Membuang air kecil sambil berdiri

Untuk apa-apa bicara berkaitan fiqh Islam.
Pengendali :: abuqais

Postby WARIS on Tue May 02, 2006 8:51 am

...but because they realize that as a small child, its difficult to understand the logic of Islam.

Me: Why must i pray?
Ustaz: Because its one of the Five Pillars of Islam.
Me: Why is it one of the Five Pillars of Islam?
Ustaz: Because it is.
Me: But why?
Ustaz: ...


You believe because you want to, not because you needed to be convinced of its truth.
WARIS

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w.bersabda, "Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..!

Sila layari: http://enwaris.blogspot.com/
WARIS
Ahli Kehormat
Ahli Kehormat
 
Posts: 9331
Joined: Wed Dec 28, 2005 4:03 pm

Postby frust tunggeng on Tue May 02, 2006 9:42 am

WARIS wrote:...but because they realize that as a small child, its difficult to understand the logic of Islam.

Me: Why must i pray?
Ustaz: Because its one of the Five Pillars of Islam.
Me: Why is it one of the Five Pillars of Islam?
Ustaz: Because it is.
Me: But why?
Ustaz: ...


You believe because you want to, not because you needed to be convinced of its truth.



eh eh bila pak nyer jadi org putih celup lak nih?? :D
frust tunggeng
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1186
Joined: Thu Jul 14, 2005 10:30 am
Location: sini je

Postby WARIS on Tue May 02, 2006 10:58 am

Just to be a orang asli muslim vasetile.... :gelak:
..able to deliver about muslim in multilanguages ... :P

What you say? bro
WARIS

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w.bersabda, "Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..!

Sila layari: http://enwaris.blogspot.com/
WARIS
Ahli Kehormat
Ahli Kehormat
 
Posts: 9331
Joined: Wed Dec 28, 2005 4:03 pm

Postby frust tunggeng on Tue May 02, 2006 11:22 am

WARIS wrote:Just to be a orang asli muslim vasetile.... :gelak:
..able to deliver about muslim in multilanguages ... :P

What you say? bro



err good por you and org asli hehehehe good example :D
frust tunggeng
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1186
Joined: Thu Jul 14, 2005 10:30 am
Location: sini je

Postby WARIS on Tue May 02, 2006 11:53 am

..have to be vasertile
...b'cause..Malays can't lead Muslim dakwah anymore
....b'cause ...they busy themself with quarrel among them
.....they love to busy themself with UMNO, PAS and KEADILAN...

..their action on islam depending on "KERUSI EMPUK" they win...
...Am I right..bro :gelak:
WARIS

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w.bersabda, "Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..!

Sila layari: http://enwaris.blogspot.com/
WARIS
Ahli Kehormat
Ahli Kehormat
 
Posts: 9331
Joined: Wed Dec 28, 2005 4:03 pm

Postby frust tunggeng on Tue May 02, 2006 12:03 pm

WARIS wrote:..have to be vasertile
...b'cause..Malays can't lead Muslim dakwah anymore
....b'cause ...they busy themself with quarrel among them
.....they love to busy themself with UMNO, PAS and KEADILAN...

..their action on islam depending on "KERUSI EMPUK" they win...
...Am I right..bro :gelak:




hehe yes correct maa, selagi ada kepentingan diri, semua kelam kabuk dibuatnya :D
frust tunggeng
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1186
Joined: Thu Jul 14, 2005 10:30 am
Location: sini je

Postby WARIS on Tue May 02, 2006 12:17 pm

..Malays channeling their needs according to their self interest...
...Malays lead this country according to their needs...
....they should make their Islam first then follow by their needs...

...Our orang asli difference from them...
....we really love Islam...but this dakwah of Islam not reach us because of many reasons...
....the first reason is Malays as a leader in this country hide/lazy to spread the dakwah of Islam among orang asli...
.....maybe they affraid of something....

..Something that tell them...
.....we are THE LORD OF TANAH MELAYU/MALAYSIA....

...Am I right ..bro :gelak:
WARIS

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w.bersabda, "Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..!

Sila layari: http://enwaris.blogspot.com/
WARIS
Ahli Kehormat
Ahli Kehormat
 
Posts: 9331
Joined: Wed Dec 28, 2005 4:03 pm

Postby frust tunggeng on Tue May 02, 2006 12:58 pm

hehe yg nie kena tanya ahli sejarah la pak, kurang arif skit :D
sebut je asli ko ler empunya tanah & bendang ye tak hehehe :D
tapi org melayu dtg dari mana eek?? :D
frust tunggeng
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1186
Joined: Thu Jul 14, 2005 10:30 am
Location: sini je

Postby melayu on Tue May 02, 2006 1:20 pm

jangan "kencing" merata rata... nanti "ketulahan"


:gelak:
yang benar TETAP benar dan yang salah TETAP salah walau macam mana di pertikai kan....
kerana yang TETAP tidak akan pernah berUBAH... KEKAL IA selama nya..
User avatar
melayu
Ahli Kehormat
Ahli Kehormat
 
Posts: 7116
Joined: Sun Apr 24, 2005 12:46 pm

Postby WARIS on Wed May 03, 2006 12:17 pm

Americans...claim they are THE LORD OF United Stated
They denied that the country belong to Aparche
In constitutional Malaysia...malays claim they are THE LORD OF TANAH MELAYU/MALAYSIA...
In other hand....Malays too denied that this country belong to Orang asli...

so...what difference or dissimilarity between them???
WARIS

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w.bersabda, "Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..!

Sila layari: http://enwaris.blogspot.com/
WARIS
Ahli Kehormat
Ahli Kehormat
 
Posts: 9331
Joined: Wed Dec 28, 2005 4:03 pm

Postby melayu on Wed May 03, 2006 12:38 pm

WARIS wrote:Americans...claim they are THE LORD OF United Stated
They denied that the country belong to Aparche
In constitutional Malaysia...malays claim they are THE LORD OF TANAH MELAYU/MALAYSIA...
In other hand....Malays too denied that this country belong to Orang asli...

so...what difference or dissimilarity between them???

ramai pulak manusia ni claim bumi ni tempat dia...
hai... dia saja ke nak HIDUP?

ish... jangan main main mamat...
melayu tu yang bukak kampung,
yang lain lari masuk HUTAN tu bukan sapa paksa pun....
bila kampung dah terkenal, maka salahkah melayu kata dia ketua kampung..

mamat, makan boleh le belasah makan...
cakap jangan sebarang cakap mamat....

aku hal keturunan BANI JAWI sebelah Nabi IBRAHIM ni hang jangan buat memain mamat..
kang aku lesing kang....

:kenyit:

nak cakap ASLI = ORI tu aku tak kisah... tetapi sampai nak HINA BANGSA MELAYU ni aku tak boleh lah BIAQ....

TAK ADA MELAYU NI MAKA TAK ADA ISLAM KAT BUMI BERTUAH NI ,
hang FAHAM ke tak ni MAMAT oi....

jangan sampai MENGHINA KETURUNAN... nanti KETULAHAN....

INGAT LAH SIKIT KATA "KERAMAT"
TAKKAN MELAYU HILANG DI DUNIA..

belajaq belajaq lah mohon dengan TUHAN hang tu supaya FAHAM apa dia yang tersirat kat belakang "ayat" tu..

sori lah...
ada macam sikit emosi...

:gelak:
yang benar TETAP benar dan yang salah TETAP salah walau macam mana di pertikai kan....
kerana yang TETAP tidak akan pernah berUBAH... KEKAL IA selama nya..
User avatar
melayu
Ahli Kehormat
Ahli Kehormat
 
Posts: 7116
Joined: Sun Apr 24, 2005 12:46 pm

Postby WARIS on Wed May 03, 2006 5:21 pm

Malays claim ...I am muslim...
My god is Allah swt...
My religion is the truth...

But...I saw the dumping babies was Malays...
...I saw the punkies is Malays....
.....the black metal is Malays...

really confusing....
WARIS

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w.bersabda, "Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..!

Sila layari: http://enwaris.blogspot.com/
WARIS
Ahli Kehormat
Ahli Kehormat
 
Posts: 9331
Joined: Wed Dec 28, 2005 4:03 pm

Bicara Fiqah

Postby melayu on Wed May 03, 2006 11:44 pm

WARIS wrote:Malays claim ...I am muslim...
My god is Allah swt...
My religion is the truth...

But...I saw the dumping babies was Malays...
...I saw the punkies is Malays....
.....the black metal is Malays...

really confusing....


tak hairan lah sebab apa asyik mahu nak ber telingkah....

:gelak:

Bicara Fiqah tanpa HAKIKAT itu HAMPA....

:kenyit:
yang benar TETAP benar dan yang salah TETAP salah walau macam mana di pertikai kan....
kerana yang TETAP tidak akan pernah berUBAH... KEKAL IA selama nya..
User avatar
melayu
Ahli Kehormat
Ahli Kehormat
 
Posts: 7116
Joined: Sun Apr 24, 2005 12:46 pm

Postby WARIS on Thu May 04, 2006 11:24 am

why they claim Malays is good....?
...some negros say woww....Malays is good.
WARIS

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w.bersabda, "Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..!

Sila layari: http://enwaris.blogspot.com/
WARIS
Ahli Kehormat
Ahli Kehormat
 
Posts: 9331
Joined: Wed Dec 28, 2005 4:03 pm

Postby g@y@t on Wed May 10, 2006 1:25 pm

as'kum,

ana sebagai moderator bicara fiqh akan mula mengambil tindakan kpd mana2 posting yg ana dapati perbincangannya terkeluar dari tajuk. kalau sekali sekala ok. tapi kalau berterusan sehinggakan tidak mendtgkan manfaat kpd topik itu sendiri, maka ana akan delete tanpa warning...harap maklum. ini supaya perbincagnan lebih sistematik dan tidak melalut. WA.

wassalam
g@y@t
Pengendali
Pengendali
 
Posts: 1913
Joined: Wed Dec 25, 2002 8:00 am

Postby melayu on Wed May 10, 2006 1:57 pm

Alhamdulillah....
semoga Allah merahmati usaha...
Amin...

:kenyit:
yang benar TETAP benar dan yang salah TETAP salah walau macam mana di pertikai kan....
kerana yang TETAP tidak akan pernah berUBAH... KEKAL IA selama nya..
User avatar
melayu
Ahli Kehormat
Ahli Kehormat
 
Posts: 7116
Joined: Sun Apr 24, 2005 12:46 pm

Re: Membuang air kecil sambil berdiri

Postby amrizal on Wed May 10, 2006 2:12 pm

melayu wrote:Membuang air kecil sambil berdiri

ikut feqah tak baik....
tak ada ADAB...
tak ikut sunah.
salah = DOSA...
DOSA jika tak mintak ampun masuklah NERAKA.

di harap tak ada masalah lagi lah Nooo?

tetapi andai nak kencing berdiri jugak belasah je lah, DOSA tanggung sendiri...

kan?

:P


Hadis A:

Berkata Hudzaifah radiallahu ‘anhu:

Adalah aku bersama Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam, baginda membuang air kecil berhampiran kawasan pembuangan sampah sebuah kabilah sambil berdiri.[245]

Hadis B:

Berkata A‘isyah radiallahu ‘anha:

Sesiapa yang menceritakan kepada kalian bahwa Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam buang air kecil secara berdiri, maka janganlah kalian membenarkannya. Tidaklah pernah beliau membuang air kecil kecuali secara duduk.[246]


[245] Sahih: Sebahagian dari hadis yang panjang, dikeluarkan oleh Ibn Jarud, Muslim, Ibn Khuzaimah dan lain-lain, lihat Sahih Muslim – no: 273. (Kitab Taharah, Bab Menyapu di atas kasut)

[246] Sahih: Hadis dikeluarkan oleh Ahmad, al-Tirmizi, Ibn Majah dan lain-lain, dinilai sahih oleh Nasr al-Din al-Albani dalam Sahih Sunan al-Tirmizi – no: 012. (Kitab Taharah, Bab Tentang larangan kecing berdiri).


Kedua-nya sahih, maknanya dua2 nyer boleh buat, nabi pun penah buat ikut keadaan.
Sabda Rasulullah yang bermaksud: “Barang siapa menempuh jalan untuk mencari ilmu, Allah memudahkannya jalan menuju syurga.” (Hadis Riwayat Muslim)
User avatar
amrizal
Ahli Kanan
Ahli Kanan
 
Posts: 289
Joined: Tue Mar 28, 2006 5:13 pm
Location: bumi Allah nan Indah

Re: Membuang air kecil sambil berdiri

Postby melayu on Wed May 10, 2006 7:31 pm

amrizal wrote:
melayu wrote:Membuang air kecil sambil berdiri

ikut feqah tak baik....
tak ada ADAB...
tak ikut sunah.
salah = DOSA...
DOSA jika tak mintak ampun masuklah NERAKA.

di harap tak ada masalah lagi lah Nooo?

tetapi andai nak kencing berdiri jugak belasah je lah, DOSA tanggung sendiri...

kan?

:P


Hadis A:

Berkata Hudzaifah radiallahu ‘anhu:

Adalah aku bersama Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam, baginda membuang air kecil berhampiran kawasan pembuangan sampah sebuah kabilah sambil berdiri.[245]

Hadis B:

Berkata A‘isyah radiallahu ‘anha:

Sesiapa yang menceritakan kepada kalian bahwa Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam buang air kecil secara berdiri, maka janganlah kalian membenarkannya. Tidaklah pernah beliau membuang air kecil kecuali secara duduk.[246]


[245] Sahih: Sebahagian dari hadis yang panjang, dikeluarkan oleh Ibn Jarud, Muslim, Ibn Khuzaimah dan lain-lain, lihat Sahih Muslim – no: 273. (Kitab Taharah, Bab Menyapu di atas kasut)

[246] Sahih: Hadis dikeluarkan oleh Ahmad, al-Tirmizi, Ibn Majah dan lain-lain, dinilai sahih oleh Nasr al-Din al-Albani dalam Sahih Sunan al-Tirmizi – no: 012. (Kitab Taharah, Bab Tentang larangan kecing berdiri).


Kedua-nya sahih, maknanya dua2 nyer boleh buat, nabi pun penah buat ikut keadaan.


maka dengan ini sahlah...

boleh lah semuanya yang berhajat untuk Membuang air kecil sambil berdiri itu melakukan nya tanpa perlu lagi ada syak zan dan waham...
ini adalah dari sahih yang di ketengahkan oleh ustaz amrizal:
Kedua-nya sahih, maknanya dua2 nyer boleh buat, nabi pun penah buat ikut keadaan.

tetapi perlulah mengikut keadaan....

p/s:

aku kencing berdiri dari kecik lagi....
:gelak:
yang benar TETAP benar dan yang salah TETAP salah walau macam mana di pertikai kan....
kerana yang TETAP tidak akan pernah berUBAH... KEKAL IA selama nya..
User avatar
melayu
Ahli Kehormat
Ahli Kehormat
 
Posts: 7116
Joined: Sun Apr 24, 2005 12:46 pm

Postby stutroop on Wed May 24, 2006 4:37 pm

"Ada satu kitab menyatakan bahawa syaitan juga sering mengalami sakit-sakit dan patah riuk kaki dan tangannya dalam usaha mengganggu dan melalaikan manusia.Walau seteruk mana pun penyakitnya dan patah kakinya, namun ada sejenis ubat yang mampu membantu memulihkan penyakitnya itu.

Boleh dikatakan setiap hari syaitan dan iblis mengalami patah kaki dan tangan yang serius hingga dimasukkan ke wad ICU hospital syaitan dan iblis. Tapi kita sebagai umat Islam jugalah yang rupanya bersimpati dengan nasib iblis-iblis ini dengan memberikan mereka ubat supaya sihat.

Dipendekkan cerita, suatu hari bapa iblis telah mengarahkan anak-anaknya supaya pergi mengganggu umat Islam yang baru hendak solat di masjid. Apabila sampai sahaja di masjid, si anak-anak iblis ini sudah bersedia untuk menghasut dan melalaikan para jemaah. Tiba-tiba berkumandanglah azan. Maka larilah iblis dan syaitan yang dilaknat lintang pukang. Ada yang terlanggar bukit, pokok besar, busut dan seumpamanya dan mereka lari sehingga tak terdengar lagi di telinga mereka laungan azan.

Maka iblis-iblis tadi meraung kesakitan kerana cedera parah. Ada yang patah tangan, yang patah kaki, yang patah leher, yang terseliuh dan sebagainya. Lalu datanglah bapak ibis tadi. Melihatkan kecederaan yang dialami anak-anaknya, bapa iblis lalu memberitahu bahawa hanya ada satu saja ubat yang boleh menyembuhkan kecederaan parah yang mereka alami itu. Lalu bapa menyuruh anak-anaknya yang cedera agar pergi ke rumah orang Islam dan carilah air kencing orang yang kencing berdiri dan sapulah ke tempat yang luka cedera parah. Sepantas kilat mereka pergi ke rumah orang Islam dan mencari orang Islam yang kencing berdiri lalu melakukan sebagaimana yang diarahkan bapa mereka. Dengan serta merta kecederaan mereka sembuh bagai sediakala. Sejak dari itu, anak-anak dan keturunan iblis yang cedera parah akibat mengganggu manusia, akan pergi mendapatkan air kencing orang Islam yang kencing berdiri untuk dijadikan ubat.

Kesimpulannya, orang yang kencing berdiri inilah yang tanpa kita sedari telah menjadi punca iblis sentiasa sihat dan segar bugar. Ramai mengetahui, orang lelaki kebanyakannya kencing berdiri, hinggakan complexes pun menyediakan tempat kencing berdiri untuk orang lelaki. Oleh itu, jangan kencing berdiri, kerana tentu kita tak mahu menjadi doctor bagi syaitan dan iblis yang sentiasa menyesatkan umat, betul tak???
---------------------

tul ke nie ek...
stutroop
Ahli Kanan
Ahli Kanan
 
Posts: 118
Joined: Tue Oct 18, 2005 7:52 am

Postby WARIS on Wed May 24, 2006 4:49 pm

stutroop wrote:"Ada satu kitab menyatakan bahawa syaitan juga sering mengalami sakit-sakit dan patah riuk kaki dan tangannya dalam usaha mengganggu dan melalaikan manusia.Walau seteruk mana pun penyakitnya dan patah kakinya, namun ada sejenis ubat yang mampu membantu memulihkan penyakitnya itu.

Boleh dikatakan setiap hari syaitan dan iblis mengalami patah kaki dan tangan yang serius hingga dimasukkan ke wad ICU hospital syaitan dan iblis. Tapi kita sebagai umat Islam jugalah yang rupanya bersimpati dengan nasib iblis-iblis ini dengan memberikan mereka ubat supaya sihat.

Dipendekkan cerita, suatu hari bapa iblis telah mengarahkan anak-anaknya supaya pergi mengganggu umat Islam yang baru hendak solat di masjid. Apabila sampai sahaja di masjid, si anak-anak iblis ini sudah bersedia untuk menghasut dan melalaikan para jemaah. Tiba-tiba berkumandanglah azan. Maka larilah iblis dan syaitan yang dilaknat lintang pukang. Ada yang terlanggar bukit, pokok besar, busut dan seumpamanya dan mereka lari sehingga tak terdengar lagi di telinga mereka laungan azan.

Maka iblis-iblis tadi meraung kesakitan kerana cedera parah. Ada yang patah tangan, yang patah kaki, yang patah leher, yang terseliuh dan sebagainya. Lalu datanglah bapak ibis tadi. Melihatkan kecederaan yang dialami anak-anaknya, bapa iblis lalu memberitahu bahawa hanya ada satu saja ubat yang boleh menyembuhkan kecederaan parah yang mereka alami itu. Lalu bapa menyuruh anak-anaknya yang cedera agar pergi ke rumah orang Islam dan carilah air kencing orang yang kencing berdiri dan sapulah ke tempat yang luka cedera parah. Sepantas kilat mereka pergi ke rumah orang Islam dan mencari orang Islam yang kencing berdiri lalu melakukan sebagaimana yang diarahkan bapa mereka. Dengan serta merta kecederaan mereka sembuh bagai sediakala. Sejak dari itu, anak-anak dan keturunan iblis yang cedera parah akibat mengganggu manusia, akan pergi mendapatkan air kencing orang Islam yang kencing berdiri untuk dijadikan ubat.

Kesimpulannya, orang yang kencing berdiri inilah yang tanpa kita sedari telah menjadi punca iblis sentiasa sihat dan segar bugar. Ramai mengetahui, orang lelaki kebanyakannya kencing berdiri, hinggakan complexes pun menyediakan tempat kencing berdiri untuk orang lelaki. Oleh itu, jangan kencing berdiri, kerana tentu kita tak mahu menjadi doctor bagi syaitan dan iblis yang sentiasa menyesatkan umat, betul tak???
---------------------

tul ke nie ek...





Satu penulisan yg memberi pengetahuan baru ttg iblis
kalau ada nas/hadis bagus juga utk dimasukkan dlm ceramah di majlis2 ilmu utk dijadikan panduan pd kaum muslim
WARIS

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w.bersabda, "Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..!

Sila layari: http://enwaris.blogspot.com/
WARIS
Ahli Kehormat
Ahli Kehormat
 
Posts: 9331
Joined: Wed Dec 28, 2005 4:03 pm

Postby melayu on Wed May 24, 2006 5:54 pm

stutroop wrote:"Ada satu kitab menyatakan bahawa syaitan juga sering mengalami sakit-sakit dan patah riuk kaki dan tangannya dalam usaha mengganggu dan melalaikan manusia.Walau seteruk mana pun penyakitnya dan patah kakinya, namun ada sejenis ubat yang mampu membantu memulihkan penyakitnya itu.

Boleh dikatakan setiap hari syaitan dan iblis mengalami patah kaki dan tangan yang serius hingga dimasukkan ke wad ICU hospital syaitan dan iblis. Tapi kita sebagai umat Islam jugalah yang rupanya bersimpati dengan nasib iblis-iblis ini dengan memberikan mereka ubat supaya sihat.

Dipendekkan cerita, suatu hari bapa iblis telah mengarahkan anak-anaknya supaya pergi mengganggu umat Islam yang baru hendak solat di masjid. Apabila sampai sahaja di masjid, si anak-anak iblis ini sudah bersedia untuk menghasut dan melalaikan para jemaah. Tiba-tiba berkumandanglah azan. Maka larilah iblis dan syaitan yang dilaknat lintang pukang. Ada yang terlanggar bukit, pokok besar, busut dan seumpamanya dan mereka lari sehingga tak terdengar lagi di telinga mereka laungan azan.

Maka iblis-iblis tadi meraung kesakitan kerana cedera parah. Ada yang patah tangan, yang patah kaki, yang patah leher, yang terseliuh dan sebagainya. Lalu datanglah bapak ibis tadi. Melihatkan kecederaan yang dialami anak-anaknya, bapa iblis lalu memberitahu bahawa hanya ada satu saja ubat yang boleh menyembuhkan kecederaan parah yang mereka alami itu. Lalu bapa menyuruh anak-anaknya yang cedera agar pergi ke rumah orang Islam dan carilah air kencing orang yang kencing berdiri dan sapulah ke tempat yang luka cedera parah. Sepantas kilat mereka pergi ke rumah orang Islam dan mencari orang Islam yang kencing berdiri lalu melakukan sebagaimana yang diarahkan bapa mereka. Dengan serta merta kecederaan mereka sembuh bagai sediakala. Sejak dari itu, anak-anak dan keturunan iblis yang cedera parah akibat mengganggu manusia, akan pergi mendapatkan air kencing orang Islam yang kencing berdiri untuk dijadikan ubat.

Kesimpulannya, orang yang kencing berdiri inilah yang tanpa kita sedari telah menjadi punca iblis sentiasa sihat dan segar bugar. Ramai mengetahui, orang lelaki kebanyakannya kencing berdiri, hinggakan complexes pun menyediakan tempat kencing berdiri untuk orang lelaki. Oleh itu, jangan kencing berdiri, kerana tentu kita tak mahu menjadi doctor bagi syaitan dan iblis yang sentiasa menyesatkan umat, betul tak???
---------------------

tul ke nie ek...


satu cerita untuk "awam".....
salah IKTIKAD boleh jadi macam bahan dalam cerita...
itu sahaj komen...
lebih dari tu kena RUJUK dengan PAKAR laa...

:gelak:
yang benar TETAP benar dan yang salah TETAP salah walau macam mana di pertikai kan....
kerana yang TETAP tidak akan pernah berUBAH... KEKAL IA selama nya..
User avatar
melayu
Ahli Kehormat
Ahli Kehormat
 
Posts: 7116
Joined: Sun Apr 24, 2005 12:46 pm

Postby g@y@t on Wed May 24, 2006 10:25 pm

Ada satu kitab menyatakan bahawa syaitan juga sering mengalami sakit-sakit dan patah riuk kaki dan tangannya dalam usaha mengganggu dan melalaikan manusia.Walau seteruk mana pun penyakitnya dan patah kakinya, namun ada sejenis ubat yang mampu membantu memulihkan penyakitnya itu.

Boleh dikatakan setiap hari syaitan dan iblis mengalami patah kaki dan tangan yang serius hingga dimasukkan ke wad ICU hospital syaitan dan iblis. Tapi kita sebagai umat Islam jugalah yang rupanya bersimpati dengan nasib iblis-iblis ini dengan memberikan mereka ubat supaya sihat.

Dipendekkan cerita, suatu hari bapa iblis telah mengarahkan anak-anaknya supaya pergi mengganggu umat Islam yang baru hendak solat di masjid. Apabila sampai sahaja di masjid, si anak-anak iblis ini sudah bersedia untuk menghasut dan melalaikan para jemaah. Tiba-tiba berkumandanglah azan. Maka larilah iblis dan syaitan yang dilaknat lintang pukang. Ada yang terlanggar bukit, pokok besar, busut dan seumpamanya dan mereka lari sehingga tak terdengar lagi di telinga mereka laungan azan.

Maka iblis-iblis tadi meraung kesakitan kerana cedera parah. Ada yang patah tangan, yang patah kaki, yang patah leher, yang terseliuh dan sebagainya. Lalu datanglah bapak ibis tadi. Melihatkan kecederaan yang dialami anak-anaknya, bapa iblis lalu memberitahu bahawa hanya ada satu saja ubat yang boleh menyembuhkan kecederaan parah yang mereka alami itu. Lalu bapa menyuruh anak-anaknya yang cedera agar pergi ke rumah orang Islam dan carilah air kencing orang yang kencing berdiri dan sapulah ke tempat yang luka cedera parah. Sepantas kilat mereka pergi ke rumah orang Islam dan mencari orang Islam yang kencing berdiri lalu melakukan sebagaimana yang diarahkan bapa mereka. Dengan serta merta kecederaan mereka sembuh bagai sediakala. Sejak dari itu, anak-anak dan keturunan iblis yang cedera parah akibat mengganggu manusia, akan pergi mendapatkan air kencing orang Islam yang kencing berdiri untuk dijadikan ubat.

Kesimpulannya, orang yang kencing berdiri inilah yang tanpa kita sedari telah menjadi punca iblis sentiasa sihat dan segar bugar. Ramai mengetahui, orang lelaki kebanyakannya kencing berdiri, hinggakan complexes pun menyediakan tempat kencing berdiri untuk orang lelaki. Oleh itu, jangan kencing berdiri, kerana tentu kita tak mahu menjadi doctor bagi syaitan dan iblis yang sentiasa menyesatkan umat, betul tak???


as'kum,

wahai sdrku strutoop,

apakah enta telah mengeluarkan satu hukum berdasarkan kpd satu kisah yg tidak tau asal-usulnya iaitu tidak tau akan kebenarannya? Ya, akhi. ketahuilah bhw kebykan org awam telah tersilap krn menyangka apa yg mereka baca itu adalah sebenar2nya dalil. Sedangkan ia hanyalah satu kisah dongengan semata2. WA.

wslm
g@y@t
Pengendali
Pengendali
 
Posts: 1913
Joined: Wed Dec 25, 2002 8:00 am

Postby stutroop on Thu May 25, 2006 8:05 am

as'kum,

wahai sdrku strutoop,

apakah enta telah mengeluarkan satu hukum berdasarkan kpd satu kisah yg tidak tau asal-usulnya iaitu tidak tau akan kebenarannya? Ya, akhi. ketahuilah bhw kebykan org awam telah tersilap krn menyangka apa yg mereka baca itu adalah sebenar2nya dalil. Sedangkan ia hanyalah satu kisah dongengan semata2. WA.

wslm


w'lam dan a'kum kembali..

wahai saudaraku gayat,

tidak terlintas sedikit pun utk mengeluarkan satu hukum. cuma mengemukakan satu kisah yang saya dapat menerusi emel, utk tatapan dan komen daripada ustaz2, kawan2 semua tentang kebenaran dan kekarutannya. saya kemukakan kerana mungkin disana ada kalangan kita yang pernah mendengar tahqiq mengenai kisah ni, utk dikongsi bersama.

sudah lama saya menyertai al-ahkam dan bicaramuslim. saya diajar bagaimana menilai satu2 maklumat yang diterima. saya di ajar mengenai rujukan kesahihan, kelemahan dan sebagainya. kalau dulu saya tidak begini, dengar ceta pasal agama jer, terus terima bulat2. tapi kini alhamdulillah tidak lagi. saya di ajar bagaimana rigidnya penelitian terhadap sesuatu hukum tanpa terikat dengan mazhab2 tertentu, perlunya disana melihat dari pelbagai aspek kehidupan dan nas yang kuat/sahih. dan banyak lagi kalau nak ceta ilmu yg saya dapat menerusi al-ahkam dan bmc. alhamdulillah dan terima kasih

brader gayat tidak seharusnya su' zan terhadap saya. di bawah cerita tu pun saya ada tanya kembali samada cerita ni benar atau tidak. saya akui saya jahil. ya akhi gayat, ketahuilah bahawa su' zan itu adalah sifat negatif yang merenggangkan silaturrahim umat islam. tidak ada manusia sempurna. jgnlah kerana sedikit kelemahan, keburukan yang ada pada seseorang itu, menyebabkan kita terus menutup mata/menafikan segala kebaikan yang ada padanya. saya hormati gayat sebagai tuan guru saya.

saya ingin terus berada disini dan belajar. harap kelemahan diterima seadanya oleh semua
stutroop
Ahli Kanan
Ahli Kanan
 
Posts: 118
Joined: Tue Oct 18, 2005 7:52 am

Postby g@y@t on Thu May 25, 2006 8:27 am

salam kembali kpd sdku strutoop, :nangis:

ana mintak maaf atas kesilapan ana...bila ana scroll balik posting enta, baru ana nampak soalan enta 'betul ke ni?'

ana terlps pandang sbb biasanya bila ada garis ------- maka tulisan bawahnya tu signature....so ana tak baca la ayat tu...

jadi ana dgn perasaan bersalah, memohon segala keampunan daripada Allah swt dan juga daripada sdrku strutoop atas tuduhan ana yg jelas menyimpang dari jalan yg benar...

semoga Allah menngampunkan diri ana atas kegelinciran ana ini...astaghfirullah... :nangis:

saya hormati gayat sebagai tuan guru saya


tidaklah layak utk dirku menjadi guru sedangkan diri ini sendiri memerlukan guru. Bagaimana mungkin seorang pelajar menjadi tuan guru sedangkan ilmunya sendiri bagaikan sebutir pasir shj.

wassalam
g@y@t
Pengendali
Pengendali
 
Posts: 1913
Joined: Wed Dec 25, 2002 8:00 am

Postby melayu on Thu May 25, 2006 1:05 pm

kisah untuk TAULADAN... belajar membaiki DIRI....

:gelak:
yang benar TETAP benar dan yang salah TETAP salah walau macam mana di pertikai kan....
kerana yang TETAP tidak akan pernah berUBAH... KEKAL IA selama nya..
User avatar
melayu
Ahli Kehormat
Ahli Kehormat
 
Posts: 7116
Joined: Sun Apr 24, 2005 12:46 pm

Postby jamban on Wed May 31, 2006 9:16 am

CucuAtok wrote:Ambil wudhuk masa nak mandi hadas besar adalah sunat.

Mandi hadas besar tanpa wuduk telah terangkat hadas kecil dengan syarat menjaga perkara2 yang membatalkan wudhuk semasa mandi hadas besar.

Mari kita ulangkaji pelajaran mandi hadas besar.

Cara Mandi:
1. Bersihkan terlebih dahulu tubuh badan dari najis, kekotoran dan seumpama getah dan sisik ikan.
2. Ambil wudhuk seperti biasa kecuali kaki (kaki basuh selepas mandi)
3. Selepas bersih..baca Basmallah.
4. Bersedia mengingati niat mandi hadas
5. Niat mandi wajib bila air mula sampai ke badan. (contoh: kedua tangan atau kepala)
6. Basuh kepala dan muka.
7. Sunat mendahulukan sebelah kanan tubuh
8. Akhir sekali basuh 2 kaki.


pembetulan:bismillah bukan basmallah....
kenapa cucuatok berwuduk tak basuh kaki??? sempurnakan wuduk...
jamban
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 478
Joined: Sun Dec 25, 2005 9:13 pm
Location: Semenanjung Tanah Melayu,Tanah Jawi

Postby myxzspzlx on Wed May 31, 2006 9:44 am

jamban wrote:pembetulan:bismillah bukan basmallah....
kenapa cucuatok berwuduk tak basuh kaki??? sempurnakan wuduk...


bukan tak cuci kaki... tapi tangguhkan cuci kaki hingga mandi selesai...

aku ada dengar pendapat yang mengatakan kalau buat benda yang membatalkan wudhuk ketika sedang mengambil wudhuk... kita tak perlu ulang balik daripada step yang pertama....

contohnya... terkentut masa menyapu air pada telinga... tak perlu start balik... boleh teruskan mengambil wudhuk... dah wudhuk itu sah...

dalam kes ambik wudhuk waktu mandi hadas besar ni pon camtu... dia ambik wudhuk tak complete... lepas tu settlekan mandi hadas besar... lepas tu baru sempurnakan wudhuk yang tak siap lagi...

so masa mandi kalau terpegang benda2 yang membatalkan wudhuk pon takper... sebab wudhuk masih belum sempurna masa tuh....

tapi aku tak guna pendapat nih... kalau masa wudhuk aku terkentut... aku start jer balik...

ader sesaper yang boleh confirmkan pendapat nih???
myxzspzlx
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 314
Joined: Thu Mar 11, 2004 7:59 am
Location: KL

Postby g@y@t on Sat Jun 03, 2006 7:39 am

pembetulan:bismillah bukan basmallah....


ye ke ada pembetulan....hmmmm
g@y@t
Pengendali
Pengendali
 
Posts: 1913
Joined: Wed Dec 25, 2002 8:00 am

Previous

Return to Bicara Fiqah

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests