Soal jodoh dan pertemuan

Untuk apa-apa bicara khusus berkaitan kaum Hawa.
Pengendali :: limau nipis, BALKIS

Soal jodoh dan pertemuan

Postby kembara on Wed Jun 23, 2004 11:03 pm

Assalamualaikum

Sebenarnya malu nak tanyak soalan ni.. tapi nak tanya jugak sebab nak tahu..
Apakah yang dimaksudkan dengan 'jodoh dan pertemuan di tangan Tuhan'
Betulkah jodoh telah ditetapkan untuk kita dan bagaimana untuk kita mengetahui bahawa seseorang itu adalah jodoh kita?

Harap sudi memberi sedikit penerangan dan berkongsi pendapat..

Terima Kasih
kembara
Ahli Berdaftar
Ahli Berdaftar
 
Posts: 56
Joined: Wed Dec 19, 2001 8:00 am
Location: malaysia

kembara di tanah gersang

Postby fasihah on Thu Jun 24, 2004 8:08 pm

saya pun tak maklum sangat dengan tajuk yg kembara nak bincangkan ni.harap ada yang akan bagi penjelasan coz saya pun nak tahu juga.
insya-Allah...

:matabulat: :P 8)
hablum minallah wa hablum minannas..
:P :matabulat: :kenyit:
Bismillahirrahmanirrahim.....
~hamba hina lagi faqir~
User avatar
fasihah
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 956
Joined: Mon Jun 14, 2004 8:23 pm
Location: bumi Allah

Postby azri on Fri Jun 25, 2004 7:24 am

assalamualaikum....

menarik tajuk topik nih...

ketetapan Allah sentiasa mengatasi segala ketetapan makhluk-Nya...

walau bagaimana cara kite berusaha untuk menawan hati seseorang...

jika insan tersebut bukan untuk kite....

maka redhalah dengan ketentuan Ilahi....
Image

UKHUWAH ITU BUKAN TERLETAK PADA PERTEMUAN....
BUKAN PADA MANISNYA UCAPAN DI BIBIR...
TETAPI PADA INGATAN SESEORANG TERHADAP SAUDARANYA DI DALAM DOANYA....
-IMAM AL GHAZALI-
azri
Ahli Kanan
Ahli Kanan
 
Posts: 249
Joined: Fri Jun 11, 2004 7:35 am
Location: Uniten Bangi....

Postby azri on Fri Jun 25, 2004 7:30 am

CARI PASANGAN
Rabbani
http://agusw.cjb.net

Mari-marilah
Dengarlah ini kisah silam oh kawan
Sangatlah berguna
Moga hidup aman bahagia

Di malam pertama jumpa mertua
Tersintak si jejaka di beritakan
Istrinya tidak sempurna rupa
Anggota zahirnya lumpuh semua
Tiada upaya mengurus diri

Terkejut si jejaka penuh persoalan di hatinya
Mungkinkah sudah jodoh itulah istrinya
Ibanya rasa hati
Namun tetap redha pada takdir

Asalkan punya iman itulah paling penting
Saat-sata perjumpa
Terpesona memandang
Benarkah istrinya Menawan sungguh cantik

Reff :
Cari-cari... carilah
Pasangan hidup betul-betul oh kawan
Bahagia berseri
Rumah tangga akan harmoni

Terhurai dijawablah oleh mertua
Zahirnya tak sempurna kiasan saja
Memberi makna sucinya diri
Wanita sholehah terpelihara

Terharu si jejaka tunduk bersyukur
Jangan mudah percaya harta pangkat dan rupa
Indahnya di mata berawaslah
Rasul sudah bersabda insan punya agama
Akhlaknya mulia fahamilah
Image

UKHUWAH ITU BUKAN TERLETAK PADA PERTEMUAN....
BUKAN PADA MANISNYA UCAPAN DI BIBIR...
TETAPI PADA INGATAN SESEORANG TERHADAP SAUDARANYA DI DALAM DOANYA....
-IMAM AL GHAZALI-
azri
Ahli Kanan
Ahli Kanan
 
Posts: 249
Joined: Fri Jun 11, 2004 7:35 am
Location: Uniten Bangi....

Postby mawaddah on Wed Jun 30, 2004 6:27 pm

jodoh dan rezeki..kena USAHA..hehhehe :kenyit:
User avatar
mawaddah
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1703
Joined: Wed Mar 21, 2001 8:00 am
Location: malaysia

Cari Redho Ilahi

Postby Nurani on Mon Jul 05, 2004 3:50 pm

Assalamualaikum.. buat panduan bersama..sama2 kita hayati.. :)
soal jodoh dan pertemuan bukan suatu yg mudah untuk diungkapkan kerana kadang2 ia terjadi dengan sendiri tanpa kita sedari.

Allah berfirman : “Dan di antara tanda-tanda kekuasaaan Allah ialah menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya dan dijadikan diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.”
(Surah Ar-Rum: 21)


Dalam kehidupan masyarakat, perkahwinan dan pernikahan sangat diperlukan. Tujuannya adalah untuk meneruskan kehidupan umat manusia di bumi ini. Perkahwinan merupakan fitrah bagi setiap makhluk Allah dan menjadi asas bagi melanjutkan bahtera kehidupan.
Seringkali kita mendengar ungkapan: jodoh pertemuan, ajal maut di tangan Tuhan. Pendapat ini baik kerana ia dapat mendidik manusia dengan sifat Qana’ah (bersyukur dengan apa yang ada) tetapi, wujud pula manusia yang terlalu cepat menyerah kepada takdir, tanpa sebarang usaha. Beberapa pendapat tentang jodoh :

1- JODOH SEBAGAI TAKDIR
“Jodoh di tangan Tuhan, manusia mesti merima jodohnya, baik ataupun buruk.” Pendapat ini sangat besar pengaruhnya dan berkembang luas dalam masyarakat, tapi sayang pendapat ini kurang tepat. Jika pendapat tersebut hanya bermaksud: “Jodoh di tangan Tuhan makan ada kebenarannya. Tetepi ayat yang seterusnya terkeluar dari hakikat sebenar.
Kekeliruan yang nyata sebagai bukti lemahnya pendapat itu seringkali kita dengar, “Sudah takdir Tuhan, jodoh saya tak panjang.” Daripada pendapat itu, adakah Tuhan bersalah memutuskan hambanya? Hakikat sebenarnya, siapa yang memutuskannya.

2- MENCARI JODOH
“Jodoh di tangan Tuhan, tetapi manusia harus beriktiar mencari dan memimilihnya.” Pendapat ini lebih baik dari pendapat pertama, walaupun masih belum sempurna. Masalahnya terletak pada sudut ikhtiar untuk mencari dan memilih jodoh.

3- BERIKHTIAR DAN BERTAWAKAL
“Jodoh di tangan Tuhan dan manusia wajib berikhtiar mencari dan memilihnya sesuai dengan ketentuan yang ditentukan Tuhan.”
Pendapat ini lebih sempurna. Memang itulah aturan mencari dalam memilih jodoh. Selain daripada pendapat di atas, masih ada cara lain yang igunakan di beberapa tempat seperti :
a. Jodoh dicari dan dipilih oleh orang tua tetapi perkawinan berlangsung atas persetujuan anak.
b. Anak lelaki mencari dan memilih jodohnya sendiri tetapi keputusan berkahwin bergantung kepada orang tua.
c. Anak lelaki atau perempuan mencari dan memilih jodohnya sendiri tetapi keputusan perkahwinan bergantung kepada kedua belah pihak orang tua.
d. Anak lelaki atau perempuan mencari atau memilih jodohnya sendiri serta menentukan sendiri perkahwinannya.
Mengikut ajaran Islam, persetujuan antara kedua belah pihak merupakan perkara asas, iaitu atas persetujuan dari calon suami dan isteri. Ini disebabkan perkahwinan di dalam Islam bertujuan untuk keselamatan dan kesejahteraan pasangan tersebut. Kedua orang tua harus turut serta memikirkan atau memerhatikan jodoh bagi anaknya. Jadi, masalah memilih jooh dalam Islam boleh dilakukan oleh anak ataupun kedua orang tua. Namun begitu, kedua orang tua tidak boleh sesuka hati mencarikan calon untuk anaknya. Ianya mestilah berlandaskan ajaran Islam.

Walaupun perasaan cinta dan kasih sayang merupakan fitrah dari Allah, tetapi kiat perlu sedar bahawa keabadian cinta itu tidak diperolehi sebagai satu anugerah tanpa diiringi dengan usaha yang bersungguh-sungguh. Sikap berhati-hati dalam menentukan pilihan untuk pasangan hidup merupakan ciri khas dari insan budiman. Sekiranya salah membuat pilihan, bererti sepanjang hayar menanggung penyesalan sikap memilih dan ingin dipilih adalah hak bagi setiap manusia.
...... wassalamalaikum.....
Salam persaudaraan.. disini kita bertemu, moga ukhwah dan perjuanagn kita diredhai dan diberkati Allah.
Nurani
Ahli
Ahli
 
Posts: 5
Joined: Mon Jul 05, 2004 1:10 am
Location: Darul Iman

Postby azri on Thu Jul 08, 2004 9:59 pm

:kenyit: :kenyit: :kenyit:

"Ya Allah, Kau simpankahlah untukku seorang wanita solehah yang dapat membimbingku di dunia dan akhirat...."

:kenyit: :kenyit: :kenyit:
Image

UKHUWAH ITU BUKAN TERLETAK PADA PERTEMUAN....
BUKAN PADA MANISNYA UCAPAN DI BIBIR...
TETAPI PADA INGATAN SESEORANG TERHADAP SAUDARANYA DI DALAM DOANYA....
-IMAM AL GHAZALI-
azri
Ahli Kanan
Ahli Kanan
 
Posts: 249
Joined: Fri Jun 11, 2004 7:35 am
Location: Uniten Bangi....

Postby kembara on Thu Jul 08, 2004 11:51 pm

Assalamualaikum

Terima kasih kepada Nurani kerana memberi penerangan yang jelas pada kembara. Memang soal pemilihan jodoh itu amat penting kebahagiaan di hari muka..

Semoga Allah memberi teman yang paling serasi untuk kita, yang baik untuk kita di dunia dan akhirat terutamanya :kenyit:
kembara
Ahli Berdaftar
Ahli Berdaftar
 
Posts: 56
Joined: Wed Dec 19, 2001 8:00 am
Location: malaysia

Postby azri on Sat Jul 10, 2004 10:34 am

Bismillahirrahmaanirrahim...

Ya Allah jika aku jatuh cinta,
cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya padaMu, agar bertambah kekuatanku untuk menyintaiMu .

Ya Muhaimin, jika aku jatuh hati,
izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut padaMu agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu...

Ya Rabbana ,jika aku jatuh hati,
jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling daripada hatiMu.....

Ya Rabbul Izzati ,jika aku rindu ,
rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid di jalan Mu....

Ya Allah ,jika aku menikmati cinta kekasihMu,
janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirMu

Ya Allah ,jika aku jatuh hati pada kekasihMu,
jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepadaMu....

Ya Allah jika Kau halalkan aku merindui kekasihMu,
jangan biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepadaMu...

Amin.....
Image

UKHUWAH ITU BUKAN TERLETAK PADA PERTEMUAN....
BUKAN PADA MANISNYA UCAPAN DI BIBIR...
TETAPI PADA INGATAN SESEORANG TERHADAP SAUDARANYA DI DALAM DOANYA....
-IMAM AL GHAZALI-
azri
Ahli Kanan
Ahli Kanan
 
Posts: 249
Joined: Fri Jun 11, 2004 7:35 am
Location: Uniten Bangi....

asalamualaikum

Postby huRUuN_aIn on Mon Jul 19, 2004 5:54 pm

saya ada membaca sebuah buku...........lama dah laaa..tapi masih ingat skit skit...ianya berkaitan dgn jodoh..

jodoh telah ditentukan oleh Allah swt 1000 tahun sebelum seorang manusia itu dilahirkan.........di Luh Mahfus........
........disana roh roh akan saling menarik dan menolak...yg :P menarik ...maknanya...mereka serasi utk bersama di dunia nnti ...yg menolak ...mereka tidak serasi dan akan mencari ..roh roh lain yg sesuai utk menjadi pasangan mereka di dunia nnti......begitulah....insyallah.....




[b]selalunya faktor2 kesesuaian itu.....

seperti yg Allahswt katakan PEREMPUAN YG BAIK...UTK LELAKI YG BAIK......jika seseorg itu baik...maka jodohnya pun akan baik spt dia juga...

namun dewasa ini...ramai muda mudi yg seakan tak percaya dgn janji Allah ini......hmmmm............entah mengapa....
[/b]
"tHe bEutY 0f L!Fe
d0E$ nOT dEpEnD
On hoW Ha@pPY U aRe
bUt 0n HoW h@ApPy oTheR$ C@n B
.................BeCause Of yO:)
huRUuN_aIn
Ahli Berdaftar
Ahli Berdaftar
 
Posts: 43
Joined: Wed Dec 31, 2003 4:18 pm
Location: jitra,kedah

Postby azri on Tue Jul 20, 2004 1:09 pm

SEORANG SAHABAT SEJATI....

INSYAALLAH... DIALAH JODOH YG SESUAI UTK KITE :kenyit: :kenyit:

Image
Image

UKHUWAH ITU BUKAN TERLETAK PADA PERTEMUAN....
BUKAN PADA MANISNYA UCAPAN DI BIBIR...
TETAPI PADA INGATAN SESEORANG TERHADAP SAUDARANYA DI DALAM DOANYA....
-IMAM AL GHAZALI-
azri
Ahli Kanan
Ahli Kanan
 
Posts: 249
Joined: Fri Jun 11, 2004 7:35 am
Location: Uniten Bangi....

Postby badar on Tue Jul 20, 2004 2:51 pm

A'kum..cuma ingin bertanya jika ada yg sudi bgtau petua mendpt jodoh yg baik...terima kasih
yang penting nawaitu
badar
Ahli
Ahli
 
Posts: 1
Joined: Tue Jul 20, 2004 1:32 pm

Postby mes on Sun Aug 15, 2004 11:54 am

Jodoh ditangan Tuhan
kita misti usahakan
Kemudian berserah
Jadikan Diri Ini Berguna Kepada Muslim Lain
mes
Ahli Berdaftar
Ahli Berdaftar
 
Posts: 54
Joined: Sun Oct 19, 2003 3:49 pm
Location: Pantai Timur

Postby kembara on Tue Aug 17, 2004 11:47 pm

Assalamualaikum :)

hmm..betul tu..teman hidup kita harus menjadi sahabat sejati kita..
sama2 melalui saat suka dan duka, susah dan senang.
kembara
Ahli Berdaftar
Ahli Berdaftar
 
Posts: 56
Joined: Wed Dec 19, 2001 8:00 am
Location: malaysia

Postby HiKmAh on Mon Aug 30, 2004 11:07 am

assalamualaikum..

"Jodoh ditangan Tuhan
kita misti usahakan
Kemudian berserah"

tp???
mcm mana kalu pompuan?
still kena usahakan gak ker?
ker mcm mana?
BeRfIkIr SeBeLuM BeRtInDaK....
HiKmAh
Ahli
Ahli
 
Posts: 9
Joined: Sun Aug 22, 2004 2:09 pm
Location: TrG

Postby Nurani on Mon Aug 30, 2004 3:55 pm

HiKmAh wrote:assalamualaikum..

"Jodoh ditangan Tuhan
kita misti usahakan
Kemudian berserah"

tp???
mcm mana kalu pompuan?
still kena usahakan gak ker?
ker mcm mana?


..........
Waalaikumussalam...

Perempuan juga perlu berusaha...berusaha yang macamana? salah satu jalannya adalah dengan berdoa bersungguh2 dan melakukan amalan yg baik bagi membina masa depan yg bahagia... sesungguhnya DOA adalah senjata atau kekuatan yg besar bagi orang mukmin.. percaya dan yakinlah pada ketentuan Allah .. dan ingatlah dengan doa juga bisa merubah sesuatu keadaan menjadi lebih baik jika kita yakin dan benar2 mengharap pada ALLAH Yang MAha Berkuasa.. :) ..

Wassalam.
Salam persaudaraan.. disini kita bertemu, moga ukhwah dan perjuanagn kita diredhai dan diberkati Allah.
Nurani
Ahli
Ahli
 
Posts: 5
Joined: Mon Jul 05, 2004 1:10 am
Location: Darul Iman

Postby nahwan_nur on Tue Aug 31, 2004 11:15 pm

:) Nurani..thanx a lot..saya dah faham..thanx... :D
::InDahNYa HiDuP bErsAmA IlmU::
nahwan_nur
Ahli Kanan
Ahli Kanan
 
Posts: 242
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: iN tHe miDDlE Of NoWhErE

Postby ilham_taqwa on Fri Sep 03, 2004 2:17 pm

Assalamualaikum...
kita hidup dalam pencarian...
sebaik-baik pencarian adalah yg bersandarkan pada Allah...

memetik kata-kata ibu..
untuk mencari dan mendapatkan jodoh
yang baik..kita terlebih dahulu HARUS menjadi baik...
:)
Image
Iman Itu Lebih Cantik Dari Sekalian Yang Cantik, Nikmat Iman Itu Lebih Manis Dari Madu....dan Memelihara Iman Itu Lebih Sukar Dari Meniti Sehelai Rambut...
ilham_taqwa
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 2105
Joined: Tue Jun 11, 2002 8:00 am
Location: Kini Perak, Terengganu Selamanya...

Postby cahayabisikan on Tue Sep 14, 2004 10:45 am

"kita hidup dalam pencarian...
sebaik-baik pencarian adalah yg bersandarkan pada Allah..."

wellsaid quote!
cahayabisikan
Ahli
Ahli
 
Posts: 7
Joined: Thu Aug 26, 2004 11:43 am

Postby vogue2704 on Mon Oct 04, 2004 2:10 pm

A'kum..

Jodoh dan pertemuan di tangan Tuhan...

betul...tak dinafikan..setiap orang di dunia telah ditetapkan jodoh oleh Yang Maha Kuasa, Allah S.W.T..

Jodoh tidak akan datang dengan sendirinya. ia memerlukan usaha tidak kira lelaki ataupun wanita...kita kena berkenalan dengan semua orang..tidak kira ianya lelaki atau perempuan dengan mengikut cara yang disyariatkan agama...Mana tahu disitu kita akan mendapat jodoh...dan sentiasa berdoa supaya dikurniakan jodoh yang baik..dan sesuai dengan kita...jodoh yang baik adalah untuk orang yang baik... :D
Manusia di nilai dari hatinya bukan rupanya
vogue2704
Ahli Berdaftar
Ahli Berdaftar
 
Posts: 16
Joined: Mon Oct 04, 2004 1:49 pm

Postby khuarizmie on Sat Oct 09, 2004 10:42 pm

8) Assalammualaikum...

Ana tak tahulah pendapat ana nie ok ke tak, mudah-han ia dpt membantu.

Bagi ana,
Urusan tuhan tak perlulah nak pening kepala nak memikirkan. i mean, ketentuan-Nya.

Kita di ajar bahawa jodoh, rezeki dan ajal ketentuan-Nya. bila kita lahir 3 perkara itu telah ditetapkan cuma masa dan keadaan jer, itupun bergantung kpd amalan kita.
Hidup ini satu ujian, dunia hanya sementara, dijadikan jambatan untuk ke tempat yg kekal abadi.

Kerja kita buat apa yg diperintah dan tinggal apa yg dilarang. Jika kita dah sampai niat di hati ingin berkahwin, maka berdoalah. Jika bertemu seseorg yg kita hajati (M/F) berdoalah (Istikarah), minta petunjuk. Insya -Allah jika kita amalkan solat sunat kita akan diberi petunjuk.

Satu perkara, amalan yg baik utk membantu doa dikabul, bersedekah kpd mrk yg benar-2 memerlukan. berzikir, dan bersolat malam.

Jika kita ingin jodoh yg baik, jagalah tingkah laku, dan tunjukkanlah sungguh berharap pd Allah utk membantu.

Wallahu a'lam.
khuarizmie
Ahli Kanan
Ahli Kanan
 
Posts: 117
Joined: Wed Dec 26, 2001 8:00 am

Postby syed_a on Fri Oct 15, 2004 11:50 am

ana rasa setuju ngan sedara khuarizmie tuh...
sesungguhnya jika kita mahukan jodoh yang baik maka kita juga perlulah baik...sesuai dengan firman Allah dalam surah An Nur ayat 26....
walaubagaimanapun...kita perlu berusaha...manakan dapat sagu jika tak dipecahkan ruyungnya....hehehe...betul ke peribahasa tuh??!! dah lama tak guna... :kenyit:
untuk soalan yang diajukan tuuh...ana nak beri my opinion sket...memang betul jodoh, ajal dan rezeki dah ditentukan Allah...dengan siapa jodoh kita,kita tak tau...bila dan dimana lagi la tak tau...cuma kita perlu beriktiar...jika dihati rasa tersuka pada seseorang tuh..cepat2 buat istikharah...jangan terus nak berkenalan jer...kalu betul dia untuk kita...maka cubalah mengenalinya..melalui rakan atau kenalan rapatnya...so kalu dia bukan untuk kita tak perlulah kita menaruh harapan lagi :kenyit:emmm...rasanya itu jer kot...
wallahua'lam... :P :D
'...biar terbuang terus berjuang...'
syed_a
Ahli Berdaftar
Ahli Berdaftar
 
Posts: 12
Joined: Sat Oct 09, 2004 11:04 am
Location: malaysia bumi Allah


Return to Bicara Muslimah

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest