Macam mana nak jadi baik??

Untuk apa-apa bicara umum berkaitan Islam.
Pengendali :: KulopAtoi

Postby FongSaiYuk on Fri Oct 26, 2001 3:54 pm

Assalammualaikum..Maaflah.saya ada masalah dah lama dah..Macamana nak istiqamah jadi hamba Allah yang baik..
Ibnu `Atoillah as Sakandari pernah berkata:
Bagaimanakah cermin hati masih bersinar jika gambaran makhluk masih melekat di hati? Bagaimana seseorang dapat menemui Allah jika ia terbelenggu dengan syahwatnya? Bagaimana seseorang mampu menemui Allah seandainyaa dia belum menyucikan diri dari jinabah kelalainnya? Dan bagaimaana dia dapat berangan-angan mengetahui rahsia-rahsia halus sedang dia masih belum bertaubat dengan dosa-dosanya?
Wassalam
User avatar
FongSaiYuk
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1322
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: KL @ `arus el bahr el mutawassit

Postby kiethegreat on Fri Oct 26, 2001 11:22 pm

w/salam...


belajar kung fu..tiru kungfu mabuk..
kiethegreat
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 2140
Joined: Mon Mar 05, 2001 8:00 am
Location: mana mana laa...janji bahgia

Postby awang bin ali on Fri Oct 26, 2001 11:55 pm

Teruskan brusaha...
awang bin ali
Ahli Kehormat
Ahli Kehormat
 
Posts: 7533
Joined: Sun Mar 04, 2001 8:00 am

Postby Titip on Sat Oct 27, 2001 1:56 am

Assalamualaikum,
saudala Fong aaa, sulah lamaa ala masaaalah aaa...

aayaa... kita sama oo.. gua pun ala manyak masaaalah...

Fong, mari kita sama sama tinjau persoalan ini bersama sama, serta kita jemput juga rakan rakan kita dibmc ini untuk tambah tokok apa apa yang perlu.

(Macamana nak istiqamah jadi hamba Allah yang baik..) --- nak istiqomah, erti istiqomah ialah kelurusan, istiqomah dalam kontak ini ialah lurus, lurus ini ialah jalan yang diperentah kan olih Allah pada hamba nya. Maka orang yang istiqomah ialah mereka yang menghayati ugamanya ia itu ugama islam dan dipraktikkan nya dengan pegangan yang kuat ia itu iman (BERIMAN). maka yang istiqomah itu ialah hambanya yang berugama islam dan beriman dengan sebenar benar nya (orang MUKMIN). orang MUKMIN adalah hamba Allah yang baik.

Orang orang yang istiqomah ini adalah mereka yang sentiasa zikrillah, zikril maut dan sering melafazkan kalimah taubat nya kepada Allah.

Apa yang dikatakan oleh Ibnu `Atoillah as Sakandari itu semua nya bersangkutan dengan perkara hati [hati kotor]. Hati yang kotor itu hendaklah di segerakan untuk mencuci nya supaya menjadi berseh. Bila zikirrullah, hati yang kotor dicuci maka kotoran yang keluar dari zikirillah itu kita buang dengan kalimah taubat. Bila ingat mati mereka akan bertambah tambah semangat dan bersedia untuk kembali kepada Allah dengan beramal, ia itu beramal dengan ilmu Nya. Semua nya ini dilakukan dengan rahmat, nikmat, berkat dan syufaat nya, dengan izin dan keredhoan nya jadi lah mereka itu hamba Allah yang baik.

Maaf yang saya pinta kepada semua.
sekian terima kaseh

Allah hu Akbar
Titip
Ahli Berdaftar
Ahli Berdaftar
 
Posts: 71
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: Damansara utama

Postby FongSaiYuk on Sat Oct 27, 2001 3:07 am

Salam sejahtera selamat menyambut Syaaban..
Kie de Great..wa tak tak tau kungfu .. wa tau taekwondo saja maa..
and Sedala Awang and Titip..Selangkah menuju Allah selibu langkah Allah tuju kita..Tapi satu langkah itu pun manyaak payaah oo.
Kita kena berusaha untuk jadi sempurna dan udkhuluu fis silmi kaafah..Ada org boleh habis kitab tasauf macm AlHikam (ibn Athoillah) atau Ihya..dan hafaz kitab imam Nawawi Al Azkaar atau R/Solihin..Mereka memang baik dan sufi tapi tak haraki..Baik sendili2 atau tak mau camput orang tala baik..Ada org haraki tapi kurang sufi semayang pun lewaat oo. Selalu bagi celamah sana sini tapi iman tala jaga...macam mana mau jadi sufi haraki???
Telima kasih..To Che..Mmm ko sai woo..

<font size=-2>[ Mesej ini diubah oleh : FongSaiYuk pada 2001-10-26 13:12 ]</font>
User avatar
FongSaiYuk
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1322
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: KL @ `arus el bahr el mutawassit

Postby FongSaiYuk on Sat Oct 27, 2001 3:08 am

On 2001-10-26 13:07, FongSaiYuk menulis:
Salam sejahtera selamat menyambut Syaaban..
Kie de Great..wa tak tak tau kungfu .. wa tau taekwondo saja maa..
and Sedala Awang and Titip..Selangkah menuju Allah selibu langkah Allah tuju kita..Tapi satu langkah itu pun manyaak payaah oo.
Kita kena berusaha untuk jadi sempurna dan udkhuluu fis silmi kaafah..Ada org boleh habis kitab tasauf macm AlHikam (ibn Athoillah) atau Ihya..dan hafaz kitab imam Nawawi Al Azkaar atau R/Solihin..Mereka memang baik dan sufi tapi tak
haraki..Ada org haraki tapi kurang sufi semayang pun lewaat oo..macam mana mau jadi sufi haraki???
Telima kasih..To Che..Mmm ko sai woo..
User avatar
FongSaiYuk
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1322
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: KL @ `arus el bahr el mutawassit

Postby tokmisai on Sat Oct 27, 2001 7:34 am

A’kum
[macam mana mau jadi sufi haraki???]-------------------- jadi pemimpinlah Fong kalau nak jadi sufi haraki. Pimpin diri sendiri pastu pimpin keluarga pastu jiran pastu dan pastu. Apa2pun sekurang2nya pimpin diri sendiri dulu sehingga boleh berjalan betul (dalam bidang kesufian).......
tokmisai
Ahli Kanan
Ahli Kanan
 
Posts: 231
Joined: Fri May 11, 2001 8:00 am

Postby Tok Ledang on Sat Oct 27, 2001 1:16 pm

On 2001-10-26 01:54, FongSaiYuk menulis:

...Ibnu `Atoillah as Sakandari pernah berkata:
Bagaimanakah cermin hati masih bersinar jika gambaran makhluk masih melekat di hati? Bagaimana seseorang dapat menemui Allah jika ia terbelenggu dengan syahwatnya? Bagaimana seseorang mampu menemui Allah seandainyaa dia belum menyucikan diri dari jinabah kelalainnya? Dan bagaimaana dia dapat berangan-angan mengetahui rahsia-rahsia halus sedang dia masih belum bertaubat dengan dosa-dosanya?
Wassalam


..adakah anda paham akan ayat-ayat ini? lebih mudah menyelesaikan masaalah dan mencari jalan penyelesaian jika anda mmemahami permasaalahannya.
sesungguhnya Allah akan menolong kamu,jika kamu berusaha, dan sesapa yang berjihad nak memperdalamkan ilmu ugama, Allah akan mempermudahkan.
User avatar
Tok Ledang
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 934
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: JB mali...

Postby Tok Syam (nick lama) on Sat Oct 27, 2001 2:41 pm

Hai Yaaaa...
Assalamualaikum,

Kalau sudah kenal sepuas-puasnya kejahatan
maka itulah guru mengajar kebaikan.

Tidaklah wajar orang yang tak pernah merasa
pahit dapat mengenal rasa manis.

Kadang kala pahit itu tak perlu dirasai
Allah telah menceritakan dengan jelas pahit
itu.

Tapi manusia memang begitu....ingin mencuba,
menguji dan mencabar.

Hingga ia ketahui diri sebagai manusia itu
adalah Lahaulawala ku watailla billah.

Meninggal dan membuangkan sifat tabiat manusia itu mustahil melainkan......

Allah membersihkan kamu setelah kamu sudi dan
ikhlas membawa kekotoran sifat rendah hina
itu kepada nya untuk dicuci dan digantikan
darah daging kamu.
Tok Syam (nick lama)
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1204
Joined: Mon Mar 05, 2001 8:00 am

Postby FongSaiYuk on Sun Oct 28, 2001 9:17 pm

Assalammualaikum..
Tooche semua..Haa..macamana pula yang dikatakan dalam kitab Hikam....kita hendaklah mengenal Allah dahulu baharulah memerhatikan kejadian bukti penciptaan Allah bukan mengenal kejadian dan makhluk untuk membawa mengenal Allah..
Dan cinta kita bukan mengharap pembalasan tapi untuk ikhlas amat susah melainkan dengan mujahadah...
Pemimpin sufi itu yang payah..belum jadi pemimpin macam2 boleh cakap..sudah jadi pemimpin banyak org kata terpaksa terima korupsi sbg. satu benda yg talak boleh elak..baca itu Malay Dilemma maa...Maciam mana???
User avatar
FongSaiYuk
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1322
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: KL @ `arus el bahr el mutawassit

Postby Tok Syam (nick lama) on Mon Oct 29, 2001 8:39 am

salam Fung.

memang la mula2 mengenal Allah.Dalilnya pd.
ayat yang bermaksud,...

semasa roh manusia nak ditiupkan maka
bertanya Allah pd.roh itu..siapa tuhan kamu.
Maka dijawab Allah.

Bila dah lahir kebumi maka Allah ciptakan
alam dunia untuk memperingati akan
perjanjian itu.Maka lihatlah untuk mengenal
dia dan nabi2 sebagai menyampaikan hal itu.
Tok Syam (nick lama)
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1204
Joined: Mon Mar 05, 2001 8:00 am

Postby tokmisai on Tue Oct 30, 2001 6:28 am

A’kum
++++++++++ Pemimpin sufi itu yang payah..belum jadi pemimpin macam2 boleh cakap..sudah jadi pemimpin banyak org kata terpaksa terima korupsi sbg. satu benda yg talak boleh elak..baca itu Malay Dilemma maa...Maciam mana??? ++++++++++++++++++ Kalau rasa tak sanggup tak payahlah jadi pemimpin, macam yang tokmisai cakap sebelum ini. Segalanya bermula dari diri sendiri, kalau nak ubah kena ubah diri dulu baru orang lain. Kita kena muhasabah diri dan berusaha memberi kebaikan kepada diri sendiri dan orang lain, kalau itu matlamatnya maka bergeraklah di atas jalan yang lurus, kalau jadi samseng juga bila memimpin, sendiri salahlah tu..............
tokmisai
Ahli Kanan
Ahli Kanan
 
Posts: 231
Joined: Fri May 11, 2001 8:00 am

Postby awang bin ali on Tue Oct 30, 2001 8:17 am

Ikutlah Nabi saw..sebaik2 teladan.
awang bin ali
Ahli Kehormat
Ahli Kehormat
 
Posts: 7533
Joined: Sun Mar 04, 2001 8:00 am

Postby FongSaiYuk on Tue Oct 30, 2001 1:15 pm

telima kasih sumaa..Wa sudah tau sikit-sikit, tapi ada satu masalah ..maciam mana mau ikhlas hati bila buat keleja berkenaan Islam. telutama kita susah mau ikhlas kalau ada pelempuan tengok, dan pelempuan susah mau ikhlas kalau ada lelaki tengok..Satu lagi macam kita belajar aa..jalang ada olang belajat kelana ilmu lamai olang belajat kelana mau keleja..aa..rukun ikhlas itu ada dua 'sawaab' dan 'tajarrud'..walaupun dua banyak susah maaa..
User avatar
FongSaiYuk
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1322
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: KL @ `arus el bahr el mutawassit

Postby Tok Syam (nick lama) on Tue Oct 30, 2001 5:02 pm

Itu biasa la Fong,semua olang keleja mau
makan.Tapi ho,kalau itu olang pakai akal
mau fikir...tentu dia banyak syukur pasal
tuhan kasi nikmat kurnia.

So..olang pandai ialah pandai sukur.Sikit
pun syukur,banyak lagi syukur.Silap hali,
mata boleh biru pasal sudah kaya.

Lulu zaman jepon makan ubi,cikalang makan
pizza.Haiya...talak syukul ka...
Tok Syam (nick lama)
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1204
Joined: Mon Mar 05, 2001 8:00 am

Postby FongSaiYuk on Tue Oct 30, 2001 11:49 pm

Aiyaa..latok Syam lu manyiak betullah.. sebut tentang syukur kita memang susah mau bersyukur dalam erti kata sebenat. Bila sulah hilang nikmat balu mau bersyukur seperti hilang keluarga dan harta. Lamai olang ketika susah dia ingat masa dia sinang tapi masa sinang tak mau ingat susah..Allah kata "afalaa tasykuruun" macam olang yahudi dapat makanan sedap tala bersyukur dapat manna wa salwa mau lain lagi..ayo.....Apa yang tiada seling dilisaukan apa yang ada tada disyukuri jugaa..
User avatar
FongSaiYuk
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1322
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: KL @ `arus el bahr el mutawassit

Postby Tok Syam (nick lama) on Thu Nov 01, 2001 4:28 pm

Satu lagi Fong..hoo
Ini pasat mau jadi baik nabi atak cakap
mau manyak sabar.

Tapi...ho, olang boleh sabar pasat dia talak
mampu,talak kuat,talak kuasa,macam2 semua
talak punya.

Tapi kalau dia kuat,dia mampu...ho,mesti
susah mau belaja saba.

Dulu..ho,talak belaja kung fu,kena hantam..
wa ciakap sabar...jangan lawan,manyak2 saba.

Si kalang ho...jangan sikit kena wooo,mesti
wa hentam balik wo.Mana bole saba.
Tok Syam (nick lama)
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1204
Joined: Mon Mar 05, 2001 8:00 am

Postby chobang on Fri Nov 02, 2001 5:28 am

Asalamualaikum Fong.....haiya lu talak kina ka gua....lulu gua alak linga itu celita p lamli...dia ciakap Mau baik hidup susah mau mati pun susah ma....sama la maciam lu punya soaalan lo....mau nyadi baik susah ,mau nyadi nyahat lagi manyak susah maaaaaaa.....
Haiya ...alak bitul ka Tok Syam....
chobang
Ahli
Ahli
 
Posts: 7
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: sini

Postby Tok Syam (nick lama) on Fri Nov 02, 2001 5:46 am

Butut,butut...wa cituju sama chobang.

memang mau nyahat pun susah,bukan sinang.
Kalau talak caya cuba jadi nyahat.

Itu kita tengok olang selupa jahat,tapi dia
bukan jahat.Dia cuma belum kenal baik apa
macam.Lama2 dia kenal Islam apa macam,mesti
punya tuka baik.

Itu jahat punya olang kalau jadi baik,lagi
baik dari orang baik2 ho.Silap2 boleh jadi
lukun tolong olang susah.
Tok Syam (nick lama)
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1204
Joined: Mon Mar 05, 2001 8:00 am

Postby awang bin ali on Tue Nov 06, 2001 1:41 am

he he..malaycino version ..
awang bin ali
Ahli Kehormat
Ahli Kehormat
 
Posts: 7533
Joined: Sun Mar 04, 2001 8:00 am

Postby tokmisai on Tue Nov 06, 2001 6:16 am

A’kum
Haiyya, manyak susah mahu faham ooo..........
tokmisai
Ahli Kanan
Ahli Kanan
 
Posts: 231
Joined: Fri May 11, 2001 8:00 am

Postby paya on Tue Nov 06, 2001 12:39 pm

assalamualikum..
nak jadi baik kena tahu yang jahat..dulu
baik dan buruk dari tuhan..
paya
Ahli Setia
Ahli Setia
 
Posts: 839
Joined: Thu Mar 22, 2001 8:00 am

Postby FongSaiYuk on Thu Nov 08, 2001 1:30 am

Sedali/li Paya...agaknya kalu org nak jadi baik kena kenal jahat dulu itu dia buat jahat bila tua balu taubat aaa....

Sebenatnya mau jadi baik tala susah ikut kata nabi buat apa yg tuhan suluh jauhi yg dia benci..
Tapi sebab kita ada NAFSU..jadi aaa mau MUJAHADAH itu yang susah..Sedekah senang, mau tahan mata tengok awek susah, semayang senang mau tahan telinga dengat siti nurhaliza susah maa..Macam mau ajak olang semayang sinang mau halang olang dali main judi ka, bertenet ka manyak susah..apa pendapat kengkawan tentang keadaan ni yg nabi ala kata:"Barang siapa ada sesorang dalam satu kaum membuat maksiat, dan kaum itu tidak mencegah, maka azab akan diturunkan kpd semuanya..." Riwayat a. Daud, I. Majah dan perubahan matan pada riwayat Nasaiy.
Macam mana uslub atau kaedah terbaik mau mecegah olang dali buat jahat..atau sepaluh jahat.. nanti diaolang kata kita pun bukan pandai sangat..ayo..susah oo..
User avatar
FongSaiYuk
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1322
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: KL @ `arus el bahr el mutawassit

Postby FongSaiYuk on Fri Nov 09, 2001 12:24 am

PENYAKIT HATI DAN BAGAIMANA INGIN MENGENAL AIB DIRI

Adalah setiap organ badan manusia dijadikan tuhan dengan fungsi yang tersendiri. Penyakit yang menimpa salah satu organ atau mana-mana bahagian tubuh akan mengganggu fungsi organ tersebut . Contohnya, penyakit mata menyukarkan untuk kita melihat, penyakit mulut menyukarkan untuk kita bercakap. Manakala penyakit hati akan mengganggu fungsi atau tujuan hati diciptakan, iaitu mendapatkan ilmu, makrifat dan mahabbah (cintakan Allah). Tidak dapat kita mengenal penyakit hati yang batin ini tanpa kita mengenal aib diri kita sendiri.

Sesiapa yang ingin mengenal aib dirinya , maka dia perlu melalui empat jalan.
Pertama: Hendaklah dia duduk bersama-sama atau menutut dengan guru yang mursyid yang boleh melihat keaiban dirinya, guru ini adalah umpama doktor pakar yang akan mendiagnosis pesakitnya daripada penyakit yang membahayakan. Doktor pakar ini tidak lain tidak bukan adalah para ulama’.
Kedua: Hendaklah dia bersahabat dengan sahabat yang siddiq , berkata benar dan bukan membenarkan kata-kata sahabatnya. Sahabat ini akan menjadi pengawas kepada tingkah-lakunya dan memperingatkan kepada tingkah-laku yang buruk lagi menyesatkan..
Ketiga: Dia boleh mengetahui aib dirinya melalui lidah musuh-musuhnya. Ini adalah kerana mata kemarahan dapat menzahirkan keaiban.
Dan cara keempat: dengan bercampur dengan manusia. Apabila dia melihat keburukan dan mazmumah manusia lain , maka dia akan berusaha untuk menjauhinya. Hadith Nabi yang bermaksud: Mukmin itu adalah cermin mukmin yang lain.
(petikan : Mukhtasar Minhajul Qasidin oleh Ibnu Qudamah Al Muqaddasi – Allamah bermazhab Hanabilah yang juga pengarang kitab muktabar Al Mugni li Ibni Qudamah)
User avatar
FongSaiYuk
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1322
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: KL @ `arus el bahr el mutawassit

Postby saga on Fri Nov 09, 2001 2:25 am

Nak jadi baik...mmm...

saga pun nak jadi baik, sebab diri ini terasa terlalu banyak dosa dan
kesalahan yang telah dilakukan.

Tetapi baik itu terlalu luas maksudnya kan?

Adakah kita dikatakan baik apabila kita murah dengan senyuman?
Adakah kita dikatakan baik bila kita mudah menolong orang?
Adakah kita baik jika kita tak mencuri, tak pukul orang atau tak mengata orang?

Sampai kehari ini saga sendiri belum arif dalam hal-hal menjadi baik.
Harap-harap ada kawan2 yang baik-baik disini boleh berkongsi cara-cara
utk menjadi baik.
saga
Ahli Kanan
Ahli Kanan
 
Posts: 147
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am

Postby Tok Syam (nick lama) on Fri Nov 09, 2001 7:05 pm

Kalu mau jahat,nyayalah diri sendiri saja
dan jangan babitkan pihak kedua.
Kerana pabila kita mengajar atau mengajak
orang lain membuat kejahatan maka kita akan
mendapat saham yg.berpanjangan.

Jika kita rosakkan diri sendiri senang kita
minta ampun.Tapi kalau kita rosakkan orang
lain payah pula kita nak ajak dia segera
berbuat baik.
Tok Syam (nick lama)
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1204
Joined: Mon Mar 05, 2001 8:00 am

Postby FongSaiYuk on Fri Nov 09, 2001 11:47 pm

Senang semayang susah mau jaga mata tengok awek..senang buat ibadah susah tinggal maksiat msaih belum baik...ada satu celita aa..
Kisah Paku dan Tiang

Tersebut kisah Pak Lebai mempunyai seorang anak yang sukar menurut katanya. Saban hari Pak Lebai semakin risau dengan anak lelaki tunggalnya yang sering meninggalkan solat, dan tidak melakukan kewajipan lain sebagai seorang muslim. Anaknya gemar berpeleseran dan berfoya-foya bersama-sama teman-temannya yang lain. Pak Lebai yang tidak pernah berputus harap sentiasa menasihati anaknya itu. Nasihat yang diberikan umpama mencurah air ke daun keladi. Pada satu hari, Pak Lebai telah mengambil beberapa batang paku dan penukul . Setiap kali anaknya membuat dosa seperti meninggalkan solat atau melawan kata-katanya maka dia akan memacakkan paku di sebatang tiang seri di rumahnya. Semakin hari semakin banyak paku yang dicacakkan di situ. Dia memberitahu anaknya bahawa paku yang tercacak itu sudah penuh melambangkan dosa anaknya yang terlalu banyak. Suatu hari, anaknya bangun kesiangan seperti biasa akibat berpeleseran jauh malam telah terlihat begitu banyak paku-paku di dindingnya, maka timbul rasa keinsafan dalam dirinya untuk berubah. Dia mula berubah dan menjadi seorang yang takutkan dosa serta taat perintah tuhan. Bapanya Pak Lebai telah mencabut kesemua paku-paku itu dan beliau amat bersyukur atas perubahan anak terunanya. Tiba-tiba anaknya menangis teresak-esak melihat perbuatan bapanya. Pak Lebai yang kehairanan lantas bertanya mengapa anaknya menangis . Beliau menjawab walaupun beliau telah bertaubat dan tidak melakukan maksiat tetapi dosa lalunya tetap berparut seperi mana bekas cucukan paku itu yang akan kekal selama-lamanya.
User avatar
FongSaiYuk
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1322
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: KL @ `arus el bahr el mutawassit

Postby intisaar on Tue Nov 13, 2001 6:20 am

Ah Fung, saya pikir kalau mahu jadi baik kena kenal itu diri (nafs) dahulu. Dalam Qur'an ada sebut tiga jenis diri:

1. nafs amarah bis-su' (Yusuf:53)
2. nafsul-lawwamah (Al-Qiyaamah:2)
3. nafsul-mutmainnah (Al-Fajr:27)


sambung lagi insya-Allah...

------------
Never despair of Allah's mercy, but never be so arrogant to be sure of forgiveness

<font size=-2>[ Mesej ini diubah oleh: intisaar pada 2001-11-12 21:39 ]</font>
intisaar
Ahli Kanan
Ahli Kanan
 
Posts: 134
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: Melaka

Postby awang bin ali on Tue Nov 13, 2001 8:16 am

Fong..kisah pak lebai ko tu..bagus sekali

Usaha yg sungguh2 dan kerisauan yg mendalam dan bersertakan kasih sayang..pasti ada hasilnya..

Pak lebai brusaha..Allah swt yg masukkan keinsafan dalam hati2 manusia..
Hati ialah milik Allah swt dan sifat insaf dan keinginan tu juga milik Allah swt..

Sebab tu awang heran mengapa ada fatwa yg membenarkan mengutuk, memaki, selepas kecewa ngan usaha..Kita disuruh brusaha, yg menyempurnakan ialah Allah swt..Jalan2 usaha tu pun adalah ilham dari Allah swt jua..

Akhir kata..semuanya kerja Allah swt..baik buruk semua dari Allah swt..kerja kita ialah taat perintah Allah swt ikut cara NAbi saw.
awang bin ali
Ahli Kehormat
Ahli Kehormat
 
Posts: 7533
Joined: Sun Mar 04, 2001 8:00 am

Postby FongSaiYuk on Tue Nov 13, 2001 3:34 pm

Allah Taala menetukan kadar zina bagi setiap anak adam(manusia) yang tidak dapat dielakkan. Zina mata dengan melihat, zina telinga dengan mendengar,zina mulut dengan percakapan dan zina hati dengan berangan-angan (menginginkannya) manakala kemaluan membohongi atau membenarkannya(sama ada dia melakukan atau tidak)...

P/s: pakcik awang: bleh celita macamana ada fatwa kata boleh kutuk dan maki selepas kecewa berusaha?
User avatar
FongSaiYuk
Ahli Emeritus
Ahli Emeritus
 
Posts: 1322
Joined: Thu Jan 01, 1970 8:00 am
Location: KL @ `arus el bahr el mutawassit

Next

Return to Bicara Muslim

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest