Buah-buahan di Malaysia dan di Dunia (HATI DAMAI DI DUSUN).

Untuk apa-apa saja...yang di luar skop bicara lain.
Pengendali :: Dear

Postby PenMerah on Wed Jul 16, 2008 6:06 pm

budakKUiTTHo wrote:Image

hihi...ni boleh di kira buah ke?
kat umah tok banyak..tok tanam tebu....ni elok untuk menguatkan gigi..tapi kalau makan lenguh gigi gigi semua...... :D tapi shedap

boleh saja...
nampak nyer tebu hitam... boleh buat ubat... kalau batuk2 makan tebu itu.. tapi saya suka tebu yang ruasnya panjang tetapi ulit nya keras... kerana rasanya berlainan dari tebu telor atau tebu hitam.
PenMerah SeOrang Lelaki..
1.Tukang Nasihat... Boleh....2.Tukang Kutok Pon...Boleh...
3.Tukang Buat Kecoh... Boleh gak..
User avatar
PenMerah
Ahli Felo
Ahli Felo
 
Posts: 4234
Joined: Thu Mar 08, 2001 8:00 am

Postby seraiwangi on Wed Jul 16, 2008 10:46 pm

BUAH DR NEGARA CHINA

BUAH GOJI
Image

Telah dilaporkan pengambilan secara langsung Buah Goji dan pengambilan dalam bentuk ekstrak, menunjukkan peningkatan jelas paras androgen dalam darah, menjadikan pesakit-pesakit berasa lebih bertenaga Nampaknya sitosterol atau terpenoids yang bertanggungjawab untuk kesan kesihatan ini.
Kacang soya Goji Ningxia atau dikenali buah purba ia hanya berada di dalam daerah Ningxia iaitu kawasan subur di China untuk penanaman pokok herba Ningxia.
Ia digunakan oleh masyarakat China sejak turun-temurun lagi untuk kekal gembira, bertenaga dan hidup sehingga melebihi umur 100 tahun. Dos harian buah goji yang diperlukan untuk memperoleh kesihatan lebih kurang 10gm / sehari.

Sesuai Untuk Rawatan:

• Goji melanjutkan umur, menghalang orang dari sebelum masa lama oleh tindakan antipengoksida tinggi.
• Goji Meningkatkan tenaga dan kekuatan anda, terutama apabila melawan penyakit.
• Goji memberi anda rasa dan kelihatan muda.
• Goji merangsang rembesan HGH (Hormon Pertumbuhan Manusia), "Hormon Muda".
• Goji mengekalkan tekanan darah.
• Goji mengurangkan risiko kanser.
• Goji mengurangkan kolesterol. Goji menstabilkan gula dalam darah di peringkat awal kencing manis.
Image
User avatar
seraiwangi
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1974
Joined: Wed Mar 22, 2006 3:54 pm

Postby budakKUiTTHo on Thu Jul 17, 2008 8:19 am

Image

subhanallah kak serai, hebatnya pokon cempdedak ni berbuah...huhu bila musim mesti hari2 leh makan cempedak goreng......shedapnya....
Image
budakKUiTTHo
Ahli Kanan
Ahli Kanan
 
Posts: 259
Joined: Thu Nov 14, 2002 8:00 am
Location: kuittho now known as UTHM

Postby NurHidayah on Thu Jul 17, 2008 11:58 am

Assalamualaikum...

Jom la ke Melaka...sekarang ni musin durian dan rambutan...
:)
Gadis Bertudung Putih
Berusaha dan Bertawakkal kepada Allah
NurHidayah
Ahli Kanan
Ahli Kanan
 
Posts: 280
Joined: Mon Mar 05, 2001 8:00 am
Location: Port Klang

Postby seraiwangi on Thu Jul 17, 2008 12:27 pm

budakKUiTTHo wrote:Image

subhanallah kak serai, hebatnya pokon cempdedak ni berbuah...huhu bila musim mesti hari2 leh makan cempedak goreng......shedapnya....


Alhamdulillah..
betul tu...sampai bila musimnya..dah tak larat nak makan...kami sedekah jer kat sapa2 yg dtg sini....@ ada yg berkemudahan...pegi la tolong petikkan sendiri kat kebun2 kami.....dibenarkan... :gelak:

datang la sini..if mengidam tu.... :kenyit:
Image
User avatar
seraiwangi
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1974
Joined: Wed Mar 22, 2006 3:54 pm

Postby PenMerah on Mon Jul 28, 2008 12:15 pm

Image
Image
Image
Image
Nareepol - Amazing Tree!! -


-this is amazing tree named "Nareepol" in Thai.. . Naree means "girl/woman" and
pol means plant/tree or "buah" in Malay... it means women tree.. it is amazing
what God create the World in many forms that amused human beings...

- you can see the real tree at Petchaboon province about almost 500 kms away
from Bangkok...
PenMerah SeOrang Lelaki..
1.Tukang Nasihat... Boleh....2.Tukang Kutok Pon...Boleh...
3.Tukang Buat Kecoh... Boleh gak..
User avatar
PenMerah
Ahli Felo
Ahli Felo
 
Posts: 4234
Joined: Thu Mar 08, 2001 8:00 am

Postby aMyzZa on Mon Jul 28, 2008 12:18 pm

btul ke ni acik? mcm tak caya jer.. :matabulat:
User avatar
aMyzZa
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1277
Joined: Sun Mar 04, 2001 8:00 am

Postby PenMerah on Mon Jul 28, 2008 12:27 pm

Image
buah cinta
PenMerah SeOrang Lelaki..
1.Tukang Nasihat... Boleh....2.Tukang Kutok Pon...Boleh...
3.Tukang Buat Kecoh... Boleh gak..
User avatar
PenMerah
Ahli Felo
Ahli Felo
 
Posts: 4234
Joined: Thu Mar 08, 2001 8:00 am

Postby Couns on Mon Jul 28, 2008 3:15 pm

tak percayalah saya...... :gelak:
User avatar
Couns
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 2468
Joined: Thu Nov 16, 2006 2:41 pm

Postby Tyha on Mon Jul 28, 2008 3:51 pm

PenMerah wrote:Image
buah katak puru


Image
Namnam / Cynometra cauliflora bahasa latinnya atau Jambu-Asok adalah salah satu buah tropis yang unik karena bentuknya dan berbiji tunggal berbentuk pipih, buah terasa sepet kalau dimakan kurang tua, setelah buahnya tua warna hijaunya menjadi kuning dan bisa jadi bahan rujakan atau dimakan begitu saja, rasa agak asam.

nukilan seorang kawan..

Assalamualaikum,
Orang tua dulu2 selalu buat eksperimen sendrik bagi menghasilkan ubat2an. Yelah, bumi ciptaan ALLAH ni penuh dengan macam2 khasiat. Kalau kita guna secara baik maka baiklah hasilnya. Tapi kalau kita guna secara salah makanya jgn kau salahkan aku pula..

Satu ketika mertua saya terlihatkan kambing yang dia bela tak senang duduk. Paham je lah kambing. Punyalah bising MBEK sana MBEK sini. Pastu terpusing2 di tali yang mengikat dia tu. Mertua saya yang saya panggil chek heran tengok. Dia buat teori sendrik adekah kambing dia ni kembung atau ape...

Kebetulannya pokok katak puru ada dekat2 situ aje. Dia pun petik beberapa tangkai pucuk buah katak puru atau ade jugak yang penggil buah nam-nam saya pun tak pasti. Tak dan lama, kambing tu mula kencing secara besar2an maka tahulah chek saya yang kambing dia tadinya menderita tak boleh kencing ahaks...

Selepas2 tu kalau ade org yang sakit payah nak kencing, dia pun suggest minum air rebusan daun nih atau kalau mempunyai kekuatan yang lebih makan macam makan ulam tuh. Kebanyakan testimoni menunjukkan kesan yang positif. Kebetulan dia pernah jaga arwah ayah kat spital, ada sorg patient kat situ melalak2 takleh kencing (seksa jugak ek takleh kencing).

Chek tolong buatkan air ke mcm ne saya tak ingat tapi alhamdulillah bak kata ore kelate, ubat ni sekung dia dia. Mujarab lah lebih kurang. Diingatkan, bukanlah sikatak puru ini yang punya kuasa tapi ALLAH yang menciptakan penyakit dan penawarnya jualah yang berkuasa atas segalanya.

Bagi mengelakkan orang yang menderita sakit ni tersilap antara katak puru yang melompat dan yang ada di atas pokok, saya attachkan gambar nya di sini atau boleh lah ke blog saya yang tak seberapa utk mengenalpasti spesis katak puru yang boleh dimakan.

Insya ALLAH.....
[/img]


Saya dah kahwin dengan suami baru jumpa pokok dan makan buah ni.Sedap.Sampaikan masa mengandung anak pertama.....asal BIL balik kampung mesti saya pesan buah ni.Yang bestnya buah ni x der musimkan... :kenyit:

Serai...Jambu topi tu...ada kat umah MIL. Org teregganu memang masih banyak yang kekalkan pokok2 lama...mcm ciku,mempelam...pokok Nam2. Kalau kat tempat Tyha nak cari pokok pelam pon dah susah.

Budak KuhiTTo: Ngidam buah Nona ye.Kat UIA ni ada ditanam pokoknya.X tahulah buahnya tu,masa kecil akak nampaklah juga,tapi bila lalu semula lepas seminggu, selalunya x sempat masak dah dirembat org.Mungkin mcm kata Pakcik Pen...buah tu mahal...dan jarang dijumpai sekarang ni...tu yang selalu dikebas sebelum waktunya.
Last edited by Tyha on Mon Jul 28, 2008 3:56 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Tyha
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 2948
Joined: Sat Feb 24, 2001 8:00 am
Location: U.I.A

Postby PenMerah on Mon Jul 28, 2008 3:54 pm

PenMerah wrote:Image
Image
Image
Image
Nareepol - Amazing Tree!! -


-this is amazing tree named "Nareepol" in Thai.. . Naree means "girl/woman" and
pol means plant/tree or "buah" in Malay... it means women tree.. it is amazing
what God create the World in many forms that amused human beings...

- you can see the real tree at Petchaboon province about almost 500 kms away
from Bangkok...


kepada mr coun n aMizZa ...
ini gambar kawan kirim kat email...
mmg saya pon tak percaya..... sbb saya tak tengok realiti...
tapi mungkin di Thailand.... buah muda itu telah diukir terlebih dahulu..
maksudnya buah yg bermuke manusia tuh... buah biasa yang telah dicacatkan pada peringkat awal..
atau
saya agak lah...
buah... buah biasa tah apa jenis buah tuh...
cuma masa berputik tuh dia letak "acuan atau cetak bentuk pompoan" jadik biler buah itu membesar ikut saiz cetak atau acuan.... yer ler kalau yg buat tuh otak dah biul ... tak der keje :gelak:

aku nak buat pratikal...
buat cetak apabila jadik... muke macam seraiwangi...
jadik buah tuh nanti ikut acuan cetak semua muke seraiwangi... yg nko orang puja-puja tuh...hihihi...
PenMerah SeOrang Lelaki..
1.Tukang Nasihat... Boleh....2.Tukang Kutok Pon...Boleh...
3.Tukang Buat Kecoh... Boleh gak..
User avatar
PenMerah
Ahli Felo
Ahli Felo
 
Posts: 4234
Joined: Thu Mar 08, 2001 8:00 am

Postby Couns on Mon Jul 28, 2008 4:11 pm

PenMerah wrote:kepada mr coun n aMizZa ...
ini gambar kawan kirim kat email...
mmg saya pon tak percaya..... sbb saya tak tengok realiti...
tapi mungkin di Thailand.... buah muda itu telah diukir terlebih dahulu..
maksudnya buah yg bermuke manusia tuh... buah biasa yang telah dicacatkan pada peringkat awal..

saya agak lah...
buah... buah biasa tah apa jenis buah tuh...
cuma masa berputik tuh dia letak "acuan atau cetak bentuk pompoan" jadik biler buah itu membesar ikut saiz cetak atau acuan.... yer ler kalau yg buat tuh otak dah biul ... tak der keje :gelak:


betul tu tuanPen,
mcm yg org2 jepun buat pada buah tembikai ni...

Image

Image
User avatar
Couns
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 2468
Joined: Thu Nov 16, 2006 2:41 pm

Postby PenMerah on Mon Jul 28, 2008 4:21 pm

ehh!!!! aku main TEMBAK jer... betul er mr coun !!!? :gelak:
PenMerah SeOrang Lelaki..
1.Tukang Nasihat... Boleh....2.Tukang Kutok Pon...Boleh...
3.Tukang Buat Kecoh... Boleh gak..
User avatar
PenMerah
Ahli Felo
Ahli Felo
 
Posts: 4234
Joined: Thu Mar 08, 2001 8:00 am

Postby aMyzZa on Mon Jul 28, 2008 4:31 pm

btul la acik Pen
mmg diorang buat gitu..
ada dulu dpt email
kucing pun nak dbntuk nyer
anak kucing tu dia letak dlm botol
kesian sgt tgk.. :nangis:
User avatar
aMyzZa
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1277
Joined: Sun Mar 04, 2001 8:00 am

Postby PenMerah on Mon Jul 28, 2008 4:31 pm

Tyha wrote: Saya dah kahwin dengan suami baru jumpa pokok dan makan buah ni.Sedap.Sampaikan masa mengandung anak pertama.....asal BIL balik kampung mesti saya pesan buah ni.Yang bestnya buah ni x der musimkan... :kenyit:

Serai...Jambu topi tu...ada kat umah MIL. Org teregganu memang masih banyak yang kekalkan pokok2 lama...mcm ciku,mempelam...pokok Nam2. Kalau kat tempat Tyha nak cari pokok pelam pon dah susah.

Budak KuhiTTo: Ngidam buah Nona ye.Kat UIA ni ada ditanam pokoknya.X tahulah buahnya tu,masa kecil akak nampaklah juga,tapi bila lalu semula lepas seminggu, selalunya x sempat masak dah dirembat org.Mungkin mcm kata Pakcik Pen...buah tu mahal...dan jarang dijumpai sekarang ni...tu yang selalu dikebas sebelum waktunya.


iyer!!...alhamdulilah....
buah diatas nie... banyak terdapat belah Utara atau Perak...
kat selatan mmg saya tak jumpa lagi... kat sini buah nenas melambak ler...

buah nona.... alhamdulilah buah nona mudah didapati..
kalau mengidam buah yg susah dicari kesian gak...
Image

dulu rakan sepejabat saya orang negeri sembilan , dia mengidam nak makan "nasik ambeng" :gelak: duk selalu berpesan... kesian gak... mase tuh saya duk kajang lantas balik kampong suruh arwah mak buatkan.... :gelak: sejak dari itu tak meleleh-leleh lagi kalau ke pejabat mengidam... saya pon heran jugak...sejak saya bujang sampai dah kawen
sama ada kakak ipar atau bini orang mintak tolong carik kan makanan yang dia mengidam....

laki dorang nie cam ner lak yek... :gelak: :gelak:
PenMerah SeOrang Lelaki..
1.Tukang Nasihat... Boleh....2.Tukang Kutok Pon...Boleh...
3.Tukang Buat Kecoh... Boleh gak..
User avatar
PenMerah
Ahli Felo
Ahli Felo
 
Posts: 4234
Joined: Thu Mar 08, 2001 8:00 am

Postby Couns on Mon Jul 28, 2008 4:47 pm

PenMerah wrote: saya pon heran jugak...sejak saya bujang sampai dah kawen
sama ada kakak ipar atau bini orang mintak tolong carik kan makanan yang dia mengidam....

laki dorang nie cam ner lak yek... :gelak: :gelak:


apa lagi dgn baik hatinya diaorg tu pun turut sama menyapu bersihler buah yg tuanPen dah dapatkan tu.....

bagi sesiapa yg mengidam buah nona tu, 'moh kite ke kuale! '
kat belakang rumah mertua saya tu, ada sepokok jer, tapi buahnya melambak-lambak..!
User avatar
Couns
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 2468
Joined: Thu Nov 16, 2006 2:41 pm

Postby Tyha on Mon Jul 28, 2008 4:47 pm

PenMerah wrote:
PenMerah wrote:Image
Image
Image
Image
Nareepol - Amazing Tree!! -


-this is amazing tree named "Nareepol" in Thai.. . Naree means "girl/woman" and
pol means plant/tree or "buah" in Malay... it means women tree.. it is amazing
what God create the World in many forms that amused human beings...

- you can see the real tree at Petchaboon province about almost 500 kms away
from Bangkok...


kepada mr coun n aMizZa ...
ini gambar kawan kirim kat email...
mmg saya pon tak percaya..... sbb saya tak tengok realiti...
tapi mungkin di Thailand.... buah muda itu telah diukir terlebih dahulu..
maksudnya buah yg bermuke manusia tuh... buah biasa yang telah dicacatkan pada peringkat awal..
atau
saya agak lah...
buah... buah biasa tah apa jenis buah tuh...
cuma masa berputik tuh dia letak "acuan atau cetak bentuk pompoan" jadik biler buah itu membesar ikut saiz cetak atau acuan.... yer ler kalau yg buat tuh otak dah biul ... tak der keje :gelak:

aku nak buat pratikal...
buat cetak apabila jadik... muke macam seraiwangi...
jadik buah tuh nanti ikut acuan cetak semua muke seraiwangi... yg nko orang puja-puja tuh...hihihi...


Kalau buah ni boleh di makan...sanggup ke you all mkn? Rasa mcm mkn manusia jekan.... dahlah gitu...manusianya pulak x cukup kain :matabulat: :matabulat: :matabulat:
User avatar
Tyha
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 2948
Joined: Sat Feb 24, 2001 8:00 am
Location: U.I.A

Postby aMyzZa on Mon Jul 28, 2008 4:58 pm

COUNSELLOR wrote:
PenMerah wrote: saya pon heran jugak...sejak saya bujang sampai dah kawen
sama ada kakak ipar atau bini orang mintak tolong carik kan makanan yang dia mengidam....

laki dorang nie cam ner lak yek... :gelak: :gelak:


apa lagi dgn baik hatinya diaorg tu pun turut sama menyapu bersihler buah yg tuanPen dah dapatkan tu.....

bagi sesiapa yg mengidam buah nona tu, 'moh kite ke kuale! '
kat belakang rumah mertua saya tu, ada sepokok jer, tapi buahnya melambak-lambak..!


mmg peberet saya buah nona nih..
kuala kat mana tuh mr COUNS
kg ayah saya kat kota lama kiri.. ;)
User avatar
aMyzZa
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1277
Joined: Sun Mar 04, 2001 8:00 am

Postby PenMerah on Mon Jul 28, 2008 5:03 pm

aMyzZa wrote:
COUNSELLOR wrote:
PenMerah wrote: saya pon heran jugak...sejak saya bujang sampai dah kawen
sama ada kakak ipar atau bini orang mintak tolong carik kan makanan yang dia mengidam....

laki dorang nie cam ner lak yek... :gelak: :gelak:


apa lagi dgn baik hatinya diaorg tu pun turut sama menyapu bersihler buah yg tuanPen dah dapatkan tu.....

bagi sesiapa yg mengidam buah nona tu, 'moh kite ke kuale! '
kat belakang rumah mertua saya tu, ada sepokok jer, tapi buahnya melambak-lambak..!


mmg peberet saya buah nona nih..
kuala kat mana tuh mr [b]COUNS[/b]
kg ayah saya kat kota lama kiri.. ;)


alaaa... aMyzZa jangan panggil mister...
panggil jer abg coun nanti dia bagi jer berapa banyak nak makan... alahai... :gelak:
baru lah seni... seni itu indah..
PenMerah SeOrang Lelaki..
1.Tukang Nasihat... Boleh....2.Tukang Kutok Pon...Boleh...
3.Tukang Buat Kecoh... Boleh gak..
User avatar
PenMerah
Ahli Felo
Ahli Felo
 
Posts: 4234
Joined: Thu Mar 08, 2001 8:00 am

Postby aMyzZa on Mon Jul 28, 2008 5:11 pm

:D
User avatar
aMyzZa
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1277
Joined: Sun Mar 04, 2001 8:00 am

Postby NurHidayah on Wed Jul 30, 2008 3:17 pm

Assalamualaikum abg pen...
Jom ler ke melaka.....kita makan durian sama-sama

:)
Gadis Bertudung Putih
Berusaha dan Bertawakkal kepada Allah
NurHidayah
Ahli Kanan
Ahli Kanan
 
Posts: 280
Joined: Mon Mar 05, 2001 8:00 am
Location: Port Klang

Postby PenMerah on Wed Jul 30, 2008 6:00 pm

NurHidayah wrote:Assalamualaikum abg pen...
Jom ler ke melaka.....kita makan durian sama-sama

:)


walaikum salam...

mekasih ler...
tapi saya tak dapat kemana-mana dalam waktu terdekat ini.. :D
PenMerah SeOrang Lelaki..
1.Tukang Nasihat... Boleh....2.Tukang Kutok Pon...Boleh...
3.Tukang Buat Kecoh... Boleh gak..
User avatar
PenMerah
Ahli Felo
Ahli Felo
 
Posts: 4234
Joined: Thu Mar 08, 2001 8:00 am

Postby PenMerah on Wed Aug 06, 2008 4:35 pm

Image
ini adalah buah durian...
buah durian mempunyai 3 kalar..
kuning, oren dan merah.
Image
durian oren
Image
durian kalar merah ini hanya terdapat di sabah.
tah tau naper bulih jadik kalar merah..
harganya sekilo RM120.00 :matabulat:[/img]
PenMerah SeOrang Lelaki..
1.Tukang Nasihat... Boleh....2.Tukang Kutok Pon...Boleh...
3.Tukang Buat Kecoh... Boleh gak..
User avatar
PenMerah
Ahli Felo
Ahli Felo
 
Posts: 4234
Joined: Thu Mar 08, 2001 8:00 am

Postby quratul ayuni on Thu Aug 07, 2008 1:50 pm

Assalamualaikum...

Adakah isi durian yang merah ini sama rasanya dengan durian kuning dan putih kita semenanjung..
Image
User avatar
quratul ayuni
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1498
Joined: Fri Feb 23, 2001 8:00 am

Postby PenMerah on Thu Aug 07, 2008 2:27 pm

quratul ayuni wrote:Assalamualaikum...

Adakah isi durian yang merah ini sama rasanya dengan durian kuning dan putih kita semenanjung..

walaiumsalam... quratul

saya mmg belum rasa lagi... lagi pon harganya mahal..
menurut kata kawan saya dari sabah rasanya lebih kurang saja...
katanya sedikit kelainan yang tak dapat diucap pada perkataan..
PenMerah SeOrang Lelaki..
1.Tukang Nasihat... Boleh....2.Tukang Kutok Pon...Boleh...
3.Tukang Buat Kecoh... Boleh gak..
User avatar
PenMerah
Ahli Felo
Ahli Felo
 
Posts: 4234
Joined: Thu Mar 08, 2001 8:00 am

Postby seraiwangi on Sat Aug 30, 2008 10:38 pm

PenMerah wrote:
PenMerah wrote:Image
Image
Image
Image
Nareepol - Amazing Tree!! -


-this is amazing tree named "Nareepol" in Thai.. . Naree means "girl/woman" and
pol means plant/tree or "buah" in Malay... it means women tree.. it is amazing
what God create the World in many forms that amused human beings...

- you can see the real tree at Petchaboon province about almost 500 kms away
from Bangkok...


kepada mr coun n aMizZa ...
ini gambar kawan kirim kat email...
mmg saya pon tak percaya..... sbb saya tak tengok realiti...
tapi mungkin di Thailand.... buah muda itu telah diukir terlebih dahulu..
maksudnya buah yg bermuke manusia tuh... buah biasa yang telah dicacatkan pada peringkat awal..
atau
saya agak lah...
buah... buah biasa tah apa jenis buah tuh...
cuma masa berputik tuh dia letak "acuan atau cetak bentuk pompoan" jadik biler buah itu membesar ikut saiz cetak atau acuan.... yer ler kalau yg buat tuh otak dah biul ... tak der keje :gelak:

aku nak buat pratikal...
buat cetak apabila jadik... muke macam seraiwangi...
jadik buah tuh nanti ikut acuan cetak semua muke seraiwangi... yg nko orang puja-puja tuh...hihihi.
..


salam ukhuwwah fillah...
lama tak masuk sini...

erm..baru terperasan ada posting pasal buah yg pelik ni..
macam tak percaya jer....bila nengokkan buah tu..cam dibuat2 jer... :matabulat:


p/s..alahai..macam2 la achik pen ni...
:oops:
Image
User avatar
seraiwangi
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1974
Joined: Wed Mar 22, 2006 3:54 pm

Re: Buah-buahan di Malaysia dan di Dunia (HATI DAMAI DI DUSUN).

Postby PenMerah on Tue Sep 16, 2008 12:02 pm

seraiwangi wrote:
p/s..alahai..macam2 la achik pen ni...
:oops:

ada buah lagik best... tapi malas lah nak sebut... :gelak:
PenMerah SeOrang Lelaki..
1.Tukang Nasihat... Boleh....2.Tukang Kutok Pon...Boleh...
3.Tukang Buat Kecoh... Boleh gak..
User avatar
PenMerah
Ahli Felo
Ahli Felo
 
Posts: 4234
Joined: Thu Mar 08, 2001 8:00 am

Re: Buah-buahan di Malaysia dan di Dunia (HATI DAMAI DI DUSUN).

Postby seraiwangi on Thu Jan 22, 2009 4:13 pm

Salam Ukhuwwah Fillah...
lama tak berkunjung kat sini....moga2 "tuan rumah" sihat2 aje... :kenyit:

Image
suka sgt makan buah peach ni.....

Image

apa agaknya khasiatnya.......? :matabulat:
Image
User avatar
seraiwangi
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1974
Joined: Wed Mar 22, 2006 3:54 pm

Re: Buah-buahan di Malaysia dan di Dunia (HATI DAMAI DI DUSUN).

Postby seraiwangi on Thu Jan 22, 2009 4:30 pm

sekadar perkongsian pasal pokok buah ni
Image

selama ni tak pernah tengok lagi pokok buah ni..just baru baca info ni...ermmm...ada sesiapa pernah tgk pokok ni @ dah merasa kelazatan buah Mahkota Dewa ni..?
Image

dari info...antara khasiat pokok buah ni...
Buah Mahkota Dewa mengandung zat-zat aktif seperti :

· Alkaloid -berfungsi sebagai detoksifikasi yang dapat menetralisir racun-racun di dalam tubuh.

· Saponin -menjadi sumber anti-bakteri dan anti-virus, meningkatkan sistem kekebalan tubuh, meningkatkan vitalitas, mengurangi kadar gula dalam darah, mengurangi penggumpalan darah

· Flavanoid -melancarkan peredaran darah ke seluruh tubuh dan mencegah terjadinya penyumbatan pada pembuluh darah, mengurangi kandungan kolesterol serta mengurangi penumbunan lemak pada dinding pembuluh darah, mengurangi kadar resiko penyakit jantung koroner, mengandung anti-inflamasi (anti-radang), berfungsi sebagai anti-oksidan, membantu mengurangi rasa sakit jika terjadi pendarahan atau pembengkakan

· Polifenol -berfungsi sebagai anti-histamin (anti-alergi)

Mahkota Dewa dipercaya dapat mencegah dan membantu proses penyembuhan berbagai macam penyakit antara lain :
Tekanan darah tinggi · Meningkatkan vitalitas bagi penderita diabetes · Lever · Alergi · Ginjal ·
Jantung · Berbagai macam penyakit kulit · Mengatasi ketergantungan obat · Rematik ·
Meningkatkan stamina dan ketahanan terhadap influenza · Insomnia
Image
User avatar
seraiwangi
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1974
Joined: Wed Mar 22, 2006 3:54 pm

Re:

Postby WARIS on Tue Mar 03, 2009 9:00 am

Tyha wrote:
PenMerah wrote:
PenMerah wrote:Image
Image
Image
Image
Nareepol - Amazing Tree!! -


-this is amazing tree named "Nareepol" in Thai.. . Naree means "girl/woman" and
pol means plant/tree or "buah" in Malay... it means women tree.. it is amazing
what God create the World in many forms that amused human beings...

- you can see the real tree at Petchaboon province about almost 500 kms away
from Bangkok...


kepada mr coun n aMizZa ...
ini gambar kawan kirim kat email...
mmg saya pon tak percaya..... sbb saya tak tengok realiti...
tapi mungkin di Thailand.... buah muda itu telah diukir terlebih dahulu..
maksudnya buah yg bermuke manusia tuh... buah biasa yang telah dicacatkan pada peringkat awal..
atau
saya agak lah...
buah... buah biasa tah apa jenis buah tuh...
cuma masa berputik tuh dia letak "acuan atau cetak bentuk pompoan" jadik biler buah itu membesar ikut saiz cetak atau acuan.... yer ler kalau yg buat tuh otak dah biul ... tak der keje :gelak:

aku nak buat pratikal...
buat cetak apabila jadik... muke macam seraiwangi...
jadik buah tuh nanti ikut acuan cetak semua muke seraiwangi... yg nko orang puja-puja tuh...hihihi...


Kalau buah ni boleh di makan...sanggup ke you all mkn? Rasa mcm mkn manusia jekan.... dahlah gitu...manusianya pulak x cukup kain :matabulat: :matabulat: :matabulat:





Korang jangan salah faham...
saya dah tengok camana buah-buah ni dijadikan begini....
Buah2 ni..dimasukkan dalam acuan semasa berputik lagi....
bila buah tu besar ia mengikut bentuk2 acuan tersebut...

itu je...citernya.. :D
WARIS

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w.bersabda, "Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..!

Sila layari: http://enwaris.blogspot.com/
WARIS
Ahli Kehormat
Ahli Kehormat
 
Posts: 9331
Joined: Wed Dec 28, 2005 4:03 pm

PreviousNext

Return to Bicara Umum

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron