud biasanya dikaitkan dengan fana, kerana fana ialah makam yang pertama dalam wahdatul wujud. Untuk memfanakan dzat diri, tidak ada ilmu maupun amalan yang boleh meletakkan seseorang pada makam atau kedudukan ini. Ia hanya atas Kehendak dan Qudrat Allah s.w.t semata-mata. Inna lilLahi wa inna ilaihi roojiun; mati.

Walaupun mati adalah sebahagian dari apa yang diistilahkan sebagai fana, akan tetapi sekop fana merangkumi aspek yang lebih luas dari itu. Sumber asas/dalil terhadap sekop fana ini adalah seperti dibawah:

Surah Az-Zumar:
[41] Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab Suci Al-Quran yang menyatakan segala kebenaran (untuk menjadi panduan hidup) kepada umat manusia seluruhnya. Oleh itu sesiapa yang mendapat hidayah petunjuk (beramal menurutnya), maka faedahnya terpulang kepada dirinya sendiri; dan sesiapa yang sesat (tidak berpandu kepadanya), maka bahaya kesesatannya itu tertimpa ke atas dirinya sendiri; dan engkau (wahai Muhammad - hanyalah penyampai) bukanlah menjadi wakil yang menguasai (keadaan dan bawaan) mereka.

[42] Allah (Yang Menguasai Segala-galanya), Ia mengambil dan memisahkan satu-satu jiwa dari badannya, jiwa orang yang sampai ajalnya semasa matinya, dan jiwa orang yang tidak mati: dalam masa tidurnya; kemudian Ia menahan jiwa orang yang Ia tetapkan matinya dan melepaskan balik jiwa yang lain (ke badannya) sehingga sampai ajalnya yang ditentukan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir (untuk memahaminya).

[43] Patutkah mereka (yang musyrik) mengambil yang lain dari Allah menjadi pemberi syafaat? Bertanyalah (kepada mereka): "Dapatkah yang lain dari Allah memberi syafaat padahal semuanya tidak pula mengerti (sebarang apa pun)?"

[44] Katakanlah (wahai Muhammad): "Syafaat itu semuanya hak kepunyaan Allah; Dia lah Yang Menguasai segala urusan langit dan bumi; kemudian kamu akan dikembalikan kepadaNya (untuk menerima balasan)."

Pada ayat ini, Allah menampakkan persamaan dan perbezaan diantara mati dan tidur yang menjadikan ke2nya antara ketagori dalam fana. Tegasnya, tidur itu sendiri adalah fana dan adalah satu 'hal' berkenaan fana. Mati itu adalah makam fana, sementara tidur pula ialah hal fana. Hal bermaksud ia bersifat sementara dan makam lebih bersifat 'kekal' dan berterusan.

Cuma ada dua makam dalam fana, iaitu mati dan kiamat. Kedua-dua makam fana ini telah "me-wahdat-kan" wujud majazi secara hakiki. Yang satu khusus, dan yang kemudian adalah umum. Yang tiada menjadi tiada. Bolehkah ia dibuat-buat? :D

Justeru, jika wahdatul wujud amnya dan fana khususnya dikatakan terkeluar dari Islam dan bukan sebahagian dari Islam, maka dengan ini saya menganjurkan janganlah tidur *hehehehehehehe* Kerana jika anda tidur, implikasinya ialah anda terkeluar ......... na'uzubiLlah.

Sebaliknya jika kita mampu menerima bahawa tidur itu adalah fana dan wahdatul wujud, maka saya anjurkan jadikanlah tidur itu sebagai ibadah. Ada adabnya seperti yang gariskan oleh Rasulullah s.a.w dan semestinya mesti didahului dengan niat, masyaAllah.

Islam itu fitrah, dan tidur itu fitrah. Bagitu juga mati dan kiamat adalah fitrah. Antara ke4-4 ini, tak ada satupun hak kita melainkan hak Allah Ta'ala semata-mata. Tasawwuf cuma memformalkan fitrah Islamiah ini dalam bentuk pengajian yang diistilahkan sebagai fana dan wahdatul wujud. Allahu a'lam.

............. bersambong, insyaAllah.
alkausar
Ahli Kanan
Ahli Kanan
 
Posts: 129
Joined: Sat Dec 15, 2001 8:00 am

Postby ayoi9 on Sat Jun 21, 2003 2:05 pm

2. Wujud Majazi, ialah dzat segala makhluk maka wujudnya itu ada permulaan dan ada kesudahan tiada bersifat Qadim dan Baqa’, sebab wujudnya itu dinamakan wujud majazi karena wujudnya itu bersandarkan Qudrat Iradat Allah Ta’ala.


Penerangan yang baik dari alkausar
Izinkan saya mengetengahkan sedikit penerangan melalui kefahaman saya ,sekiranya tidak bersesuaian anggap saja ini adalah kesilapan saya.

Qadim hakiki tiada permualaan dan tiada kesudahan bagiNya.
Qadim majazi ada permulaan tetapi tiada kesudahannya
Roh ku....inilah dia kadim majazi dan padanya ada Qudarat Iradat Allah.
Ada pun tubuh yang zahir mengikut bentuk asalnya(kadim majazi ).Walau pun tubuh yang zahir akan musnah akan tetapi bentuk azalli tubuh zahir (kadim majzi)itu kekal.

Sila teruskan sdr alkausar.
Allah dan Muhammad
ayoi9
Ahli Berdaftar
Ahli Berdaftar
 
Posts: 43
Joined: Tue May 20, 2003 12:31 am
Location: senai

Postby Jantan Tulen on Sat Jun 21, 2003 2:38 pm

maaf..pada Tuan Rumah

kerna topik dah kat bilik ni.....nak gak tahu.

DARI MANA DATYANGNYA QADIM HAKIKI ?...

sekadar penghambat jiwa-jiwa yang ragu.
Jantan Tulen
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1164
Joined: Thu Jan 16, 2003 8:00 am

Postby ayoi9 on Sat Jun 21, 2003 5:39 pm

DARI MANA DATYANGNYA QADIM HAKIKI ?...



Silakan tuan rasanya tentu tuan tahu akan jawaban nya.
Allah dan Muhammad
ayoi9
Ahli Berdaftar
Ahli Berdaftar
 
Posts: 43
Joined: Tue May 20, 2003 12:31 am
Location: senai

Postby alkausar on Sat Jun 21, 2003 6:35 pm

Kenapa tidur itu dikatakan fana, sedangkan kita tidur tiap-tiap hari dan boleh dikatakan kita ada usaha untuk tidur?

Pendapat saya ialah kita boleh berusaha untuk tidur sehingga ke'pintu' tidur, tetapi tidak ada ilmu maupun amalan yang boleh meletakkan seseorang pada HAL tidur.

Surah Al-Kahfi:

16. Dan oleh kerana kamu telah mengasingkan diri dari mereka dan dari apa yang mereka sembah yang lain dari Allah, maka pergilah kamu berlindung di gua itu, supaya Tuhan kamu melimpahkan dari rahmatnya kepada kamu, dan menyediakan kemudahan-kemudahan untuk (menjayakan) urusan kamu dengan memberikan bantuan yang berguna".

[17] Dan engkau akan melihat matahari ketika terbit, cenderung ke kanan dari gua mereka; dan apabila ia terbenam, meninggalkan mereka ke arah kiri, sedang mereka berada dalam satu lapangan gua itu. Yang demikian ialah dari tanda-tanda Allah. Sesiapa yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah, maka dia lah yang berjaya mencapai kebahagiaan; dan sesiapa yang disesatkanNya maka engkau tidak sekali-kali akan beroleh sebarang penolong yang dapat menunjukkan (jalan yang benar) kepadanya.

[18] Dan engkau sangka mereka sedar, padahal mereka tidur; dan Kami balik-balikkan mereka dalam tidurnya ke sebelah kanan dan ke sebelah kiri; sedang anjing mereka menghulurkan dua kaki depannya dekat pintu gua; jika engkau melihat mereka, tentulah engkau akan berpaling melarikan diri dari mereka, dan tentulah engkau akan merasa sepenuh-penuh gerun takut kepada mereka.

[19] Dan demikianlah pula Kami bangkitkan mereka (dari tidurnya), supaya mereka bertanya-tanyaan sesama sendiri. Salah seorang di antaranya bertanya: "Berapa lama kamu tidur?" (sebahagian dari) mereka menjawab: "Kita telah tidur selama sehari atau sebahagian dari sehari". (Sebahagian lagi dari) mereka berkata: "Tuhan kamu lebih menengetahui tentang lamanya kamu tidur; sekarang utuslah salah seorang dari kamu, membawa wang perak kamu ini ke bandar; kemudian biarlah dia mencari dan memilih mana-mana jenis makanan yang lebih baik lagi halal (yang dijual di situ); kemudian hendaklah ia membawa untuk kamu sedikit habuan daripadanya; dan hendaklah ia berlemah-lembut dengan bersungguh-sungguh (semasa di bandar); dan janganlah dia melakukan sesuatu yang menyebabkan sesiapapun menyedari akan hal kamu.

Kalau tidur boleh dibuat-buat, dilaksana dan diusahakan sendiri, cuba lee tidur 309 tahun. *hehehehehe* Ayat yang pertama diatas menegaskan ia adalah sebahagian dari rahmat Allah s.w.t. Pendapat saya ialah kita boleh berusaha untuk tidur sehingga ke'pintu' tidur, tetapi tidak ada ilmu maupun amalan yang boleh meletakkan seseorang pada HAL tidur.

Oleh kerana tiada satu bidang pengkajian lain dalam Islam yang menitikberatkan aspek ini, disitulah duduknya dan peranan tasawwuf. Kalau tidak diistilahkan oleh tasawwuf sebagai hal fana dalam wahdatul wujud, kita nak panggil ini apa?

Wahdatul wujud adalah mustahil dilaksanakan maupun diusahakan, ia adalah atas Kehendak Allah s.w.t semata-mata. Dari sudut tasawwuf, ia diformalkan sebagai satu subjek, kerana untuk tidak menidakkan bahawa ada yang lebih luas dari batas ilmu dan kemampuan manusia. Inilah ketuhanan dan ilmu ketuhanan. Inilah kekuatan muslimin yang sejati. Pada ayat-ayat diatas ...... supaya Tuhan kamu melimpahkan dari rahmatnya kepada kamu, dan menyediakan kemudahan-kemudahan untuk (menjayakan) urusan kamu dengan memberikan bantuan yang berguna". .......... Yang demikian ialah dari tanda-tanda Allah. Sesiapa yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah, maka dia lah yang berjaya mencapai kebahagiaan;

Walaupun mustahil bagi kita ia tidak mustahil bagi Allah. Inilah ilmu ketuhanan. Mengalih pandangan kepada yang Haq dipandang.

Disamping itu, mati juga ada hal dan makamnya dalam fana. Sebagai makam kita lazim sudah memahami, akan tetapi adakah mati ada halnya dalam fana?

Surah Al-Baqarah:

[259] Atau tentang orang yang melalui sebuah negeri yang telah runtuh segala bangunannya, orang itu berkata: "Bagaimana Allah akan menghidupkan (membina semula) negeri ini sesudah matinya (rosak binasanya)? " Lalu ia dimatikan oleh Allah selama seratus tahun, kemudian Allah hidupkan dia semula lalu bertanya kepadanya: "Berapa lama engkau tinggal ?" Ia menjawab: "Aku telah tinggal sehari atau setengah hari". Allah berfirman:" bahkan engkau telah tinggal (berkeadaan demikian) selama seratus tahun. Oleh itu, perhatikanlah kepada makanan dan minumanmu, masih tidak berubah keadaannya, dan perhatikanlah pula kepada keldaimu, dan Kami menjadikan engkau sebagai tanda bagi umat manusia; dan lihatlah kepada tulang-tulang (keldai) itu, bagaimana Kami menyusunnya kembali kemudian Kami menyalutnya dengan daging ". Maka apabila telah jelas kepadanya (apa yang berlaku itu), berkatalah dia: Sekarang aku mengetahuinya , sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu".

Berdasarkan ayat diatas susah kita hendak menidakkan finomina ini boleh berlaku kerana ia pernah berlaku dan ayat diatas adalah ayat khusus yang menerangkan maksud istilah-istilah tasawwuf dengan sendirinya. Bukan setakat insan saja yang terlibat dalam hal fana, malah binatang juga, seperti kaldai dan anjing.

Oleh kerana tiada satu bidang pengkajian lain dalam Islam yang menitikberatkan aspek ini, disitulah duduknya dan peranan tasawwuf.

........................ insyaAllah bersambong sikit lagi.
alkausar
Ahli Kanan
Ahli Kanan
 
Posts: 129
Joined: Sat Dec 15, 2001 8:00 am

Postby alkausar on Sat Jun 21, 2003 8:09 pm

Walaupun wahdatul wujud tidak dapat laksanakan maupun diusahakan, tidak semestinya tidak ada jalan untuk kita hampir kepada makam itu. Rasulullah s.a.w acapkali mengingatkan kita terhadap mati dan untuk mengingati mati. Tasawwuf pula memformalkan pula pengajian ini dengan bagitu teknikel dan mendalam sekali, masyaAllah.

Bagitu juga tidor yang tidak boleh dibuat-buat, dilaksana dan diusahakan sendiri, sebaliknya kita mampu berusaha untuk sampai ke'pintu' tidur.

Justeru, bagaimana untuk sampai ke pintu fana dan wahdatul wujud?

Dalam kitab Misykatul Anwar, Imam Al-Ghazali ada mengulas satu hadith:

"Allah mempunyai 70 000 hijab cahaya dan gelap; sekiranya Dia membuka hijab itu, maka Keagungan WajahNya nescaya akan menelan tiap-tiap orang yang menelannya dengan pandangan mereka "

Dari hadith ini kita dapat lihat bahawa 'pintu' kepada wahdatul wujud ialah melalui wahdatul syuhud. Pemahaman terhadap hadith di atas hendaklah ditumpukan kepada ....... sekiranya Dia membuka hijab itu justeru, bukan atas kehendak kita.

Benar kata Sdr Eureka berkenaan wahdatul syuhud :
Eureka wrote:
Pada fahaman saya, inilah tempat setinggi-tinggi Makrifat.


Benar juga kata Sdr. Awang
awang bin ali wrote:BIla boleh..kamu dah pun..cuma tak sedar kut.

cuba sedau sedau kan..

dan yakinlah..kamu dah pun.
Kerana tiap-tiap hari kita tidur. Justeru, wahdatul wujud bukannya mustahil.

Fana adalah wahdatul wujud, akan tetapi wahdatul wujud bukanlah setakat fana saja. Selain dari fana ialah baqa. Dari dua istilah ini secara pemutasi. wahdatul wujud bolehlah dikelasifikasikan kepada:

1. fana
2. baqa
3. fana fil baqa
4. baqa fil baqa, dan
5. fana fil fana.

Tiap-tiap satu boleh dipecahkan lagi kepada:
a. fil Afal
b. fil Asma'
c. fil Sifat, dan
d. fil Dzat., kecuali fana fil fana.

Pada fana fil fana cuma ada satu ketagori sahaja, fana fil fana fil Dzat. Semua yang makhluk dan alam akan binasa melain Dzat Wajibal Wujud. Yang Wujud cuma Satu, yang lain adalah tiada.

Allahu a'lam.

Rasa saya, memadailah sembang saya setakat ini, dan kita serahkan tanggungjawab ini pada yang murshid lagi arif. Lagipun kat sini tak ada teh tarik :D
alkausar
Ahli Kanan
Ahli Kanan
 
Posts: 129
Joined: Sat Dec 15, 2001 8:00 am

Postby ayoi9 on Sun Jun 22, 2003 7:13 am

Wahdatusyuhud memandang dengan mata kepala dan mata hati akan sifat Allah yang meliputi segala sesuatu.
Kerana keupayaan sifat itu sendiri terhad maka tidak mustahil pada peringkat ini manusia akan tengelam didalam satu sifat yang mengasyikan.
Seperti Rabiah yang tengelam didalam sifat cinta.
Ribuan terima kasih kepada sdr alkausar atas sumbangan anda silakan sdr sdri yang arif sama sama kita menyumbang kearah Allah dan muhammad
Allah dan Muhammad
ayoi9
Ahli Berdaftar
Ahli Berdaftar
 
Posts: 43
Joined: Tue May 20, 2003 12:31 am
Location: senai

Postby rosmerah on Sun Jun 22, 2003 9:38 am

Assalamualaikum


Wah datusyuhud masih lagi ada sifat yang membolehkan sihamba memandang dan pada pandangan yang seni itu, sihamba tadi fana atau binasa saterusnya kekal atau baqo didalam sifat Allah.

Mereka mereka yang fana dan seterusnya baqo dalam sifat ini juga dikenali sebagai ahli musyahadah dan boleh juga di ketegorikan didalam kumpulan arifbillah fil afaal,asma,sifat.

Wahdatusyuhud itu berada di daerah hakkul yakin.Walaupun hakkul yakin adalah satu daerah yang tinggi namun masih ada lagi syirik yang halus lagi tersembunyi disitu.

Fana itu binasa dan Baqo itu kekal

Kita lihat contoh fana dan baqo dalam af'al

Bilamana seseorang itu mengesakan Allah pada af'al, maka mulalah dia melihat dengan mata kepala dan mata hati setiap gerak dan diam itu berlaku atas af'al Allah.

Bila sesuatu yang berlaku disekeliling orang tadi buruk atau pun baik maka diesakannya dengan beriktikad semua yang berlaku itu ada lah af'al bagi Allah.Inilah yang dimaksudkan fana fil af'al.

Baqo bererti kekal dia didalam mengesakan Allah pada af'al sentiasa.Bilamana simursyid melihat dia kekal disatu tingkat maka dia naikan lagi ke satu tingkat yang lain seterus nya sampailah kepada tauhid sifat.

Adakalanya guru itu hanya sampai kepada wahdatusyuhud maka sukarlah bagi simurid untuk sampai kepada peringkat yang seterusnya.

Dan ada juga anak murid yang tidak mecapai peringkat yang tinggi walaupun siguru itu adalah seorang mursyid.
rosmerah
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 861
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: seromban

Postby ahmad mahmud on Sun Jun 22, 2003 11:17 pm

Alhamdulillah, baik sungguh perbahasan di sini. Mudah-mudahan tuan-tuan mendapat kebaikan di sisi Allah. Kami berharap Tuan AlKausar tidak berhenti dengan kupasannya kerana kami sedang mengikuti. Begitu juga tuan-tuan yang lain, teruskan... InsyaAllah.
ahmad mahmud
Ahli Berdaftar
Ahli Berdaftar
 
Posts: 27
Joined: Mon May 26, 2003 8:46 pm
Location: Kuala Lumpur

Postby kausar on Sun Jun 22, 2003 11:43 pm

Asalam'kum semua yang arif(bijak pandai)dalam perkara ni terlalu compleks.... tapi bagi saya mudah tersangat mudah saja lalui aja apa yang nak di lalui...jangan kita bergantung pada sesiapa jua baik pada guru atau apa jua ...tawakal pada ALLAH jua..nanti dengan izin ALLAH ketemu jua... :gelak: wasalam
kausar
Ahli
Ahli
 
Posts: 2
Joined: Wed Jun 04, 2003 12:17 pm

Postby Eureka on Mon Jun 23, 2003 7:51 am

Pada fahaman saya, Baqa' tu ialah Fana yg dah " stabilized". Jadinya disini pada fahaman saya spt kata kak Ros masih ada lagi syirik halus lagi tersembunyi,pada keadaan wahdatul syuhud, kita berserah pada Dia. Tetapi pada saya merasai wahdatul wujud spt kata alkausar, bukan buleh dibuat-buat, atas kehendakNya semata-mata. Kita bersandar kepada kefahaman tentang wahdatul wujud, tentang hal rasa pula, terserah pada Dia.Tetapi harus juga diingat, Kefahaman juga anugerah dariNya. Nampaknya, pusing kiri pusing kanan, berbalik kpd Dia juga.
Eureka
Ahli Kanan
Ahli Kanan
 
Posts: 132
Joined: Wed Aug 21, 2002 8:00 am

Postby rosmerah on Mon Jun 23, 2003 8:15 pm

Assalamualaikum,
Benar seperti kata Eureka,'Baqa' tu ialah Fana yg dah " stabilized". Tetapi fana setiap anak murid itu tidak sama keadaannya ada yang asyik menagis,ada yang kelu seribu bahasa ada yang asyik melatah meyebut perkataan yang tidak sepatutnya.

Si arifbillah adalah orang yang bertangung jawab mengawal keadaan simurid sebelum sampai keperingkat baqo.Sekiranya si arifbillah hanya sampai kepada wahdatusyuhud maka simurid tadi apabila baqo dia kan turun kepada wahdatusyuhud .Walaupun pada peringkat fana simurid telah sampai didaerah wahdatul wujud.

Tetapi pada saya merasai wahdatul wujud spt kata alkausar, bukan buleh dibuat-buat, atas kehendakNya semata-mata. Kita bersandar kepada kefahaman tentang wahdatul wujud,


Atas kehendakNya semata mata,atau kata lainnya sekiranya masih ada lagi kehendak kita, ini bererti daerah wahdatul wujud tidak mungkin boleh kita fahami.

Perlulah setiap mursyid itu sampai kepada wahdatul wujud dan beroleh makrifah sebelum membimbing simurid.

Tawakal atau berserah diri atau menyerahkan diri belum cukup untuk kita sampai kedaerah wahdatul wujud.Pi meh pi meh...hanya simursyid yang boleh membimbing kita kesitu.Setelah kefahaman simurid tadi kukuh didaerah itu terpulanglah kepada Allah untuk menghadiahkan marifah atau pun tidak...tetapi yang jelas simurid telah terlepas dari semua syirik.
rosmerah
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 861
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: seromban

Postby ayoi9 on Mon Jun 23, 2003 9:18 pm

Semakin dekat nampaknya sahabat sahabat kita semua kepenghujung rindu jangan berhenti....jangan berhenti ...turuskan...lagi..dan...lagi
Allah dan Muhammad
ayoi9
Ahli Berdaftar
Ahli Berdaftar
 
Posts: 43
Joined: Tue May 20, 2003 12:31 am
Location: senai

Postby essjay99 on Mon Jun 23, 2003 10:48 pm

a’kum

Kesimpulannya perlulah dikembalikan sifat maani itu pada yang empunya hak. Barulah merdeka hamba itu. Merdeka dari afaal dan sifatnya sendiri. Maka tiadalah lagi hamba itu syirik pada kehendak, melainkan telah dipulangkan kepada tuan punya kehendak. Lalu tiadalah dia risau maupun sasau pada wahdatulsyuhud atau wahdatul wujud. :P
essjay99
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 479
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: Kajang

Postby Eureka on Mon Jun 23, 2003 10:55 pm

Maknanya Kak Ros, bukan semua orang boleh jadi Mursyid. :D
Eureka
Ahli Kanan
Ahli Kanan
 
Posts: 132
Joined: Wed Aug 21, 2002 8:00 am

Postby rosmerah on Mon Jun 23, 2003 11:52 pm

Begitulah apa yang kakak faham ...kalu akak silap...sudilah Eureka betulkan.
rosmerah
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 861
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: seromban

Postby waklu on Mon Jun 23, 2003 11:56 pm

akum...

semakin lama semakin bebal...
semakin lama semakin kosong...
semakin lama semakin pinau...

insyaallah...makin dekat la tuu 8)
redha Mu ya Allah...
waklu
Ahli Kanan
Ahli Kanan
 
Posts: 124
Joined: Mon Mar 12, 2001 8:00 am
Location: liang kubo

Postby ahmad mahmud on Tue Jun 24, 2003 10:03 am

waklu wrote:akum...

semakin lama semakin bebal...
semakin lama semakin kosong...
semakin lama semakin pinau...

insyaallah...makin dekat la tuu 8)


Barangkali maksud tuan apabila telah mengenal diri yang mengetahui maka diri yang berilmu tadi jadi pinau dan racau. Abang Mad rasa yang dekat itu adalah perhampiran ilmu dan tahu. Dah tentulah yang tahu tidak lagi memegang pada tanda melainkan pada hakikat tahu itu sahaja. Atau pertembungan cahaya pada yang lebih bercahaya, tentulah tak mampu lagi nak buka mata. Kerana silaunya membuatkan yang zahir tenggelam ataupun diresapi dengan cahaya benderang (teramat terang) tadi.

Itu agak-agak Abang Mad saja.
ahmad mahmud
Ahli Berdaftar
Ahli Berdaftar
 
Posts: 27
Joined: Mon May 26, 2003 8:46 pm
Location: Kuala Lumpur

Postby awang bin ali on Tue Jun 24, 2003 10:38 am

matahari diperlukan untuk melihat melalui cahayanya..tapi buta mata bila melihat pada matahari trsebut.
Cintailah sedara kamu, kasihlah sedara kamu..Brsatulah sebagai satu ummah. gembirakanlah Allah swt dan RasulNya saw.
awang bin ali
Ahli Kehormat
Ahli Kehormat
 
Posts: 7533
Joined: Sun Mar 04, 2001 8:00 am

Postby Pedoman on Tue Jun 24, 2003 9:50 pm

Tengoklah bulan cahayanya juga tetap menerangi, bayangnya tetap tidak mengengkari walau berjalan kesana kemari tanpa peluh menitik membasahi...

Wassalam
Pedoman
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 352
Joined: Mon Mar 25, 2002 8:00 am

Postby waklu on Wed Jun 25, 2003 4:52 am

akum...

wak mintak maap la bebanyak kalu tulisan wak tu ada menyinggung
perasaan sesapa atau disalah tafsirkan

sebenarnya ilmu tasauf ni intinya hanyalah utk mentauhidkan Allah
semata-mata

wak takut ada segolongan saudara2 kita yg baru mencari bila membaca
posting2 baik di BMC @ BSC berkenaan ilmu ini akan lagi jauh
melencong...harap2 tidak le...

iblis ni banyak caranya utk menyesatkan manusia...walaupun tujuan
permulaannya baik tapi last2 kita diautanya

wak berpesan pada diri wak dan ikhwan2 lain yg sedang/ingin "mencari"
ikhlaskanlah niat dgn sungguh2 dan selalulah munajat kpd Allah
insyaalah Allah akan permudahkan pencarian tuan2 semua...

maaflah kalu tersilap...tegur mana yg salah...
redha Mu ya Allah...
waklu
Ahli Kanan
Ahli Kanan
 
Posts: 124
Joined: Mon Mar 12, 2001 8:00 am
Location: liang kubo

Postby awang bin ali on Wed Jun 25, 2003 10:38 am

Usahlah ditengok akan bulan tu..yg diperlukan ialah cahayanya..
Dan maksud cahaya trsebut hanya untuk teruskan prjalanan..

..tapi org buta relax ler je..ada matahari ke, ada bulan ke..apa ada hal!!
sampai gak..

..keperluan ialah sekadar membantu..ianya bukanlah syarat, tanpanya tidaklah ianya dijadikan sebab trhalangnya atau trbantutnya prjalanan.

Mentauhidkan Allah swt bukan sekadar diBicara sufi atau tasauf je..kita kena tauhidkan Allah swt semasa brniaga, semasa brpolitik, ketika brsama keluarga, ketika brsama jiran2 dan masyarakat..dipasar2, dirumah, dimasjid, dikilang2, diestet, diatas kapal, kapal terbang, brmotosikal, ketika brsolat, ketika brdoa, ketika brzikir, ketika makan, tiap ketika tiap keadaan..tiap masa, tiap nafas..

..brtaubatlah jika kita ajak manusia kepada benda tu dan ini..sipolan dan sipolan...dan brhajat sesuatu dari manusia bila sampaikan agama..harta, sokongan, undi, pengaruh, nama, kerusi dsb.

..rosaklah agama bila ianya diamalkan ikut kehendak nafsu..atau brcampur baur ngan nafsu.
..rosaklah amalan2 agama..bila ianya diamalkan untuk keuntungan dunia yg sementara.

Tiadalah Allah swt perlukan semua tu..dan Dia sangat tak suka, jika ada sesuatu yg dikatakan seumpamanya atau brsamanya..atau bila ditiliknya amalan yg sampai kepadaNya, ada keinginan yg lain disamping Dia..lebih2 lagi dunia yg telah dilaknatNya.

Semoga Allah swt ampunkan kita semua..dan kurniakan limpah kurniaNya.
Cintailah sedara kamu, kasihlah sedara kamu..Brsatulah sebagai satu ummah. gembirakanlah Allah swt dan RasulNya saw.
awang bin ali
Ahli Kehormat
Ahli Kehormat
 
Posts: 7533
Joined: Sun Mar 04, 2001 8:00 am

Postby Pedoman on Wed Jun 25, 2003 3:04 pm

Dipenghujung rindu....

Dari cahaya datangnya bayang, adanya bayang nyata aku dan engkau, kerana aku dan engkau semua amalnya jadi rosak umpama dipajak-pijak lantaran bertarung nafsu dan kehendak, lalu terapung kapal dilaut berlabuhnya tidak, sudah hampir tapi kini semakin kelam tiada nampak jejak.

wassalam
Pedoman
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 352
Joined: Mon Mar 25, 2002 8:00 am

Postby awang bin ali on Wed Jun 25, 2003 5:59 pm

:) tak der mende..apa yg dicari tu tiada..tiada apa yg dirindu..dan merindu pada yg tiada.
Cintailah sedara kamu, kasihlah sedara kamu..Brsatulah sebagai satu ummah. gembirakanlah Allah swt dan RasulNya saw.
awang bin ali
Ahli Kehormat
Ahli Kehormat
 
Posts: 7533
Joined: Sun Mar 04, 2001 8:00 am

Postby rosmerah on Wed Jun 25, 2003 8:31 pm

Nih saya nak tegur nih arap...arap wak ngan marah ler!!

akum...

semakin lama semakin bebal...
semakin lama semakin kosong...
semakin lama semakin pinau...

insyaallah...makin dekat la tuu


Sekiranya kenyataan ini adalah pengakuan dari apa yang wak rasakan sendiri...tak der..lak menjadi satu kesalahan.

Cuma sekiranya wak nak tujukan pada seseorang kat sini, den raso adalah satu kesilapan yang besar,kerana tidaklah orang orang kat sini sepertimana yang wak katakan tuh...sekali lagi saya tegaskan....apa yang wak rasakan tidak sama dengan orang lain .

insyaallah...makin dekat la tuu
Ayat nih wak pakai sendiri tak perlu wak nak ajukan sebagai kata kata nasihat...ok!!


wak takut ada segolongan saudara2 kita yg baru mencari bila membaca
posting2 baik di BMC @ BSC berkenaan ilmu ini akan lagi jauh
melencong...harap2 tidak le...

iblis ni banyak caranya utk menyesatkan manusia...walaupun tujuan
permulaannya baik tapi last2 kita diautanya



Mengapa wak mesti takut sekiranya wak sendiri dikalangan orang orang yang beriman?

Adakah orang orang yang beriman itu iblis yang bimbing?

Adalagi perasaan takut dan bimbang bilamana satu kenyataan yang menjurus kepada keteguhan iman.. ini bermakna....auta iblis dah menyerap diseluruh jiwa.

Perlulah dipastikan diri itu terlebih dahulu sebelum berpesan atau melafaskan kata kata nasihat,supaya kata kata yang baik itu datangnya dari pengalaman yang dilalui.Bukan nya seperti ketam yang mengajar anaknya berjalan.

Arap wak faham apa yang saya maksudkan.
rosmerah
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 861
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: seromban

Postby ahmad mahmud on Wed Jun 25, 2003 8:54 pm

Abang Mad rasalah jalan menuju ke tangga tauhid adalah dengan berbaik-sangka. InsyaAllah sesudah itu kita akan dipimpin hingga ke pintu tauhid yang sebenar. Pun begitu tanpa kekuatan dari sisiNya manusia tidak akan mampu berdiri dalam penyaksian yang hakiki. Dan untuk membuka pintu itu harus dengan mensucikan sekelian bentuk atau wajah dari sangkaan kita. Kerana Dia itu sebaik-baik Pencipta dan tidak satupun dijadikan dengan sia-sia.

Itu cuma pendapat Abang Mad sahaja.
ahmad mahmud
Ahli Berdaftar
Ahli Berdaftar
 
Posts: 27
Joined: Mon May 26, 2003 8:46 pm
Location: Kuala Lumpur

Postby Arif_Fachrudin on Wed Jun 25, 2003 11:17 pm

alhamdulillah..
ternyata sdr. ahmad mahmud pun dah masuk bmc..
lama sekali saya tak menjenguk bsc, dan salah satu penulis bsc yang aku hormati kerana tulisan-tulisannya yang terang dan senang aku pahami adalah tulisan saudara...

dan untuk semuanya saja.
salam ukhuwah..
wassalamu'alaikum...
Astaghfirullah al'adziim...
Arif_Fachrudin
Pengendali
Pengendali
 
Posts: 1204
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: Ponorogo

PreviousNext

Return to Bicara Akhlak & Tasawuf

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron